printlogo


کد خبر: 223728تاریخ: 1399/11/9 00:00
نگاهی به روزهای پرفراز و نشیب ستاره برزیلی در پاریس
وقتی نیمار صدتایی شد

ژولین لوران
 
  نیمار به آمار صد بازی با پاری سن ژرمن رسید. البته او باید مدت‌ها پیش به این آمار می‌رسید. او در بازی با مون‌پلیه گل دوم و مهم تیمش را زد و در نهایت پی‌اس‌جی بازی را چهار بر صفر برد. حالا زمان خوبی است تا نگاهی به صد بازی او داشته باشیم.
اول از همه باید بگوییم که رسیدن به 100 بازی برای یک باشگاه در تمامی رقابت‌ها رایج است اما زدن 81 گل و دادن 46 پاس گل در این 100 بازی اتفاقی کاملاً نادر است. آمار نیمار فرازمینی است. او بازیساز است و مانند زلاتان ابراهیموویچ یا کارلوس بیانکی – تنها بازیکنان تاریخ پی‌اس‌جی که با میانگین 0/86 و 0/88 گل در هر بازی، بالاتر از نیمار با 0/81 گل در هر دیدار قرار می‌گیرند – مهاجم کلاسیک نیست و به این ترتیب آمار او تأثیرگذارتر هم می‌شود.
نمی‌توان آمار نیمار را تنها به دلیل ضعیف بودن لیگ یک فرانسه دانست. او در 60 بازی در لیگ 51 گل زده اما در 25 دیدار در لیگ قهرمانان هم 21 گل به ثمر رسانده و البته در 15 بازی در جام‌های حذفی هم 9 گل زده است. گل‌هایی که او زده هم بسیار متفاوت بوده: از ضربات ایستگاهی تا پنالتی و روی حرکات انفرادی و گذر از مدافعان حریف تا یک تک‌ضربه مانند دیدار با مون‌پلیه و با پای راست، پای چپ و شوت از راه دور اما بیشتر گل‌های او از داخل محوطه جریمه زده شده است. او 175 سانتی‌متر قد دارد و به این ترتیب سرزن متبحری نیست اما در بقیه زمینه‌ها عالی است.
نیمار پس از پیوستن از بارسلونا به پی‌اس‌جی در تابستان 2017، تأثیری فوق‌العاده بر این تیم گذاشته است. در دیدارهایی که او در میدان بوده، تیمش در 79درصد مواقع پیروز شده، و پی‌اس‌جی با حضور او تنها 13 بار شکست خورده (و هشت بار هم مساوی کرده). او در لیگ قهرمانان هم تنها پنج بار شکست خورده است.
در این 100 بازی، یک دیدار هم فینال لیگ قهرمانان بوده که پی‌اس‌جی در آن یک بر صفر به بایرن مونیخ باخت. این بازیکن برزیلی در آستانه رساندن باشگاهش به نخستین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان بود و البته پاریسی‌ها هم او را برای همین خریداری کردند اما او در آخرین گام ناکام ماند. او در سه فصل حضور در پاریس، تنها یک بار در مراحل حذفی کاملاً آماده بوده است، و در آن یک فصل هم تیمش را به فینال رساند.
اما همین آمار نشان‌دهنده بدترین روند او در این مدت بوده است. او دیدارهای بسیاری را از دست داده است. او 100 بازی انجام داده اما در 87 بازی هم غایب بوده، که به دلیل مصدومیت، محرومیت، مرخصی گرفتن، ابتلا به کووید-19 و مسائل دیگر بوده اما هر دلیلی که داشته باشد، تعداد دیدارهایی که او از دست داده بسیار زیاد است. برای مقایسه، کیلیان امباپه که به همراه نیمار به پی‌اس‌جی پیوست، در نوامبر 2019 به آمار 100 بازی رسید. در همین فصل جاری هم نیمار در 28 بازی تیمش، تنها 15 بار به میدان رفته است.
در سه سال و نیم حضور او در پاریس، جنجال‌های فراوانی هم شکل گرفته است. رفتار او در قبال لیگ یک خوب نبوده، واکنش‌های تندی نسبت به بازیکنان رودررویش نشان داده (بازی اخیر با مارسی را به یاد بیاورید) و بارها تلاش کرده نمایشی بازی کند. از همان روز نخست حضور او در پاریس، جوی منفی علیه‌اش شکل گرفته، ولی در سال 2021 که این ستاره برزیلی آرام‌تر شده و ذهنیتی متفاوت پیدا کرده، این سروصداها بسیار کمتر شده است.
برداشت‌ها از نیمار از بازی اول تا بازی صدم تفاوت زیادی داشته است. او هم عوض شده است. زمانی که به پاریس رفت، در ابتدا نتوانست جا بیفتد. او همچنین نمی‌توانست روزگار حضور در بارسلونا را فراموش کند اما حالا این بازیکن در بهترین دوران ورزشی‌اش به سر می‌برد. او به‌زودی 29ساله می‌شود و بالغ‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است. منابعی گفته‌اند که نیمار حتی یک سرآشپز استخدام کرده تا غذاهای مناسبی برایش درست کند. سبک زندگی او بهتر شده و تمرکزش بالاتر رفته است. او سرانجام به‌عنوان یک انسان و یک بازیکن از حضور در پاریس راضی است.
سمت و سوی مثبت باشگاه هم بی‌تردید به او کمک کرده است. موریسیو پوچتینو، مربی جدید تیم رابطه‌ای عالی با او دارد. آنها زیاد با هم حرف می‌زنند و منابع آگاه می‌گویند که درک متقابل آنها بالا است. پوچتینو می‌خواهد نیمار آماده‌تر باشد و آنها برنامه‌ای چیده‌اند تا مصدومیت‌های نیمار کمتر شود.
پیش از صدمین بازی نیمار، باشگاه پی‌اس‌جی پیراهنی با شماره 100 و مدالی که رویش عدد 100 حک شده بود را به او داد. مذاکرات بر سر تمدید قرارداد او – که تا سال 2022 است – ادامه دارد اما پیام باشگاه کاملاً مشخص است: عدد 100 تازه شروع راه است.
منبع: ESPN
 

Page Generated in 0.0056 sec