printlogo


کد خبر: 225940تاریخ: 1399/12/16 00:00
هیچ‌کس ناامیدی زودهنگام را دوست ندارد
شروع فرهاد با سرسخت‌های لیگ

علی مغانی
 
روبه‌رو شدن با فولاد، یکی از بدترین گزینه‌ها برای شروع کار یک مربی است. تیم جواد نکونام بعد از هفته اول، فقط از پرسپولیس 2 گل دریافت کرده و تعداد گل‌های خورده این تیم، معمولاً در عدد صفر و یک، متوقف می‌شود. فولاد در 5 هفته گذشته، فقط یک بار دروازه‌اش باز شده و از حیث ساختار دفاعی، یکی از منسجم‌ترین تیم‌های لیگ است.
یکی از نقاط قوت فولاد، پرس سنگین و دائمی خط دفاعی حریف است. در این راه لوسیانو پریرا، فرشاد احمدزاده و ساسان انصاری، معمولاً با حمایت یکی از دو هافبک مرکزی (آبشک یا نیک نفس) ارتباط خط دفاعی با هافبک تیم مقابل را مختل می‌کنند و این اولین چالش فرهاد مجیدی در بازی امروز است. او باید راهی برای ارتباط بین مدافعان با مردان خط میانی‌اش پیدا کند و از پرسینگ حریف خلاص شود. علاوه بر این، آمارها نشان می‌دهد فولاد موفق‌ترین تیم لیگ در نبردهای هوایی است و ضربه پذیری از هوا، همان نقطه ضعفی است که خط دفاعی استقلال، قریب به دو سال است که در آن گرفتار است. به یاد داشته باشیم که موسی کولیبالی با اینکه مدافع میانی است، با 3 گل، 2 پاس گل و گرفتن یک پنالتی، در یک سوم گل‌های این فصل فولاد نقش داشته و هنگامی که برای استفاده از ضربات سر به محوطه هجده قدم حریف می‌آید، از هر مهاجمی خطرناک‌تر است. در بازی رفت همین کولیبالی بود که در دقیقه 90 از مرادمند پنالتی گرفت و اولین شکست محمود فکری در لیگ بیستم را رقم زد.
فرهاد مجیدی اگرچه فقط 2 جلسه تمرینی را با استقلال پشت سر گذاشته اما اکثریت نفرات فعلی، همان شاگردان فصل گذشته او هستند و مشکلی از بابت ناآشنایی با خصوصیات فنی و روحی بازیکنانش ندارد. او سال گذشته در اواخر فصل ترجیح می‌داد که تیمش را با 4 مدافع به زمین بفرستد و احتمالاً در برابر فولاد هم چنین رویکردی خواهد داشت. در این صورت مجیدی می‌بایست از میان چهار مدافع میانی‌اش یعنی دانشگر، مرادمند، غلامی و یزدانی، دو نفر را نیمکت‌نشین کند.
در خط میانی، تغییر و تحول در کادر مربیگری احتمالاً بیش از همه به سود مسعود ریگی خواهد شد تا بار دیگر جایگاهی تضمین شده در ترکیب اصلی داشته باشد. با توجه به سرماخوردگی مهدی‌پور و ناآمادگی داریوش شجاعیان، دومین هافبک میانی آبی‌ها از میان آرش رضاوند و فرشید باقری انتخاب خواهد شد.
در خط حمله هر سه مهاجم استقلال یعنی شیخ دیاباته، ارسلان مطهری و مهدی قایدی، شرایط حضور در زمین را دارند. در لیگ نوزدهم، فرهاد مجیدی معمولاً از زوج دیاباته - قایدی به صورت ثابت در خط حمله استفاده می‌کرد و مطهری اغلب در نیمه دوم فراخوانده می‌شد اما شاید در این فصل، رویکرد مربی استقلال نسبت به استفاده همزمان از سه مهره هجومی‌اش تغییر کرده باشد.
استقلال در صورت کسب سه امتیاز، جایگاهش در جدول تغییری نخواهد داشت اما ناکامی در این بازی، فاصله 6 امتیازی با پرسپولیس را افزایش می‌دهد و این به معنای کمرنگ‌تر شدن امید قهرمانی استقلال است. فرهاد مجیدی اصلاً دوست ندارد در بازگشت مجددش به جمع آبی‌ها، به این زودی ناامید شود.
 

Page Generated in 0.0053 sec