printlogo


کد خبر: 225890تاریخ: 1399/12/16 00:00
مسیر موناکو از امباپه تا شوامنی
نسل طلایی کوواچ

ژولین لوران
 
10 بازی تا پایان فصل لیگ فرانسه مانده و خیلی اتفاقات ممکن است برای موناکو و مربی‌اش، نیکو کوواچ رخ دهد. این فصل می‌تواند در سه حالت برای این تیم تمام شود، قهرمانی، قرار گرفتن در میان سه تیم بالای جدول یا چهارمی و هیچ. هر رتبه‌ای که در جدول به دست آورند، این فصل برای‌شان موفقیت محسوب می‌شود. حتی چهارمی هم بهتر از آن چیزی است که در ابتدای فصل برای خود متصور بودند. آن موقع دوباره مربی عوض کرده بودند و بعد از اخراج روبرت مورنو، کوواچ را که بعد از اخراج از بایرن‌مونیخ بیکار بود، استخدام کردند. پل میچل را هم به عنوان مدیر ورزشی جذب کردند. چند سالی از قهرمانی سال 2017 با لئوناردو ژاردیم و نسل طلایی‌اش می‌گذشت و موناکو تقریباً هر چیزی را که ساخت، ویران کرد. آن فصل موناکو فوق‌العاده بود، 95 امتیاز و 8 امتیاز بالاتر از پاری‌سن‌ژرمن با 30 پیروزی و 107 گل زده. مهم‌تر از همه اینکه با استعدادهای پرورش یافته باشگاه به این موفقیت رسیدند، کیلیان امباپه، فابینیو، برناردو سیلوا، توماس لمار و بنژامین مندی. ژاردیم با قهرمانی فرانسه و رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان شاهکار کرد اما همه ستاره‌های آن تیم استثنایی با قیمت‌های خوب فروخته شدند. باشگاه و مربی پرتغالی آماده چرخه جدید نبودند و سقوط، بی‌رحمانه و عمیق بود درست به اندازه آن خیزش ناگهانی و زیبا اما این حس وجود دارد که امسال یک نسل طلایی دیگر در حال شکل‌گیری است. قبل از شروع فصل جاری، هدف موناکو تنها بازسازی بود اما نتایج و پیشرفت تیم فراتر از انتظارات بود. کوواچ و شاگردانش با 55 امتیاز چهارم هستند و به ترتیب با لیل، پاری‌سن‌ژرمن و لیون، هفت، پنج و چهار امتیاز فاصله دارند.
اینکه کوواچ درباره شانس قهرمانی تیمش حرف نمی‌زند، عاقلانه است چون بهتر است در این کورس قهرمانی غیرمنتظره و جذاب تیمی باشی که کمتر رویت حساب می‌کنند. نه تنها فشار روی تیم کم می‌شود بلکه راهی عاقلانه برای کنترل برنامه بازسازی به حساب می‌آید که پیشرفتی عالی داشته. پروژه جدید موناکو جدید و شکننده است. کوواچ، کادرش و میچل یک سال نیست که اینجا هستند اما همه چیز تغییر کرده. برای شروع، نظمی بود که مربی کروات ایجاد کرد. قوانین در هر صورت لازم‌الاجرا هستند؛ برنامه‌ها، گوشی‌ها، غذا، وزن، او تیمش را با دقتی نظامی اداره می‌کند، بازیکنان هم پذیرفته‌اند. قدیمی‌ها، سسک فابرگاس 33 ساله، ویسام بن یدر 30 ساله و استوان یووتیچ 31 ساله از همه پیش هستند. کوین فولاند آلمانی که تابستان از بایرلورکوزن آمده و دقیقاً با فلسفه جدید منطبق است، خیلی خوب نظرات کوواچ را به زمین و رختکن منتقل می‌کند.
مربی انصاف و صداقت دارد، با بازیکنانش حرف می‌زند و خوب و بد کارشان را با دلیل می‌گوید. شفافیت و مسئولیت‌پذیری حاکم است. کوواچ بر خلاف ظاهرش شخصیت گرمی دارد در عین حال اگر راضی نباشد از داد زدن سر بازیکنان هراسی ندارد. او پر توقع است چه در تمرین و چه در بازی. همه باید سخت کار کنند و تمرکز داشته باشند، همه باید همیشه پر از جسارت و تلاش باشند.
مربی مورد احترام بازیکنان است. فابرگاس نقش خودش به عنوان تعویضی طلایی را پذیرفته، بن یدر از تعویض خوشش نمی‌آید اما کاپیتان هم پذیرفته.
بزرگترین تفاوت اما در زمین است. کوواچ تنها فوتبال جسورانه را می‌خواهد و این در جلسات تمرین آشکار است. بازیکنان هرگز اینقدر کار نکرده بودند و ندویده بودند. او ساختار تاکتیکی دقیقی بنا کرده که مستلزم توجه زیاد در تمرین است. چینش تیم اخیراً تغییر کرده، از 3-4-3 به 5-2-3 و این یعنی بازیکنان انعطاف پذیری را تمرین کرده‌اند. کوواچ شایسته تحسین است به خاطر بازیکنان جوانی که رشد داده: سفیان دیوپ 20 ساله، اورلین شوامنی 21 ساله و یوسف فوفانا 22 ساله همگی فوق‌العاده بوده‌اند. دیوپ هافبک هجومی سریع و خلاقی است. شوامنی به عنوان هافبک دفاعی وسط زمین آقایی می‌کند و باید در تیم منتخب فصل باشد. فوفانا هم نه به اندازه او اما برای موناکو خیلی مهم بوده. همه را باشگاه‌های بزرگ می‌خواهند؛ شوامنی را چلسی می‌خواهد و دو تای دیگر مورد توجه باشگاه‌های اسپانیایی، انگلیسی و آلمانی قرار دارند.
مرحله اول این پروژه بلندمدت کاملاً موفقیت‌آمیز بوده. رابطه میچل 39 ساله که قبلاً رئیس استعدادیابی لایپزیگ بوده و کوواچ 49 ساله عالی بوده. حتی در آذر که موناکو سه باخت متوالی داشت، وحشتی شکل نگرفت. باشگاه و مالک روسش، دیمیتری ریبولوولف می‌دانند بعد از چند فصل اخیر، بیشتر از همه چیز به ثبات نیاز دارند. کوواچ اشتباهاتی داشته مثل باخت 4 بر یک اوایل فصل مقابل لیون اما اشتباهات دفاعی تیم به حداقل رسیده. در برد 2 بر صفر دو هفته پیش در پارک ‌دو پرنس که دبل مقابل قهرمان سابق را تکمیل کرد، مستحکم بودند. تا قبل از باخت چهارشنبه شب برابر استراسبورگ، در 13 بازی‌شان در رقابت‌های مختلف 11 برد و دو تساوی داشتند. اگرچه پاری‌سن‌ژرمن هنوز هم بخت اول قهرمانی به حساب می‌آید اما خیلی‌ها در فرانسه بر این باورند که موناکو در طول فصل تیم بهتری بوده. جنگ روانی شروع شده چون از موناکو می‌ترسند. فصل قبل نهم شدند و رقابت‌های اروپایی را از دست دادند که البته برای بازسازی کوواچ خوب شد. می‌دانند امسال پایان خیلی بهتری خواهند داشت اما تا روز آخر فصل هیچ چیز معلوم نیست.
منبع: ESPN
 

 


Page Generated in 0.0058 sec