printlogo


کد خبر: 227762تاریخ: 1400/1/24 00:00
جهانبخش: میزبانی بحرین، ظلم بزرگ به فوتبال ایران بود
شایعه جدایی‌ام را جدی نگیرید

 روزهای ملال‌آور مهاجم ایرانی در برایتون
جهانبخش در آرزوی یک شکوفایی دیرهنگام
 
سرمقاله
آرمن ساروخانیان  @armen7791
 
سایت نشریه فورفورتو دو هفته قبل فهرست بازیکنانی را که از نگاه گراهام پاتر باید در پایان فصل در لیست فروش برایتون قرار بگیرند منتشر کرد. در میان این 9 بازیکن نام علیرضا جهانبخش، گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه هم دیده می‌شد. مهاجم ایرانی برایتون در مصاحبه‌ای که امروز با ایران ورزشی داشت، این خبر را تکذیب کرد و گفت: «نمی‌خواهم با فکر به این شایعه‌ها وقتم را تلف کنم. شما هم این شایعه‌ها را جدی نگیرید و به آنها توجه نکنید.»
مهاجم ایرانی برایتون مصمم است که از تک تک فرصت‌ها برای رسیدن به ترکیب اصلی برایتون استفاده کند و بتواند از مهم‌ترین انتقال دوران فوتبالش یک پروژه موفق بسازد؛ همانطور که در نایمخن و آلکمار توانست یکی از بهترین‌های تیمش باشد. با این حال او در آستانه پایان سومین فصل حضورش در برایتون هنوز نتوانسته به یکی از بازیکنان کلیدی این تیم لیگ برتری تبدیل شود. پیش از بازی شب گذشته برایتون مقابل اورتون، آمار هم حکایت از این داشت که فصل 21-20 هم مثل دو فصل قبل برای آقای گل سابق لیگ هلند خوب پیش نرفته است. تنها یک پاس گل در 14 بازی دستاوردی نیست که برایتون از بازیکن 19 میلیون یورویی تیمش انتظار دارد.
زمانی که جهانبخش به برایتون پیوست، هدایت این تیم به عهده کریس هاتون بود. این مربی انگلیسی که بیشتر سابقه مربیگری‌اش در چمپیونشیپ و تیم‌های پایین جدولی لیگ برتر بوده، در برایتون اصرار زیادی به فوتبال دفاعی داشت و جهانبخش در گوش راست مجبور بود بیشتر دقایق بازی را در نیمه زمین خودی و با یارگیری با بازیکن حریف بگذراند. در این مدل بازی، امید برایتون برای گل زدن بیشتر به ضدحملات محدود می‌شد و مهره‌های تهاجمی تیم فرصت‌های زیادی برای نزدیک شدن به دروازه حریف نداشتند. از طرف دیگر جهانبخش اولین فصل حضورش در فوتبال انگلیس را سپری می‌کرد و عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ برایتون هم فشار مضاعفی برای او بود. در این شرایط او نتوانست فصل موفقی را بگذراند و در 19 بازی لیگ برتر نتوانست یک گل یا حتی پاس گل داشته باشد. هواداران ایرانی انتظار داشتند که بدشانسی‌های جهانبخش در دومین فصل حضورش در برایتون به پایان برسد و او دوباره به همان بازیکنی تبدیل شود که هر هفته اخبار گل‌هایش با پیراهن آلکمار آنها را به وجد می‌آورد. با این حال تغییر سرمربی برایتون و آمدن گراهام پاتر کار علیرضا را سخت‌تر کرد. این مربی انگلیسی که در اوسترشوند سوئد توانسته بود به شهرت برسد، بر خلاف هاتون تمایل به فوتبال مالکانه و بازی مبتنی بر پاس‌های کوتاه داشت و سبک بازی تیم را کاملاً تغییر داد. جهانبخش در شروع فصل مصدوم بود و وقتی آماده بازی شد که پاتر ترکیب اصلی‌اش را پیدا کرده بود و علاقه زیادی به جابه‌جایی بازیکنان نداشت. جهانبخش فصل گذشته تنها ده بار در لیگ برتر بازی کرد و حتی گل زیبایش به چلسی هم کمک نکرد که به ترکیب اصلی برگردد. جهانبخش که در فصل اول حضورش در برایتون بیش از هزار دقیقه بازی کرده بود، فصل گذشته حدود 300 دقیقه بازی کرد و تنها دو گل برای تیمش زد.
پاتر در فصل جاری هم رویه‌اش را نسبت به مهاجم ایرانی تغییر نداد. او در اکثر بازی‌ها از دفاع سه نفره و چیدمان 1-2-4-3 استفاده می‌کند و در این روش فرصت بازی برای جهانبخش محدودتر است. برایتون هرچند نتایج خیلی خوبی نگرفته، ولی موفق شده نسبت به همسایگانش در پایین جدول فوتبال بهتری به نمایش بگذارد و دو برد هفته‌های اخیر مقابل ساوتهمپتون و نیوکاسل کمک کرد که از منطقه سقوط فاصله بگیرد. برای همین پاتر دلیلی برای تغییر مدل بازی‌اش ندارد.
علیرضا در این فصل هم بیشتر به عنوان بازیکن تعویضی به زمین رفته و در دقایق کوتاه حضورش نتوانسته پاتر را برای حضور در ترکیب اصلی متقاعد کند. در پایان فصل دو سال از قرارداد جهانبخش باقی خواهد ماند و احتمال بالایی وجود دارد که باشگاه در آن زمان بخواهد پرونده این بازیکن گرانقیمت را بررسی کند. با این حال علیرضا مصمم است که بماند و ثابت کند که می‌تواند برای برایتون مهره ارزشمندی باشد.
 

 


Page Generated in 0.0062 sec