printlogo


کد خبر: 223071تاریخ: 1399/10/29 00:00
نگاهی به کارنامه فکری مقابل مدعیان
یک پیروزی و دیگر هیچ

حمیدرضا عرب
 
محمود فکری و تیمش تا امروز فقط در مقابل یکی از مدعیان قهرمانی لیگ بیستم موفق به کسب 3 امتیاز شده و در مقابل دیگر مدعیان لیگ بیستم یا شکست خورده و یا با تساوی میدان بازی را ترک کرده است. اگر طبق امتیازگیری تیم‌ها و جایگاهی که در جدول دارند تیم‌های فولاد، صنعت‌نفت، گل‌گهر و پرسپولیس (سرخ‌ها دو بازی کمتر دارند) را مدعیان قهرمانی لیگ بیستم بدانیم، استقلال تنها موفق به پیروزی مقابل شاگردان امیر قلعه‌نویی شده و از 3 بازی دیگر مقابل مدعیان فقط 2 امتیاز به دست آورده است.
 شاید مهم‌ترین مسأله‌ای که امروز نارضایتی‌هایی را از محمود فکری پدید آورده و هواداران این باشگاه حمایت چندانی از این مربی نمی‌کنند و به‌رغم حضور در جایگاه دومی جدول اما اطمینان قطعی به برنامه‌های سرمربی خود ندارند همین موضوع مهم باشد. نباید از این موضوع مهم غافل بود که پیروزی در بازی‌های بزرگ خیال هواداران باشگاهی همچون استقلال را از قواره و عیار تیم خود در لیگ بیستم آسوده‌خاطر می‌کند وگرنه بردن تیم‌هایی همچون آلومینیوم اراک، مس رفسنجان و ماشین‌سازی دستاورد بزرگی برای استقلال که انبوهی از ستاره‌ها را در خود دارد به حساب نمی‌آید.
بعد از تساوی در دربی دایره این نارضایتی بیشتر هم شد چراکه تیم محمود فکری علاوه بر نمایشی نه‌چندان قابل اطمینان تا آستانه شکست نیز پیش رفت و در مقابل تیمی که همه می‌دانند تا چه اندازه در لیگ بیستم دستش خالی است و مهره‌های خود را به دلایل گوناگون از دست داده انتظار بود استقلال قاطعانه پیروز شود، اما آبی‌ها تنها توانستند روی نبوغ مهدی قایدی در ثانیه‌های پایانی از شکست فرار کنند. این فرآیند در حقیقت فکری را در مقابل انتقادهای گسترده‌تر قرار داد.
پیش از این بازی نیز عبدیان، عضو هیأت‌مدیره باشگاه استقلال صراحتاً از پیروزی استقلال گفته بود تا مشخص شود برای او چیزی جز برد در این بازی بزرگ راضی‌کننده نیست. از نگاه هواداری هم انتظاری جز این نبود اما استقلال در این میدان به تساوی رسید تا این عضو هیأت‌مدیره بعد از بازی انتقادهایی را به سیاست‌های فنی فکری داشته باشد و از عملکرد استقلال گله کند. در واقع هم از نگاه هواداری و هم از نگاه مدیران باشگاه استقلال این تیم باید در دربی به برتری می‌رسید و می‌توانست با بردی ارزشمند به صدر جدول رفته و جایگاهش را در لیگ محکم کند اما چنین نشد تا نگاه تردیدآمیزی به آینده گسترش بگیرد.
محمود فکری، سرمربی استقلال شاید با مصاحبه‌های خود تا حدی توانسته باشد برخی هواداران استقلال را به آینده این تیم امیدوار نگه دارد اما تردیدی نیست آنچه جایگاه او را در استقلال لیگ بیست‌و‌یکم محکم خواهد کرد، قهرمانی است و او تنها با به دست آوردن جام است که می‌تواند به ماندن در این باشگاه مطمئن باشد.
چنانچه استقلال در لیگ بیستم با سرمربی جدید به جایگاهی پایین‌تر از قهرمانی دست یابد فکری از این باشگاه کنار گذاشته خواهد شد و سرمربی استقلال باید به‌خوبی به این مهم آگاه باشد که حتی قهرمانی در جام حذفی نیز متضمن ادامه حضورش در استقلال لیگ بیست‌و‌یکم نیست.
البته فکری در تلاش است با بیان برخی دلایل تا حدی خود را از انتقادها مبرا کند. او اخیراً بارها به مسائل داوری اشاره داشته در حالی که این بیان او نیز با ادعای بازی جوانمردانه که بارها از زبانش شنیده شده کاملاً در منافات است و او حتی نتوانسته در وادی کلام نیز به آنچه می‌گوید پایبند باشد.
به هر حال سرمربی استقلال تازه در ابتدای راه پرپیچ‌و‌خم مربیگری در استقلال قرار گرفته و به‌زعم بسیاری از کارشناسان، از هفته دهم است که عیار تیم‌ها مشخص می‌شود که برای استقلال فکری نیز همین اتفاق رخ داده و به‌مرور عیار این مربی در استقلال برای هواداران این باشگاه عیان و هویدا خواهد شد.
شاید به گوش سرمربی استقلال هم رسیده باشد که بعد از دربی بسیاری از هواداران استقلال حتی تیم فرهاد مجیدی را به‌لحاظ سبک بازی از تیم فکری برتر می‌دانند ولو اینکه همه می‌دانند مجیدی در آن تیم از وجود بازیکن طراحی همچون علی کریمی برخوردار بود و ایضاً همان تاکتیک‌هایی را در استقلال پیاده می‌کرد که پیش‌تر استراماچونی به اجرا می‌گذاشت. فکری باید عمیقاً به این تعابیر و قیاس‌ها حساس باشد و آینده خود را تغییر دهد و تیمی درخور نام باشگاه استقلال پدید آورد که با این همه ستاره کار بعیدی هم نیست.
 

Page Generated in 0.0049 sec