printlogo


کد خبر: 223477تاریخ: 1399/11/6 00:00
چرا اوضاع رم یکباره به هم ریخت
کمدی ایتالیایی

جاکومو گالاردینی
 
 ظرف 10 روز اخیر، رم، غول فوتبال ایتالیا از جایگاهی مطمئن در رده سوم سری A تا آستانه یک فاجعه ورزشی تمام عیار پیش رفته است. بعد از چند نتیجه ضعیف، رم به وسیله تیم تازه صعودکرده به بالاترین سطح لیگ ایتالیا، اسپتزیا از جام حذفی کنار رفت و این با یک افتضاح مدیریتی همراه شد که حاصلش اخراج دو تا از مدیران این تیم بود. مربی تیم، پائولو فونسکا هم با کاپیتان تیم، ادین ژکو درگیر شده و گفته می‌شود مهاجم بوسنیایی به طور کلی از ترکیب تیم کنار گذاشته شده است.
اما چطور تیم فونسکا به یکباره با این همه دلایل اشتباه خبرساز شد؟
آغاز این سقوط با شکست سنگین در دربی پایتخت ایتالیا برابر رقیب همیشگی‌شان، لاتزیو بود، آبی‌آسمانی‌پوشان رم در «دربی دلا کاپیتاله» 26 دی با سه گل به پیروزی رسیدند. دو گل از لوییس آلبرتو و یکی از چیرو ایموبیله یکی از بهترین بردهای تاریخ لاتزیو در این دیدار را رقم زد و رم شکست خفت‌باری را پذیرا شد. بازی بی‌کیفیت جالوروسی همه حتی بازیکنان را شوکه کرد بخصوص اینکه ناگهانی و غیرمنتظره پیش آمد. در واقع، رم تا قبل از دربی روند خوبی در کسب نتایج داشت و از چهار بازی آخرش 10 امتیاز به دست آورده بود. شکست 4 بر 2 مقابل اسپتزیا در مرحله یک‌هشتم ‌نهایی جام حذفی نمک به زخم تیم پاشید و این نمایشی تحقیرآمیزتر از آن یکی بود. دو کارت قرمز در دو دقیقه باعث شد اسپتزیا از برتری عددی خود نسبت به حریف استفاده کند و ریکاردو اسپونرا و دانیله ورده در وقت‌ اضافه به گل رسیدند. اما آنچه رم را به یک مضحکه تبدیل کرد، این بود که جالوروسی یک تعویض اضافه در این بازی انجام داد. فونسکا تصمیم گرفت دانیل فوزاتو را به جای برایان کریستانته و ایبانس را به جای پدرو به صورت همزمان به زمین بفرستد در حالی که قبل از آن چهار تعویض انجام داده بود. تیم فونسکا فکر می‌کرد می‌تواند از شش تعویض استفاده کند، تغییری تازه که تیم‌ها می‌توانند در رقابت‌های حذفی اگر کار به وقت اضافه بکشد، یک تعویض بیشتر انجام دهند در حالی که این قانون در جام حذفی ایتالیا اجرا نمی‌شود.
در نتیجه، جمعه گذشته از سوی کمیته انضباطی سری A این تیم به باخت 3 بر صفر محکوم شد. مشخص است که چنین اتفاقی باعث تمسخر باشگاه در شبکه‌های اجتماعی می‌شود و هواداران هم به شدت از مدیریت تیم عصبانی بودند که تا این حد به صورت آماتور عمل کرده است. حق با آنها بود چون برای دومین بار در این فصل تیم چنین گاف بزرگ قانونی می‌داد و یک بار دیگر هم مجبور شده بودند به شکست حقارت بار 3 بر صفر به خاطر نقض قوانین تن دهند. در شهریور، اشتباه مربوط به انتخاب تیم برای بازی با ورونا باعث شد هافبک تیم، آمادو دیاوارا به اشتباه در فهرست بازیکنان زیر 23 سال در فهرست رسمی تیم گنجانده شود که نتیجه‌اش مجازات تیم از سوی مقامات انضباطی بود.
اسکای اسپورت ایتالیا گزارش داد کمتر از 24 ساعت بعد از آخرین گاف تیم در جام حذفی، مالکیت باشگاه، گروه فریدکین، مجبور شد سرپرست تیم، جان لوکا گامبر و همچنین مسئول امور ورزشی باشگاه را اخراج کند. در حالی که این تصمیم قابل پیش‌بینی و سزاوارانه به نظر می‌رسید اما به شکلی شوکه‌کننده اوضاع را بخصوص در رختکن تیم به هم ریخته است. روزنامه ایتالیایی کوریره دلو اسپورت گزارش داده است کاپیتان ژکو و برخی از هم‌تیمی‌ها تصمیم گرفته‌اند در اعتراض به اخراج این دو، در تمرین شرکت نکنند و یک جلسه سه ساعته برگزار شده تا شرایط عادی شود و بازیکنان کار خودشان را انجام دهند. در عین حال، با وجود آنکه تمرین به صورت عادی برگزار شد، ژکو برای بازی شنبه شب لیگ برابر اسپتزیا حتی روی نیمکت هم قرار نگرفت و رم به سختی توانست با نتیجه 4 بر 3 این تیم پرتلاش را شکست دهد.
پائولو فونسکا، مربی پرتغالی با ریشه‌های موزامبیکی در کنفرانس خبری قبل از بازی گفت: «ژکو در تمرین آسیب جزئی دیده و احساس درد داشت برای همین نمی‌تواند برای این بازی آماده شود.» اما کوریره گزارش داده موضوع این نیست و فونسکا بعد از بگومگوی شدیدی که با این بازیکن 34 ساله در پی باخت سه‌شنبه شب در جام حذفی داشته، ترجیح داده نام این بازیکن را در فهرست بازی شنبه‌شب قرار ندهد. آنطور که رسانه‌های ایتالیا گزارش داده‌اند رابطه این دو در بدترین شرایط ممکن است و احتمال زیادی وجود دارد که مهاجم بوسنیایی تیم را ترک کند و یک باشگاه لیگ برتری علاقه‌مند است او را جذب کند. شگفت‌انگیز است که اخراج دو مدیر به جای اینکه شرایط تیم را بهتر کند در نهایت باعث درگیری مربی و کاپیتان تیم شده و کار تا آنجا به وخامت کشیده شده که امکان اصلاح این رابطه به حداقل رسیده است. حالا باید دید پیروزی برابر اسپتزیا که با گل وقت‌های تلف‌شده لورنزو پلگرینی به دست آمد، به اندازه کافی برای سامان دادن به اوضاع رم کافی است یا باید اتفاقات بزرگتری در تیم رخ دهد تا روند خوب گذشته تکرار شود.
منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0050 sec