printlogo


کد خبر: 227662تاریخ: 1400/1/23 00:00
به یاد مهاجمان غیرقابل مهار لیگ نوزدهم
خط حمله آتشین استقلال کجا رفت؟

علی مغانی
 
یکی از نقاط قوت برجسته استقلال در سال گذشته، خط حمله غیرقابل مهار این تیم بود. آبی‌ها در لیگ نوزدهم از وقتی که زوج شیخ دیاباته- مهدی قایدی شکل گرفت، صاحب خط حمله‌ای آتشین شدند که برای مدتی طولانی در هر بازی حداقل 2 گل به ثمر می‌رساند.
در نیم فصل دوم، اضافه شدن ارسلان مطهری به استقلال، قدرت خط حمله این تیم را باز هم تقویت کرد تا در پایان فصل همه رکوردها و عناوین هجومی به استقلال برسد. دیاباته در حالی که اولین بار در هفته نهم موفق به گلزنی شده بود و تقریباً نیمی از بازی‌های لیگ را از دست داده بود در نهایت با 15 گل، آقای گل لیگ نوزدهم شد. مهدی قایدی بهترین پاسور لیگ لقب گرفت و علاوه بر آن، همراه با مطهری تعداد گل‌های زده‌اش را دو رقمی کرد. استقلال هم با زدن 55 گل، تبدیل به ترسناک‌ترین تیم لیگ در فاز هجومی شد.
با شروع فصل جدید و حفظ شدن هر سه نیروی مؤثر آبی‌ها در خط حمله، هواداران تصور می‌کردند استقلال در لیگ بیستم با اتکا به مهاجمان غیرقابل مهارش رویای قهرمانی را تعبیر می‌کند اما آنچه تا امروز اتفاق افتاده، تنها نشانه‌های کمرنگی از خط حمله آتشین فصل گذشته را یادآوری می‌کند.
استقلال تا اینجا در 5 بازی فصل (رفت و برگشت با پیکان، ذوب‌آهن، سپاهان و سایپا) در گلزنی ناکام بوده و در 7 بازی لیگ هم فقط یک گل زده. به بیان ساده‌تر، استقلال در 60 درصد بازی‌های این فصل خط حمله‌ای کم کار داشته و با 22 گل زده تا پایان هفته نوزدهم، بسیار بعید است که بتواند رکورد 55 گل فصل گذشته را تکرار کند.
به لحاظ آمارهای فردی هم مهاجمان استقلال نسبت به سال گذشته دوران کم‌فروغ‌تری را سپری می‌کنند. شیخ دیاباته که فقط در 5 بازی لیگ در ترکیب اصلی بوده و 4 بار هم به عنوان بازیکن ذخیره به زمین آمده، کارنامه گلزنی‌اش فقط به یک بازی مقابل تراکتور و یک پنالتی در جام حذفی محدود می‌شود. دیاباته که فصل گذشته یکی از چارچوب‌شناس‌ترین مهاجمان لیگ بود و کمتر فرصتی را از دست می‌داد، در این فصل بیشتر از همیشه موقعیت‌ها را هدر می‌دهد و به شکل محسوسی دوران افت خود را می‌گذراند. ارسلان مطهری هم با وجود اینکه بهترین گلزن استقلال بوده اما در قیاس با لیگ نوزدهم، کمی عقب‌نشینی کرده و مهدی قایدی هم با وجود آمار قابل قبول 4 گل و 5 پاس گل، در این فصل بیشتر از گذشته نوسان داشته. با این حال قایدی همچنان مؤثرترین مهره استقلال در فاز هجومی است و نمی‌توان صفت «ناموفق» را برای او به کار برد.
استقلال در لیگ قهرمانان آسیا به مهاجمان فصل گذشته خود و آن خط حمله آتشین به شدت احتیاج دارد. در رقابت با الاهلی عربستان، الدحیل قطر و الشرطه عراق، طبعاً ساختن موقعیت گل دشوارتر از لیگ خواهد بود اما این سه مهاجم نامدار استقلال هستند که باید از همان فرصت‌های اندک، بیشترین بهره را به تیم برسانند. با وجود مهاجمانی که موقعیت‌های آشکار گل را به آسانی هدر می‌دهند، استقلال شانس چندانی برای موفقیت در رقابت‌های آسیایی نخواهد داشت.

Page Generated in 0.0054 sec