printlogo


کد خبر: 223123تاریخ: 1399/10/30 00:00
کشتی

از سند راهبردی ۸ ساله کشتی رونمایی شد
هدف، المپیک 2028
سند راهبردی کشتی با مأموریت کسب عنوان قهرمانی در المپیک ۲۰۲۸ رونمایی شد. مراسم رونمایی از سند جامع کشتی با اولویت موفقیت در رقابت‌های المپیک و رفع موانع رسیدن به عنوان قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی در المپیک ۲۰۲۸ با حضور مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش برگزار شد. سند برنامه راهبردی فدراسیون کشتی پس از ۷ ماه کار کارشناسی و در ابعاد مختلف تهیه شده که اولویت اصلی آن موفقیت در رقابت‌های المپیک است. این برنامه ۸ساله و برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ تدوین شده است. علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی و شهردار مشهد نیز در این مراسم حضور داشتند.
 
 
 دبیر: از امروز در اتاق شیشه‌ای هستم
 می‌خواهیم در 2028 قهرمان المپیک شویم
رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به سند راهبردی کشتی ایران برای هشت سال آینده، از هدفگذاری برای موفقیت در المپیک 2028 خبر داد. علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در حاشیه مراسم رونمایی از سند راهبردی کشتی با حضور مسئولان فدراسیون کشتی و مهدی علی نژاد، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش گفت: «زمانی که آمدم خواستم برنامه کشتی را ببینم، نه برنامه مسابقات. برنامه‌ای که نشان دهد قرار است در آینده به کجا برسیم. چنین برنامه‌ای نبود بنابراین از دانشگاه شریف یک تیم دعوت کردیم و در مدت ۷ ماه سند راهبردی را تهیه کردیم. کشتی‌گیران مسابقه‌ای ما ۳ یا ۴هزار نفر بیشتر نیستند. حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر از قهرمانان و کارشناسان را دعوت کردیم. ابتدا چالش‌ها را متوجه شدیم. کشتی امروز مثل دوره ما نیست. آیا کشتی‌گیران الان را مثل زمان ما می‌شناسند؟»
دبیر همچنین ادامه داد: «بدون تعارف نگاه ورزش در کشور ما المپیک محور نیست. اولین کاری که کردیم، این بود که برنامه‌مان را تا ۲۰۲۸ نوشتیم و گفتیم می‌خواهیم در ۲۰۲۸ در کشتی آزاد و فرنگی قهرمان المپیک شویم. در ۷ یا ۸ حوزه فرهنگی، فنی، برنامه‌ریزی و... کارشناسان را دعوت کردیم تا سند را تهیه کنیم. در چند سال گدشته نگاه در کشتی، جام جهانی محور بوده اما الان بر اساس این سند، المپیک محور است. ما دیگر در آسیایی دنبال قهرمانی نیستیم و به مربیان هم گفتم کشتی‌گیران جوان را ببرند و اگر هم باختند مهم نیست. بازی‌های آسیایی هم بعد از المپیک و قهرمانی جهان اولویت سوم ماست. المپیک مثل یک خورشید بر برنامه ما می‌تابد. جام جهانی مسابقه درجه چهارم جهان است، مدام کشتی‌گیران خوب را به جام جهانی بردند و کشتی ما خالی شده است.»
دبیر با اشاره به سفرهای استانی که انجام می‌دهد، ادامه داد: «سفر من به استان‌ها یا ساخت و سازها همه هدفمند و بر اساس این برنامه است. کار رئیس هیأت فقط تیم جمع کردن نیست. برای انستیتو نیز برنامه و هدف تعیین کرده‌ایم. یکی از مشکلات ما این است که برند کشتی افت کرده است. بحث رسانه و تمام حوزه‌های دیگر نیز دیده شده است. تمام اعزام‌ها هدفمند است. از امروز در اتاق شیشه‌ای می‌نشینیم و کاملاً در رصد هستیم. برنامه‌مان چالشی نوشته شده و نه خیلی دور و دراز و نه خیلی نزدیک است. در دل این برنامه یک شورا ترسیم کردیم تا هنگام اجرا ببینیم کجای کار هستیم و ماهی یک بار شورا رصد می‌کند.»
رئیس فدراسیون کشتی همچنین گفت: «رئیس هیأت‌هایی که وقت نمی‌گذارند و مربیانی که سواد فنی ندارند، یکی از چالش‌های کشتی ماست. ارتباط مستقیم با مراکز علمی مثل آموزش و پرورش و دانشگاه از دیگر موارد مهم این سند است. حدود 
۴۰ هزار کشتی‌گیر داریم، که هدف این است در سال ۲۰۲۸ جمعیت کشتی‌گیران را به ۸۰۰ هزار نفر برسانیم. کانون‌ها در آموزش و پرورش باید فعال شوند و تشک‌های کشتی به آموزش و پرورش برگردند. حسن این سند این است که فدراسیون باید پاسخگو باشد. اگر من هم اینجا نباشم، رئیس بعدی فدراسیون باید پاسخگو باشد و بر اساس سند راهبردی جلو برود. 
برنامه سالیانه قبلاً در کشتی بود اما چنین سندی اصلاً نبوده است. ما باید بر اساس این برنامه رصد شویم. خوشحالم که برنامه ۸ ساله تدوین شده و امیدوارم ۱۰۰درصد موفق شویم. کار سختی است اما شدنی است.»
 

 


Page Generated in 0.0056 sec