printlogo


کد خبر: 223148تاریخ: 1399/10/30 00:00
چگونه می‌توان گواردیولا را مربی موفقی به حساب آورد
میراث پرانتقاد پپ!

علی بابازاده
 
 «هدف ما ساخت یک هویت همیشگی برای باشگاه است. چیزی که همیشه به آن نیاز داشتیم، یک سبک و چارچوب ثابت از نحوه بازی‌مان بود. در راستای تحقق اهداف‌مان به سراغ کسی رفتیم که همیشه فکر می‌کردیم استاد و نخبه این سبک باشد. پپ گواردیولا! انتخاب او یک اتفاق کلیدی برای باشگاه بود. زیرا ما معلم سبک نوین را به خدمت گرفتیم. سیتی در آینده یادگارهای زیادی از پپ خواهد داشت و نمی‌توان او را فقط با جام‌هایش قضاوت کرد!»
صحبت‌های برایان مارود مدیر اجرایی باشگاه منچسترسیتی نشان از آن دارد که سیتیزن‌ها بدون توجه به شایعات و حاشیه‌ها کماکان مربی سابق بارسلونا و بایرن مونیخ را بهترین گزینه برای رسیدن به اهداف‌شان می‌دانند. عملکرد خیره‌کننده پپ گواردیولا در تیم‌هایی که در آنها حضور داشته برکسی پوشیده نیست؛ حالا همه می‌دانیم هر باشگاهی که نیت به تغییر رویه دارد و به دنبال کسب بالاترین عناوین است، برای نیمکت مربیگری خود به سراغ گزینه‌ای جز پپ گواردیولا نمی‌رود. از دوران پرافتخار او در بارسلونا جام‌های متعددی به یادگار مانده و باواریایی‌ها نیز از مرد اسپانیایی به نیکی یاد می‌کنند؛ اکنون پپ وارد پنجمین سال از مربیگری در باشگاه منچسترسیتی شده و هنوز هم بحث بر سر موفق بودن یا نبودن او داغ است!
پس از فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان بین تیم‌های بایرن مونیخ و پاری سن ژرمن، باشگاه آلمانی به عنوان فاتح UCL شناخته شد و پرونده کار ناتمام پپ، به واسطه هانسی فلیک بسته شد! لوتار ماتئوس اسطوره ژرمن‌ها در این خصوص گفت: «وقتی پپ در مونیخ حضور داشت، همیشه احساس می‌کردم که در بازی‌های بزرگ، کارهای بزرگی را انجام خواهد داد. او در بارسلونا به طرز شگفت‌آوری موفق بود و هویت کاتالان‌ها را احیا کرد ولی تغییراتش در بایرن و سیتی همواره با شکست مواجه شده؛ تصمیمات عجیبی در بایرن اتخاذ کرد که بعضی از آنها خوشایند هیچکس نبود. در بایرن از رابرت لواندوفسکی به عنوان مهاجم چپ استفاده می‌کرد و این تغییرات بازدهی کافی را نداشتند!»
چینش‌ها و تاکتیک‌های متفاوت پپ شاید در بعضی از موارد آن طور که باید موفق به حساب نیامده اما در کارنامه مربیگری او تصمیم‌های دیگری نیز وجود دارند که در بین اهالی فوتبال «معرکه» خطاب شده اند؛ پپ در مونیخ از یاشوا کیمیش و داوید آلابا به عنوان مدافعان وسط و یا هافبک تدافعی استفاده می‌کرد و این همان تصمیمی بود که هانسی فلیک را هم به تقلید از آن واداشت. انتقال فیلیپ لام از خط دفاع به خط میانی نشان داد که پپ سنت‌شکنی را به خوبی فرا گرفته و بعدها چنین تصمیمی را در جمع سیتیزن‌ها نیز تکرار کرد؛ تصورات بر این بود که استفاده از فرناندینیو در قلب خط دفاعی یک ایده از پیش شکست خورده باشد اما اینگونه نبود؛ هافبک برزیلی در پست جدید خود درخشید و فضا را برای روی کارآمدن گوندوگان، برناردوسیلوا و ریاض محرز فراهم کرد.
