printlogo


کد خبر: 223385تاریخ: 1399/11/4 00:00
برگزاری المپیک، قطعی؛ حضور تماشاگران، محدود
دو راهی منافع مالی و حفظ جان مردم

یادداشت
آزاده پیراکوه       @Apirakouh
 
ایران ورزشی- المپیک توکیو و همه ابهام‌هایی که درباره برگزاری این رویداد وجود دارد، شرایط را به گونه‌ای رقم زده که هر بار شخص یا رسانه‌ای مهم در عرصه بین‌المللی ورزش از احتمال لغو المپیک خبر می‌دهد و در همین حین است که رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و همراهانش از برگزاری حتمی این بازی‌ها خبر می‌دهند. این شک و تردید درباره المپیک 2020 که قرار است در سال 2021 برگزار شود، با شیوع ویروس جدید کرونا و رسیدنش به توکیو، با قوت بیشتری مطرح می‌شود اما توماس باخ، رئیس IOC با وجود این مسأله همچنان تأکید دارد که تحت هر شرایطی المپیک برگزار می‌شود. موضوعی که در کمیته بین‌المللی المپیک و کمیته برگزاری بازی‌ها مورد بررسی قرار گرفته، نحوه برگزاری این رویداد با شرایط احتمالی است. سه سناریو برای این بازی‌ها تعیین شده و حالت‌های مختف در نظر گرفته شده است. یکی اینکه همه (از ورزشکاران گرفته تا عوامل اجرایی) واکسینه شوند و المپیک با حضور این افراد و البته تماشاگران برگزار شود. سناریو دوم این است که همه افرادی که می‌خواهند در المپیک حاضر باشند (به هر عنوانی)، دو هفته قبل در توکیو حضور داشته باشند و قرنطینه شوند که این موضوع از نظر مسائل مالی کار را سخت می‌کند؛ ضمن اینکه حضور دو هفته‌ای قبل از مسابقات برای ورزشکاران و کادر سرپرستی کاروان‌های اعزامی دشواری‌های زیادی دارد و بعید است که کشورهای میهمان المپیک حاضر به پذیرش این موضوع باشند؛ چون علاوه بر تحمیل هزینه زیاد، عملکرد فنی ورزشکاران را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.
حالت سومی که برای این بازی‌ها در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد کمیته برگزاری بازی‌ها این روزها بیشتر به این سناریو فکر می‌کند، برگزاری بازی‌ها با حضور پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های زیاد برای تماشاگران است. حالا سؤال این است که برای تماشاگران قرار است چه تصمیمی گرفته شود؟ باخ در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «ما متعهد هستیم که بازی‌ها را در شرایط امنی برگزار کنیم. کمیته بین‌المللی المپیک برای محافظت از جان افراد باید انعطاف‌پذیر باشد و فداکاری لازم است.» او تأکید دارد که اوضاع نسبت به یک سال قبل بهتر شده است: «نمی‌توانید مارس ۲۰۲۱ را با مارس ۲۰۲۰ مقایسه کنید زیرا پیشرفت زیادی در زمینه علوم، پزشکی، واکسیناسیون و آزمایش‌ها به وجود آمده است. همه این موارد در مارس سال گذشته در دسترس نبود و هیچ کسی هنوز نمی‌دانست چگونه واقعاً با این بیماری مقابله کند و اکنون ما چیزهای زیادی می‌دانیم.»
او با وجود این توضیحات که نشان می‌دهد به هیچ وجه قصد ندارد، نظرش را درباره المپیک تغییر دهد، در مورد حضور تماشاگران با تردیدهایی حرف می‌زند. اگرچه حتی در این مورد هم ابهام‌هایی وجود دارد. باخ از وفاداری به تعهد برای حفظ جان افراد می‌گوید اما از موضوع قراردادهای مالی که بسته شده هم نمی‌تواند راحت بگذرد. حضور تماشاگران علاوه بر آنکه ارتباط مستقیم با منشور المپیک دارد؛ باعث درآمدزایی میزبان و البته IOC می‌شود و اگر چاره‌ای جز محدود کردن تماشاگران نباشد؛ از حالا باید گفت که میزبان و کمیته بین‌المللی المپیک حکم به ضرر مالی بسیار سنگین خود داده‌اند.
به هر حال هنوز تصمیم نهایی در مورد حضور تماشاگران گرفته نشده و باید دید برای بازی‌هایی که پشتوانه اصلی‌اش، اقدامات فرهنگی و حفظ ارزش‌های المپیک است؛ چه تصمیمی گرفته می‌شود.
 

Page Generated in 0.0059 sec