printlogo


کد خبر: 223780تاریخ: 1399/11/11 00:00
گسترش حمل و نقل پاک؛ راهبرد اصلی مدیریت شهری

سید مناف هاشمی با اشاره به کسب مقام نخست در جایزه جهانی خشت طلایی بر توسعه دوچرخه‌سواری تأکید کرد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گسترش حمل و نقل پاک به‌ویژه دوچرخه و مترو را راهبرد اصلی مدیریت شهری خواند و گفت: «برای رسیدن به دو هدف مهم کاهش ترافیک و آلودگی هوا، نیازمند ادامه دو رویکرد توسعه سامانه‌های حمل و نقل پاک و اولویت دادن به پیاده‌‌محوری و پرهیز از خودرومحوری هستیم.» سید مناف هاشمی که در حاشیه برگزاری مراسم پایانی جایزه خشت طلایی سخن می‌گفت، با ابراز خوشحالی از اینکه برنامه‌های توسعه دوچرخه‌سواری در شهر تهران مورد توجه هیأت داوران جایزه بین‌المللی خشت طلایی نیز قرار گرفته، گفت: «گسترش دوچرخه‌سواری در شهر تهران یکی از راهکارهای اساسی است که با ترویج استفاده از آن به عنوان یک مد حمل و نقلی پاک می‌تواند بر کاهش مشکلاتی مثل مصرف سوخت‌های فسیلی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی و بصری و تضمین سلامت شهروندان اثرگذار باشد.»
معاون شهردار تهران ادامه داد: «با توجه به سیاست کلان مدیریت شهری که دادن فضای بیشتر به انسان‌ها و پیاده‌محوری در شهر است، پیشبرد هماهنگ مدهای حمل و نقلی، گسترش حمل و نقل پاک، تکمیل مترو، خرید اتوبوس و موتورسیکلت برقی، جایگزینی و نوسازی ناوگان فرسوده و ترویج استفاده از سامانه‌های غیرموتوری به‌ویژه در سفرهای با مسافت کوتاه از برنامه‌هایی است که در معاونت حمل و نقل در حال اجراست.»
دکتر هاشمی با قدردانی از حمایت‌های شهردار تهران از توسعه دوچرخه‌سواری گفت: «هدف نهایی ما افزایش تعداد دوچرخه‌سواران و حجم سفر با دوچرخه در شهر است. می‌خواهیم با تشویق به سفر با دوچرخه، در شهروندان تغییر رفتار ترافیکی ایجاد کنیم. امروز در تهران حدود 250کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد شده و شاهد برگزاری همایش‌ها، کمپین‌های مختلف و... در حوزه دوچرخه‌سواری هستیم. اکنون سهم سفر با دوچرخه به یک ‌درصد نزدیک شده و با اجرای دقیق برنامه‌ها طبق سند توسعه دوچرخه‌سواری، قصد داریم این میزان را به 5/1 درصد در سال 1401برسانیم.»
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به کسب مقام دوم پروژه مطالعات تعیین معابر مستعد برای اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی اشاره کرد و ادامه داد: «مدیریت پارک حاشیه‌ای در شهر تهران با دو هدف توزیع عادلانه پارک خودرو بین شهروندان و کاهش تقاضای سفر درون‌شهری اجرایی می‌شود.»
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اهمیت ساماندهی پارکینگ‌های حاشیه خیابان‌ها گفت: «با اجرای کامل طرح پارک حاشیه‌ای در تهران، حاشیه خیابان‌ها با قوانین و مقررات صحیح و عادلانه مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد؛ در حالی که پیش از این، گاهی یک جای پارک به مدت یک روز اشغال می‌شد.»
سید مناف هاشمی با بیان اینکه اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در مناطق مرکزی تهران در حال انجام است، افزود: «برای هوشمندسازی فضاهای پارک خودرو سه شرط را مد نظر قرار می‌دهیم؛ یعنی فضاهای جای پارکی هوشمندسازی می‌شوند که در بازه‌های زمانی متغیر، میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد. از طرفی، کمتر از ۵۰ درصد فضای پارک، مسکونی باشد؛ یعنی اماکن غیرمسکونی در آن معبر بیشتر وجود داشته باشد و همچنین این طرح تنها در خیابان‌های اصلی و جمع‌کننده و نه خیابان‌های محلی اجرایی می‌شود.»

Page Generated in 0.0047 sec