printlogo


کد خبر: 227595تاریخ: 1400/1/22 00:00
چهار دغدغه بزرگ کادر فنی پرسپولیس در لیگ قهرمانان
بحران در خط دفاع، مسأله ریکاوری

گزارش
محمدقراگزلو    
 
از چهارشنبه شب همین هفته پرسپولیس کارش را در لیگ قهرمانان 2021 آغاز خواهد کرد. روزی که قرعه پرسپولیس درآمد همه از اینکه نایب قهرمان فصل قبل مسابقات با رنک یک در گروهی نسبتاً راحت قرار گرفته گفتند و اینکه پرسپولیس روی کاغذ شانس اول صعود از این گروه خواهد بود اما تا از کاغذ به زمین چمن نرسیدیم مشکلات شروع شد و دلواپسی‌ها و نگرانی‌ها کاری کرده تا هیچ‌کس روز قرعه کشی و لبخندی که بعد از مشخص شدن همگروه شدن با گوا، یکی از تیم‌های پلی‌آف یا مصاف نداندن با نمایندگان عربستان بر لب‌هایمان نقس بسته بود، فکر نکند.
پرسپولیس با هزار امید و آرزو به هند رفت اما واقعیت اینکه جدا از بحث میزبانی هند، مشکلات هتل، نگرانی بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی شبیه چیزی که در قطر انجام شد و حاشیه سازی‌های میزبان، از درون تیم پرسپولیس هم نگرانی‌هایی بیرون زده که هر چند کسی در تیم به شکل مستقیم اشاره‌ای به آن نداشته اما قطعاً می‌تواند مشکل‌ساز باشد. پرسپولیس یکی از سه تیم پرمهره فوتبال ایران است و به سبب قهرمانی‌ها و موفقیت‌های چهار فصل گذشته و شأن و اعتباری که احیا شده است به لحاظ روانی در شرایط مناسب وارد مسابقات این فصل لیگ قهرمانان خواهد شد اما نگرانی‌های فنی و آنچه می‌تواند در خلال بازی‌های فشرده پیش رو آزار دهنده باشد حتماً بخشی از ذهن اعضای کادر فنی را درگیر خود کرده و هر کدام می‌تواند چالشی برای آنها و کلیت تیم باشد.
 
سیدجلال از پس هر سه روز یک بازی برمی‌آید؟
پرسپولیس باید در حد فاصل 25 فروردین تا 9 اردیبهشت یعنی 16 روز شش بازی سنگین، دشوار و سرنوشت‌ساز برگزار کند. نمونه این اتفاق حدود شش ماه قبل در قطر برای همین تیم با همین کادر رخ داد و تیم یحیی سربلند بیرون آمد. در آن مقطع پرسپولیس چهار بازی باقیمانده مرحله گروهی را انجام داد و از سه بازی مراحل حذفی سربلند بیرون آمد آن هم در شرایطی که بازی آخر به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی کشید. شش ماه پیش تیم یحیی 7 بازی را در 19 روز به شکلی فوق‌العاده پشت سر گذاشت و با توجه به مشکلات، محدودیت‌ها، حاشیه‌سازی‌ها و موانعی که در مسیر صعودش به فینال ایجاد شده بود یک حماسه ساخت اما سؤال اینجاست که این بار همان تیم با درصدی تغییر در اسکواد بازیکنان می‌تواند از پس این مهم برآید یا نه؟
در آن مسابقات شجاع خلیل‌زاده به عنوان مدافع میانی در ترکیب اصلی پرسپولیس بازی کرد و یکی از سه بازیکن برتر تیمش بود اما حالا شجاع در تیم نیست و سیدجلال که حدود دو ماه قبل وارد چهل سالگی شده باید در ترکیب اصلی قرار بگیرد چرا که نه مدافعی در سطح او نه پایین‌تر از سطح او در تیم وجود ندارد. در واقع چالش بزرگ کادر فنی پرسپولیس استفاده متناوب از سیدجلال در خط دفاعی برای هر 6 بازی متوالی و سنگینی است که در فاصله سه روز سه روز برگزار خواهد شد و به نظر نمی‌رسد کاپیتان پرافتخار پرسپولیس از پس این مهم برآید. در اینکه حسینی فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته و یکی از سه بازیکن برتر تیمش در این فصل بوده شکی نیست. در اینکه او این فصل تمام پیش‌بینی‌های قبلی را عملاً نقش بر آب کرده هم تردیدی وجود ندارد اما انجام شش بازی متوالی در 16 روز آن هم در سطحی بالاتر برای این مدافع ربطی به هوش، بازیخوانی، مهارت و تجربه سیدجلال ندارد . در عین حال و با در نظر گرفتن اینکه پرسپولیس مدافع میانی متخصصی روی نیمکت ندارد شاید کادر فنی از کمال کامیابی‌نیا وسیدجلال به صورت چرخشی در ترکیب خط دفاعی استفاده کنند. کمال در لیگ برتر و شش مسابقه‌ای که کنعانی زادگان مصدوم بود نمایشی فوق‌العاده ارائه کرد اما سطح مسابقات آسیایی با لیگ برتر قطعاً تفاوت دارد و بازی دادن به کمال در آن پست حساس حتماً ریسک بزرگی خواهد بود.
 
