printlogo


کد خبر: 223317تاریخ: 1399/11/4 00:00
7 فروردین تکلیف رئیس جدید IWF مشخص می‌شود
کرسی جهانی در گرو پرهیز از گزینش‌های خطی

مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری طبق اعلام مسئولین این مجموعه بین‌المللی قرار است روز هفتم فروردین ماه 1400 در کشور ترکیه برگزار شود. مجمعی که نهایتاً بعد از پایان حکمرانی 50ساله تاماش آیان در این مجموعه قرار است تکلیف رئیس، نواب رئیس، دبیرکل و اعضای جدید هیأت رئیسه جهانی در آن مشخص شود. شاکله و استخوان‌بندی جدیدی که قطعاً آینده وزنه‌برداری دنیا به نوع و نحوه انتخاب اعضا و تفکرات جدید آنها بستگی خواهد داشت. انتخاباتی که برای وزنه‌برداری ایران و نامزدهای ایرانی حاضر در آن نیز بسیار حایز اهمیت است. زیرا اگر مهره‌چینی‌ نامزدهای ایرانی اعزامی به این مجمع درست و هدفمند باشد می‌تواند نقش مؤثری در رشد و توسعه آینده وزنه‌برداری ایران و مراودات بین‌المللی این رشته المپیکی داشته باشد. اگر هم مثل دوره قبلی چینش نفرات اعزامی به این رویداد بین‌المللی غلط و سلیقه‌ای باشد، مطمئناً مثل گذشته منجر به انزوا و گوشه‌گیری بین‌المللی فدراسیون وزنه‌برداری ایران در عرصه بین‌المللی و نداشتن حتی یک «کرسی تأثیرگذار و تصمیم‌ساز» در مجموعه تصمیم ساز فدراسیون جهانی وزنه‌برداری می‌شود.
 
تلاش برای داشتن یک کرسی تأثیرگذار جهانی
انتخابات فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قرار است طبق اعلام برگزارکنندگان این مجموعه بین‌المللی ششم فروردین‌ماه 1400 در کشور ترکیه برگزار شود. مجمعی که قطعاً قبل و بعد از برگزاری آن باید منتظر حواشی و تنش‌هایی از سوی مدعیان کسب کرسی ریاست این مجموعه باشیم. حواشی که مدت‌هاست حول و حوش این فدراسیون جهانی وجود دارد. مخصوصاً بعد از کنار رفتن تاماش آیان رئیس کهنه‌کار وزنه‌برداری بعد از 50 سال حضور در رأس هرم مدیریتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری (IWF) این حواشی به اوج خود رسید. ‌تنش‌هایی که در نهایت سه بار پیاپی منجر به تغییر سرپرست فدراسیون جهانی شد تا نهایتاً با حضور دکتر مایکل شهریار ایرانی آرامش نسبی به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برگردد. حالا اما قرار است طبق برنامه‌ریزی انجام شده مجمع انتخاباتی IWF طبق تاریخ تعیین شده روز 7 فروردین 1400 در کشور ترکیه برگزار شود. به همین دلیل نیز فدراسیون جهانی وزنه‌‌برداری تاریخ ششم بهمن‌ماه جاری یعنی دوشنبه هفته جاری را به عنوان آخرین مهلت اعلام نامزدی برای شرکت در انتخابات جهانی IWF اعلام کرده است.
بر همین اساس، اعضای هیأت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری جلسه‌ای را به صورت آنلاین با همین مضمون برگزار کردند تا شرایط ویژه‌ای را که برای برگزاری مجمع انتخاباتی آتی این مجموعه در دستور کار دارند را اعلام کنند. با توجه به اینکه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری درگیر حواشی زیادی از جمله فساد مالی و دوپینگ سیستماتیک رئیس قبلی خود شده بود، تصمیم گرفته شد که با اصلاح اساسنامه فدراسیون جهانی و سپس برگزاری انتخابات، وضعیت مدیریت این فدراسیون به روال طبیعی برگردد. تعیین تکلیف اساسنامه و برگزاری انتخابات قرار بود در ماه مارس انجام شود اما اکنون تغییراتی در آن ایجاد شده است تا مجمع انتخاباتی آتی با آرامش بیشتر و به دور از حواشی مخرب قبل برگزار شود.
طبق اعلام فدراسیون جهانی، زمان کنگره برای تعیین تکلیف اساسنامه فدراسیون جهانی تغییر کرده و ۲۹ و ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ (۹ و ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.
مایکل ایرانی رئیس موقت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در مورد تغییر زمان برگزاری کنگره اصلاح اساسنامه می‌گوید: «می‌خواهیم اطمینان حاصل شود که ورزشکاران و فدراسیون‌های عضو زمان کافی برای ارائه پیشنهادات و اظهارنظر در مورد آنها را دارند و زمان کافی داریم تا قبل از المپیک توکیو اصلاحاتی را انجام دهیم. کنگره انتخاباتی فدراسیون جهانی هم همانطور که برنامه‌ریزی شده بود در ۲۶ و ۲۷ مارس ۲۰۲۱ (۶ و ۷ فروردین ۱۴۰۰) برگزار می‌شود. بر همین اساس، افرادی که تمایل دارند تا در این مجمع کاندیدا شوند، تا ۲۵ ژانویه (شش بهمن) فرصت دارند تا اعلام کاندیداتوری کنند.» طبق اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری باید منتظر بمانیم تا روز دوشنبه ششم بهمن ‌ماه جاری ببینیم مسئولین فدراسیون وزنه‌برداری ایران این‌بار برای معرفی نامزدهای ایرانی به مجمع انتخاباتی جهانی چه گزینه‌هایی را در نظر دارند؟ چهار سال پیش که علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری خودش، داود باقری، سید علیرضا قریشی و محسن بیرانوند را به عنوان گزینه‌های حاضر در مجمع انتخاباتی برای پست‌های نایب رئیس، دبیرکلی، کمیته پزشکی، کمیته آموزش و تحقیقات و کمیته مربیان و پژوهش به فدراسیون جهانی معرفی کرد اما به خاطر تاکتیک بد و انتخاب‌های سلیقه‌ای و خطی که در آن برهه انجام شده بود، همینطور نداشتن لابی مناسب و تأثیرگذار برای انتخاب شدن، نهایتاً فقط محسن بیرانوند توانست به عنوان عضو کمیته مربیان و پژوهش فدراسیون جهانی از مجمع رأی مورد نیاز خود را دریافت کند. کرسی‌ای که خیلی کرسی تأثیرگذاری برای وزنه‌برداری ایران نبود.

Page Generated in 0.0046 sec