printlogo


کد خبر: 223659تاریخ: 1399/11/8 00:00
سایپا نیمه اول گل نمی‌زند، استقلال نیمه اول گل نمی‌خورد
فولاد به خارجی‌هایش می‌نازد

گزارش آماری
جعفر برزگر   
 
همیشه آمار تیم‌ها معیاری برای بررسی عملکرد بازیکنان و نحوه بازی یک تیم است. البته فقط به این مهم نباید اکتفا کرد اما زمانی که یک اتفاق در 12 هفته به‌طور مداوم برای تیم رخ می‌دهد یا اینکه اکثر گل‌های زده و خورده‌شان در یک فاصله زمانی مشخص به دست آمده آن وقت دیگر جای بررسی دقیق و نگاه کارشناسی دارد.
 
ذوب‌آهن، 10 دقیقه 15 امتیاز پر
اگر چه از همان ابتدای فصل انتقادهایی به انتخاب رحمان رضایی به‌عنوان سرمربی ذوب‌آهن مطرح بود، اما شاید بدبین‌ترین هوادار این تیم هم فکرش را نمی‌کرد که آنها پس از 12 هفته حتی یک پیروزی را هم تجربه نکرده بودند. نکته بسیار مهم و قابل توجه در مورد ذوب‌آهن به گل‌های زده و خورده‌شان در 10 دقیقه پایانی است. در بازی با فولاد دقیقه 7+90 از روی نقطه پنالتی دروازه‌شان باز شد و به تساوی رضایت دادند. بازی با تراکتور دقیقه 83 نتیجه را واگذار کردند. مقابل نفت آبادان همین اتفاق در دقیقه 85 افتاد. دقیقه 80 بازی با ماشین‌سازی پیروزی را با تساوی عوض کردند. سایپا در دقیقه 4+90 گل برتری را به ذوبی‌ها زد. در دقیقه 6+90 بازی با آلومینیوم اراک دروازه‌شان باز شد. در واقع آنها 15 امتیاز را در این شش بازی از دست دادند که اگر اینطور نمی‌شد الان با 17 امتیاز در مکان چهارم بودند. البته ذوبی‌ها در همین 15 دقیقه پایانی چهار امتیاز به دست آوردند. شاید اگر بازی در دقیقه 80 سوت می‌خورد امروز پنج امتیاز بیشتر داشتند. آنها هفت امتیاز را بعد از دقیقه 90 از دست داده‌اند.
 
سپاهان نیمه اول بهتر از نیمه دوم
تیم محرم نویدکیا فقط در یک بازی موفق به گلزنی نشده که آن هم مقابل پرسپولیس بود، اما این تیم دو نیمه کاملاً متفاوت دارد. آنها که کم‌کم خودشان را به صدر جدول نزدیک می‌کنند 14 گل از 19 گل زده‌شان در نیمه اول به دست آمده و جالب‌تر اینکه 9 گل از 14 گل دریافتی‌شان در 45 دقیقه دوم بوده است. اینکه چرا سپاهان در نیمه‌های دوم عملکرد ضعیف‌تری داشته را محرم باید پاسخ دهد، اما می‌تواند به مشکل بدنی و نداشتن تمرکز مربوط باشد.
 
رکورد صنعت شکسته شد
تا قبل از بازی هفته دوازدهم، صنعت‌نفت آبادان تنها تیمی بود که تمام بازی‌های خانگی‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشته بود. اما شکست 2 بر یک مقابل سپاهان این رکورد را از آنها گرفت همانطور که پرسپولیس با قبول شکست مقابل آلومینیوم اراک دیگر تنها تیم بدون باخت لیگ بیستم تا امروز نیست. طالب ریکانی، کاپیتان باتجربه نفتی‌ها شش گل برای تیمش زده که چهار گل آن از روی نقطه پنالتی بوده که با همین چهار پنالتی 10 امتیاز به دست آورده‌اند.
 
فولاد در خانه نمی‌برد
شاید فولاد خوزستان تا پایان هفته دوازدهم لیگ برتر تنها تیمی باشد که از بازیکنان خارجی‌اش به بهترین شکل استفاده کرده است. لوسیانو پریرا و آیاندا پاتوسی (هر کدام سه گل) و موسی کولیبالی هم دو گل برای تیم جواد نکونام زده‌اند. این سه نفر در مجموع بیش از 50 درصد گل‌های تیم‌شان را وارد دروازه حریفان کرده‌اند. مهم‌تر اینکه پاتوسی سه پاس گل و دو خارجی دیگر هم هر کدام یک پاس گل داده‌اند اما یک آمار قابل توجه دیگر برای فولاد آن هم در روزهایی که به‌دلیل ویروس کرونا بازی‌ها بدون تماشگر برگزار می‌شود این تیم فقط در یک بازی خارج از خانه تواسته به پیروزی دست پیدا کند.
 
نیمه‌های جالب استقلال و سایپا
آمار بازی‌های سایپا می‌گوید اگر با این تیم بازی دارید نگران 45 دقیقه اول نباشید چون شاگردان ابراهیم صادقی در این فاصله زمانی عادت به گل زدن ندارند. در واقع تمام هشت گل نارنجی‌پوشان در نیمه‌های دوم به دست آمده است. تیم استقلال هم آمار قابل توجهی دارد. محمود فکری تا امروز که 12 هفته گذشته ثابت کرده حریفانش نمی‌توانند در 45 دقیقه اول به این تیم گل بزنند. آبی‌های پایتخت هم هشت گل دریافت کرده‌اند که تمام آنها در نیمه‌های دوم بوده است.
 
فقط یک گل به خودی
تا پایان هفته دوازدهم فقط یک بازیکن به‌اشتباه دروازه خودی را باز کرده که همان هم منجر به شکست تیمش شد. در دقیقه 2+90 بازی صنعت‌نفت و تراکتور در ورزشگاه تختی آبادان و در حالی که بازی با نتیجه یک بر یک رو به پایان بود هادی محمدی، مدافع میانی تراکتور به‌اشتباه دروازه تیمش را باز کرد و با نتیجه 2 بر یک هم بازی به پایان رسید.
 
دو هت‌تریک
با توجه به دو بازی معوقه پرسپولیس تا امروز فقط دو بازیکن موفق به زدن سه گل در یک بازی شده‌اند. ابتدا گادوین منشا، مهاجم گل‌گهر در هفته هفتم سه گل به شهرخودرو زد و باعث پیروزی 3 بر یک تیمش شد. پیمان بابایی، مهاجم ماشین‌سازی تبریز هم در بازی هفته دهم مقابل سپاهان با سه گلی که زد مانع شکست تیمش شد.
 
 
آمارهای جا مانده
* ماشین‌سازی و ذوب‌آهن تیم‌های بدون برد
* تراکتور در فاصله زمانی 75-60 بدون گل زده
* آلومینیوم اراک بدون پیروزی در خانه حریف
* مس رفسنجان پنج هفته اول بدون گل زده
* صنعت‌نفت بهترین تیم خانگی
* ماشین‌سازی ضعیف‌ترین تیم داخل و خارج خانه
* استقلال، سپاهان، نساجی و سایپا بدون بازیکن اخراجی
 

 


Page Generated in 0.0055 sec