میراث ارزشمند پپ گواردیولا در باشگاه‌های متفاوت غیر قابل انکار است؛ سیتی با مانوئل پیگرینی و روبرتو مانچینی مجدداً پا در جمع بزرگان گذاشت و این مهم جز با خرید بازیکنان رانده شده سایر غول‌ها امکان‌پذیر نبود؛ گائل کلیچی، روبینیو، پابلو زابالتا، استفان آیرلند، شون رایت فیلیپس، الانو و کریگ بلیمی تنها بخشی از نفراتی بودند که نوع نگاه‌شان به منچسترسیتی، همچون نگاه بازیکنان پا به سن گذاشته امروزی به MLS بود! منچسترسیتی تحت سلطه پپ از این دوران عبور کرده و حتی رفتن گواردیولا نیز مانع پیشرفت بازیکنان جوان سیتیزن‌ها نخواهد شد؛ فران تورس، رودری و الکساندر زینچنکو از شاخص‌ترین بازیکنان جوان لیگ برتر انگلیس به حساب می‌آیند و فیل فودن، پا را از این هم فراتر گذاشته و زین‌الدین زیدان در‌صدد آوردنش به سانتیاگو برنابئو است. پپ فصل گذشته قافیه را به لیورپول یورگن کلوپ باخت ولی به جز سوپرکاپ آلمان در تمامی جام‌هایی که حداقل یک بار در آن به عنوان مربی حضور داشته، توانسته مقام قهرمانی را به دست آورد. شانس اول شدن در این فصل از مسابقات لیگ برتر نیز همچنان پابرجاست و پروژه قهرمانی در UCL از بازی با پورتو کلید خواهد خورد.
با این همه وجهه منفی میراث پپ نیز قابل بحث است؛ او سرمربی آماده‌ترین بارسلونای ۲۰ سال اخیر بود و چگونه می‌توان نقش ژاوی، مسی، اینیستا، داوید ویا و پویول را در کسب ۳ گانه و جام‌های مختلف انکار کرد؟ در منچسترسیتی برای جذب ادرسون و کلودیو براوو باشگاه بیشتر از ۵۰ میلیون یورو هزینه کرد و ۳ مدافع گرانقیمت حال حاضر جهان در اختیار پپ هستند؛ بنجامین مندی، کایل واکر و جان استونز! اینکه پپ گواردیولا از انتقادات بی‌خبر باشد، امری محال است؛ خود او نیز می‌داند که به چه دلیل تحت فشار رسانه‌ای قرار گرفته و ولخرجی‌های سالیان گذشته هم راه را برای انتقادهای بیشتر باز گذاشته؛ پپ برای قهرمان کردن بایرن مونیخ در اروپا به آلمان رفت و در این امر ناکام ماند. قهرمانی در بوندس لیگا خواسته اصلی مدیران مونیخی نبود چرا که این مهم پیشتر با مربیان مختلفی اتفاق افتاد. سلطه سالیان اخیر بایرن بر 
بوندس لیگا شکست ناپذیر بوده و حتی نیکو کواچ، مربی اخراج شده نیز سنت شکنی نکرد و طی یک فصل حضور در آلیانز آرنا، بوندس‌لیگا، جام حذفی و سوپرجام آلمان را به ارمغان آورد.انتظارات از مرد اسپانیایی به طرز شگفت‌آوری بالا رفته و برخلاف گفته مدیران منچسترسیتی، هواداران تیم آبی‌پوش شهر منچستر تنها خواهان فتح لیگ قهرمانان هستند. پس آیا کار پپ گواردیولا به عنوان یک مربی موفق به پایان رسیده؟ ۹ سال از آخرین قهرمانی اروپایی گواردیولا گذشته و برای جواب دادن به این انتقاد تنها یک راه وجود دارد؛ او باید ثابت کند که بدون مسی، ژاوی و اینیستا هم قادر به فتح UCL است!
 

Page Generated in 0.0045 sec