سیامک یا شیری؟
مهدی شیری با آن هند عجیب و غریب در فینال آسیا یکی از عوامل دوری از جام قهرمانی بود اما با وجود افت روحی کم کم احیا شد و دوباره به ترکیب اصلی برگشت. با این وجود کادر فنی پرسپولیس در بازی اخیر مقابل نساجی از سیامک نعمتی در پست دفاع راست استفاده کرد تا این شائبه ایجاد شود که قرار است در مسابقات لیگ قهرمانان باز هم نعمتی را در پست دفاع راست ببینیم.
شش ماه پیش و در هفت مسابقه فشرده لیگ قهرمانان در قطر شیری به دلیل ابتلا به کرونا خیلی دیر به تیم ملحق شد و تنها در دو سه بازی آخر به عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت. در آن مسابقات نعمتی نمایشی فوق‌العاده ارائه داد اما به خاطر کمبود بازیکن در فاز حمله در فینال به عنوان وینگر راست به بازی گرفته شد.
نعمتی مقابل نساجی در پست مدافع راست نمایش جالبی نداشت و نه در حمله نه در دفاع نمره قبولی نگرفت اما بسیاری معتقدند با حضور او در پست دفاع راست زور تهاجمی پرسپولیس در آن جناح بیشتر خواهد شد. نعمتی در بازی با نساجی با پهلوان زوج خوبی تشکیل نداد چرا که اصلاً با بازی پشت سر او غریبه بود.
در نقطه مقابل برخی معتقدند شیری در جمع شدن‌ها و وظایف یک مدافع کناری متخصص تبحر بیشتری دارد و استاندارد بازی می‌کند. یعنی دفاع تیمی را بهتر بلد است و حواسش هست که بی‌موقع خطا ندهد و آفساید را پر نکند اما آنچه در فینال انجام داد و البته انفعالش در فاز حمله در برخی مسابقات باعث شده تا گروهی طرفدار نیمکت‌نشینی‌اش باشند.
 
شجاعی از پس این مأموریت برمی‌آید؟
با توجه به اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت سعید آقایی به دو بازی آخر مرحله گروهی در هند خواهد رسید کادر فنی باید فکری برای پوشش دفاع چپ خود داشته باشد. اگر فرشاد فرجی تا یک هفته دیگر در هند باشد شاید بتواند از بازی دوم در این پست حساس به میدان برود اما در هر حال یحیی چاره‌ای ندارد تا با علی شجاعی در دفاع چپ لیگ قهرمانان را شروع کند. شجاعی در قطر و در یکی دو مسابقه که آقایی مصدوم بود در این پست بازی کرد و بد نبود. او در دیدار با سپاهان هم که آقایی محروم بود در این پست بازی کرد. با این حال او مدافع چپ تخصصی نیست و مشخص نیست که بتواند مقابل الوحده و الریان (دو مسابقه ابتدایی) از پس کار بر بیاید.
 
مساله ریکاوری چگونه حل می‌شود؟
اگر تصور کنیم شرایط بدنی بازیکنان پرسپولیس مثل سال قبل یک سطح بالاتر از سایر بازیکنان تیم‌های ایرانی است آنچه در بازی‌های پیش رو اهمیت خواهد داشت مسأله ریکاوری به موقع بدن‌های آنهاست. پرسپولیس در قطر با تهیه سطل‌های بزرگ و گرفتن یخ‌های اضافی با هر حربه‌ای که بود توسط مربی بدنساز و کادر تدارکاتش موفق شد بازیکنان را در وان‌های یخ بعد از هر بازی به موقع ریکاوری کند که باید دید این امکان در هند هم فراهم خواهد شد یا خیر. مسأله دوم و لازم برای بازیابی به موقع بدن‌های کوفته بازیکنان در فاصله کوتاه بین مسابقات استفاده از استخر و سونای اختصاصی دوری از شرایط کرونایی هتل‌های هند است که تا الان این مشکل بزرگ حل نشده ضمن اینکه اگر مثل هتل قطر سالن بدنسازی اختصاصی به موقع در اختیار پرسپولیس قرار نگیرد این هم می‌تواند آمادگی بدنی تیم را برای بازی‌های فشرده و سنگین پیش رو تحت تأثیر قرار دهد و چالشی برای کادر فنی است.
 

Page Generated in 0.0060 sec