printlogo


کد خبر: 227618تاریخ: 1400/1/22 00:00
افشای نقش نماینده ایران در جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا
تاج به میزبانی بحرین اعتراض نکرد

 یک روز بعد از انتشار خبر برگزاری جلسه کمیته اجرایی AFC رفقای رسانه‌ای مهدی تاج، سعی داشتند اخبار را به گونه‌ای منعکس کنند که از اثرگذاری نماینده ایران در این جلسه بگویند! تنها موردی هم که در این اخبار به عنوان شاهدی برای اثرگذاری تاج معرفی شد، نقل قولی از دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که در آن گفته بود به رأی CAS در پاسخ به اعتراض فدراسیون فوتبال ایران نسبت به میزبانی بحرین، احترام خواهد گذاشت.
با این حال اما تصاویر منتشر شده از این جلسه از یک طرف و خبری که سایت رسمی AFC درباره این جلسه منتشر کرده است، نشان دهنده این موضوع است که در این جلسه مسأله میزبانی بحرین اصلا مطرح نشده است و کل پروسه اعتراض تاج که به خاطرش به بحرین سفر کرده، احتمالاً به همان چند دقیقه صحبت سرپایی با شیخ سلمان در خارج از محل برگزاری جلسه محدود می‌شود.
مطابق اسناد و منابع موجود، مهدی تاج درطول جلسه کمیته اجرایی AFC، فرصتی برای اعتراض به موضوع میزبانی بحرین نداشته و طرح مباحثی غیر از این موضوع، سندیت ندارد و جریان رسانه‌ای است که نزدیکان به او راه انداخته‌اند.
بر اساس تصاویری که از جلسه منتشر شده است، به نظر می‌آید تنها عضو هیأت رئیسه – به جز شیخ سلمان - که حضور فیزیکی در جلسه داشته، مهدی تاج بوده است. چنانچه در تصویر صفحه نمایش موجود در اتاق جلسه، تمامی اعضا به جز تاج را می‌توان دید. تاج احتمالاً بعدها خواهد گفت علی‌رغم اینکه می‌توانسته به صورت آنلاین در این جلسه شرکت کند، رنج این سفر را به جان خریده تا حق فوتبال ایران را از AFC بگیرد!
نکته دیگری که در این رابطه حائز اهمیت است اینکه از نظر حقوقی هم امکان طرح این موضوع در این جلسه نبوده است. غلامرضا رفیعی، مشاور عالی حقوقی رئیس فدراسیون فوتبال در این رابطه توضیح می‌دهد: «برخلاف آنچه که در برخی از رسانه‌ها مطرح شده است، طبق اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، موضوع اعتراض ایران به میزبانی بحرین در مسابقات باقیمانده گروه C مقدماتی جام جهانی قطر اصلاً در دستور کار هیأت رئیسه نبوده است. زمانی که موضوعی در دستور کار جلسه نباشد، طرح برخی از موارد با توجه به اعلام رسمی AFC، ادعایی خلاف واقع و فریب افکار عمومی می‌باشد. اعتراض نماینده ایرانی عضو هیات رئیسه AFC آن هم زمانی که موضوع در دستور جلسه نبود، بسیار دیرهنگام و نمی‌دانم چه نتیجه‌ای داشته است.»
در واقع طبق آنچه رفیعی، حقوقدان بین‌المللی هم عنوان کرده، تنها مسائلی در جلسه کمیته اجرایی AFC طرح می‌شود که از قبل در دستور این جلسه وجود داشته باشد و هیچ فرصتی به اعضا حتی رئیس کنفدراسیون برای طرح مفاد خارج از دستور جلسه داده نمی‌شود.
مطابق همین موضوع، مهدی تاج هم نه فرصتی برای طرح اعتراض به میزبانی بحرین داشته و نه تلاشی برای مهیا کردن این فرصت انجام داده است. انتشار خبر اعتراض تاج به این میزبانی هم بیش از آنکه واقعیت داشته باشد به نظر جریان‌سازی رسانه‌ای یاران نزدیک به او، برای تطهیر و مؤثر نشان دادن حضور مهدی تاج در پست نایب رییسی AFC است.
تصاویر منتشر شده از دیدار تاج و دبیرکل AFC خارج از جلسه و به صورت سرپایی بوده است. تصاویری از یک گفت‌وگوی کوتاه که نمی‌تواند سندی برای طرح اعتراض مورد ادعا باشد.
بعد از این جلسه سرنوشت‌ساز مدت زمان انفعال نمایندگان ایران در کرسی‌های بین‌المللی طولانی‌تر می‌شود. در این بین اما بعد از مشخص شدن تکلیف میزبانی ایران، مهدی تاج باید درباره اینکه دقیقاً در نقش نماینده ایران، برای احقاق حق ایران چه اقداماتی انجام داده است، پاسخگو باشد.
 

Page Generated in 0.0055 sec