printlogo


کد خبر: 227611تاریخ: 1400/1/22 00:00
آغاز مسابقات کشتی آزاد گزینشی المپیک در آسیا به میزبانی قزاقستان
حمله به توکیو از آلماتی

گزارش
محسن وظیفه     
 
مسابقات کشتی آزاد گزینشی المپیک در آسیا از امروز شروع می‌شود و تیم ملی کشتی آزاد در سه وزن به دنبال رسیدن به سهمیه المپیک است تا سهمیه خودش را برای حضور در المپیک کامل کند. 65، 74 و 97 کیلوگرم سه وزنی هستند که تیم ملی کشتی آزاد در آنها هنوز نتوانسته سهمیه المپیک را کسب کند. به همین دلیل هم امیرمحمد یزدانی، یونس امامی و محمدحسین محمدیان راهی آلماتی قزاقستان شدند تا هر سه سهمیه را بگیرند. کاری که به نظر آسان است اما در واقعیت کسب هر سه سهمیه بسیار دشوار خواهد بود و اگر آزادکاران بتوانند تمام سهمیه‌ها را بگیرند دست به کار بزرگی زده‌اند. احتمالاً در دو وزن کسب این سهمیه کاملاً محتمل به نظر می‌آید اما در وزن 65 کیلوگرم شاید کمی کار سخت باشد. نباید فراموش کرد که در کشتی فرنگی هم قرعه‌ها به نحوی بود که تقریباً کسب هر سه سهمیه آسان‌ترین کار ممکن به نظر می‌آمد اما به یکباره ورق برگشت و حسین نوری در مسابقه‌ای که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد بازنده باشد، کشتی را واگذار کرد. این وضعیت ممکن است برای آزاد هم رخ بدهد اما فعلاً روی کاغذ همه چیز برای تکمیل شدن سهمیه‌ها مهیا است و این مهم‌ترین اتفاق ممکن است.
 
جبران نورسلطان در آلماتی
در وزن 65 کیلوگرم دوبنده تیم ملی کشتی آزاد باز هم به امیرمحمد یزدانی رسیده است. کشتی‌گیر جوان و جویای نامی که حالا تجربه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را هم دارد و در واقع باید اشتباه خودش در جهانی 2019 قزاقستان را جبران کند. امیرمحمد این بار قرعه بسیار خوبی دارد. در این وزن یکی از اتفاقات خوبی که رخ داد چهار کشتی‌گیر از شش نفر اول مسابقات جهانی قزاقستان که سهمیه را گرفتند، آسیایی بودند و همین به او کمک می‌کند تا با خیالی آسوده کار خود را پیش ببرد. او دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شده و در دور دوم باید با حریف کویتی دیدار کند. به همین سادگی به نیمه نهایی می‌رسد و شاید در نیمه نهایی کمی کارش سخت باشد. حریف او در این مرحله یو جون سیک از کره جنوبی است. البته این کره‌ای نفر سوم آسیا بوده و عنوان آنچنانی ندارد و این توقع است که امیرمحمد از این کشتی‌گیر هم عبور کند و سهمیه را برای ایران رقم بزند. فقط نکته مهم این است که او هیجانات و احساسات خودش را کنترل کند وگرنه کار کسب سهمیه تمام است.
 
محکم برای رسیدن به المپیک
در وزن 74 کیلوگرم یونس امامی برای اولین بار در یک رویداد رسمی در چنین سطحی دوبنده تیم ملی در وزن 74 کیلوگرم را به تن می‌کند. اتفاقی مهم برای او که می‌تواند نتیجه مهمی را هم برای تیم ملی و هم برای خودش به ارمغان بیاورد. یونس امامی هم تقریباً با قرعه مناسبی روبه‌رو شده و تقریباً با کمترین دردسر می‌تواند سهمیه حضور در المپیک را کسب کند. این وزن در المپیک یکی از اوزان سخت خواهد بود و تقریباً مدال گرفتن در آن سخت و دشوار است. در جهانی قزاقستان هم فقط کشتی‌گیران کشور میزبان و همچنین ژاپن توانستند سهمیه را بگیرند. در مسابقات گزینشی که از امروز شرع می‌شود بکزاد عبدالرحمن ازبک مهم‌ترین چهره است که البته در بالای جدول قرار گرفته و باید با کشتی‌گیران قرقیزستان، کره جنوبی و مغولستان روبه‌رو شود. یونس در دور اول با ترکمنستان مسابقه می‌دهد و در مرحله بعد باید با برنده قطر و هند مسابقه بدهد. شاید حریف هندی سخت‌ترین حریفش برای رسیدن به سهمیه باشد.
 
شروع برای جبران 5 سال از دست رفته
وزن 97 کیلوگرم یکی از اوزان پر حرف و حدیث برای تیم ملی کشتی آزاد بود. انتخاب محمدحسین محمدیان یکی از تصمیماتی بود که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. محمدحسین در انتخابی خوب کار نکرد و حالا کارش برای رسیدن به دوبنده تیم ملی با حرف و حدیث همراه شده و طبیعی است که از این فرصت باید به بهترین شکل ممکن برای پاک کردن خاطرات بد استفاده کند.
 البته باید محمدحسین را یکی از بدشانس‌ترین کشتی‌گیران تاریخ دانست؛ چهار سال را به خاطر یک اشتباه از دست داد و یک سال هم به دلیل شیوع کرونا و حالا باید تلاش کند در المپیک تمام این روزها را جبران کند اما آیا شدنی است؟ شاید ماگومد ابراگیموف ازبک سخت‌ترین حریف او باشد که در بالای جدول قرار گرفته و تا فینال با او برخورد نمی‌کند. کشتی‌گیر ژاپن و تاجیکستان هم که در دور اول و دوم با او برخورد می‌کنند بعید است که بتوانند مزاحمتی برای او به وجود بیاورند.
 

Page Generated in 0.0057 sec