printlogo


کد خبر: 217966تاریخ: 1399/8/14 00:00
با بازیکنان تستی برای صنعت نفت آبادان تیم سایه درست کردیم
پورموسوی: لابی ندارم و مجبورم ریسک کنم
لابی نداریم و سفارش نمی‌شویم. به خاطر همین هم باید کارهای سخت و سنگین برداریم. شاید اگر این شرایط وجود نداشت، راحت‌تر می‌توانستیم تیم موردنظرمان را انتخاب کنیم

سمیرا شیرمردی  @SamiraShirmard

سیروس پورموسوی که فصل گذشته در بدترین موقعیت، هدایت پارس جنوبی جم را به عهده گرفت، این فصل هم دست به ریسک بزرگی زد و سرمربی صنعت‌نفت آبادان شد. سرمربی تیمی که بازیکنان اصلی‌اش را از دست داده و انتظارات از آن بالا است.  پورموسوی با اینکه می‌داند ریسک بزرگی انجام داده اما می‌گوید انتخاب صنعت‌نفت با قلبش بوده و به خاطر اینکه لابی ندارد نمی‌تواند هدایت تیم‌هایی که شرایط ایده‌آلی دارند را بپذیرد. سیروس پورموسوی سرمربی صنعت‌نفت آبادان اگرچه فکر می‌کند تیمش به زمان بیشتری برای هماهنگی و آمادگی نیاز دارد اما امیدوار است زردپوشان خوزستانی بتوانند در فصل بیستم نتایج خوبی کسب کنند. پورموسوی در مورد شرایط تیمش، انتظارات بالا از صنعت‌نفت، اوضاع کرونا، بازی با پیکان و... صحبت‌های جالبی دارد.
 
اوضاع صنعت‌نفت آبادان چطور است؟
 ما از ۸ مهر کارمان را شروع کردیم و تا ۱۹ مهر تست گرفتیم که بیشتر از بازیکنان آکادمی بود. البته تعدادی از بازیکنان خوزستان در رده سنی بزرگسالان هم بودند که در تست شرکت کردند. همزمان با تست، از ۱۲ مهر هم تمرینات خودمان را شروع کردیم که ۲، ۳ روز طول کشید تا بچه‌ها جمع شوند. در این فاصله، برای آماده‌سازی بیشتر ۲۳ مهر به تهران آمدیم که در اردوی تهران تیم سر و شکل گرفت. در این مقطع، بازیکنانی مثل خالقی‌فر، ناصری، آل‌کثیر، غبیشاوی و... به تیم آمدند و تقریباً با نفرات کامل تمرین کردیم. بعد هم که قرعه‌کشی لیگ انجام شد و اولین بازی‌مان در آبادان بود، ۳۰ مهر به آبادان برگشتیم تا در آنجا تمرین کنیم. البته در برگشت ۲ روز تیم را تعطیل کردیم و بعد از آن تمرینات را ادامه دادیم تا برای لیگ بیستم آماده شویم.
در مدتی که تست گرفتید، توانستید بازیکنی هم انتخاب کنید و به تیم بیاورید؟
 ما اگر ۱۱، ۱۲ روز تست گذاشتیم برای این نبود که خودمان را سرگرم کنیم. بلکه ۶، ۷ نفر جذب کردیم و حتی به اردو بردیم که در نهایت با آنها قرارداد بستیم. ما می‌خواهیم پشتوانه خوبی برای آینده بسازیم که اگر فصل بعد هم بازیکنان زیادی از تیم جدا شدند، دست باشگاه خالی نباشد. در واقع ما تیم سایه درست کردیم که مدیریت باشگاه هم از این مسأله حمایت کرده.
البته اگر لیگ باز هم به تعویق نیفتد.
بله، هنوز هم تکلیف خودمان را نمی‌دانیم. چند روز پیش آقای نبی در مصاحبه‌ای گفته بود لیگ را انجام می‌دهیم اما به هر حال همه چیز به شورای شهر و ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد.
اگر باز هم لیگ به تعویق بیفتد، شما هم نسبت به این مساله اعتراض می‌کنید؟
 نه واقعیت این است که ما از این مسأله استقبال هم می‌کنیم چون در فاصله اردوی تهران چند بازیکن‌مان مصدوم بودند و با تیم تمرین نکردند. با مصدومیت بازیکنانی مثل محمد طیبی، حکیم نصاری، عبدالله‌زاده، حامد فلاح‌زاده، رضا خالقی‌فر و... در واقع در مدت اخیر با ۵۰ درصد تیم تمرین کردیم. به همین دلیل نیاز به آمادگی و هماهنگی بیشتر داریم و اگر لیگ به تعویق بیفتد خوشحال می‌شویم.
واقعا مصدوم بودند یا کرونا گرفتند؟
 مصدوم شدند. اتفاقاً من قبل از اینکه تمرین را شروع کنیم پیش‌دستی کردم و گفتم همه باید تست بدهند که خدا را شکر همه بچه‌ها سلامت بودند. البته آمار الان خیلی بالا رفته و اگرچه لیگ عقب بیفتد به نفع ما است اما حتی اگر به ضررمان هم بود معتقدم جان آدم‌ها مهمتر از هر چیزی است و این مسأله را باید در اولویت قرار دهیم که مبادا پشیمان نشویم.
برای هفته اول همه منتظر تقابل شما و عبدالله ویسی بودند اما ویسی از پیکان کنار رفت تا این حساسیت در رابطه با تقابل سرمربیانی که از هم شناخت زیادی داشتند، از بین برود...
 من فکر می‌کنم الان که سرمربی پیکان عوض شده شرایط تیم ما و پیکان شبیه به هم شده. تیم ما هم به لحاظ بدنی و هم فنی به هماهنگی کامل نرسیده و نیاز به زمان داریم که به شرایط ایده‌آل برسیم. الان سرمربی جدید پیکان هم که بیاید نیاز به زمان دارد تا از تیم شناخت پیدا کند و در واقع هر ۲ تیم الان شرایطی مشابه دارند. مگر اینکه سرمربی جدید پیکان شناخت خیلی خوبی از تیم داشته باشد.
شما و عبدالله ویسی همیشه ارتباط زیادی با هم داشتید. در این مدت با هم صحبت کردید؟
 حقیقتاً ما تا ۲، ۳ روز قبل از قرعه‌کشی با هم در ارتباط بودیم اما بعد از آن زیاد ارتباط نداشتیم. الان هم خیلی ناراحتم که از سرمربیگری پیکان کنار رفته. عبدالله، دوست و همکار و هم‌استانی من است که دوست داشتم به کارش ادامه می‌داد، البته با شرایط ایده‌آل.
با توجه به اینکه صنعت‌نفت آبادان در فصل گذشته هفتم شده و البته یکی از مدعیان کسب سهمیه آسیا بوده، خیلی‌ها معتقدند شما ریسک بزرگی کردید که در این مقطع که بازیکنان اصلی تیم جدا شده‌اند، باشگاه با مشکلات مالی مواجه است و البته انتظارات از تیم خیلی بالا رفته، هدایت تیم را به عهده گرفتید. خودتان اینطور فکر نمی‌کنید؟
با این مسأله صددرصد موافقم و می‌دانم ریسک بزرگی انجام دادم. صنعت‌نفت آبادان در چند سال گذشته مشکلات مالی زیادی داشت و البته هنوز پنجره نقل و انتقالات تیم ما باز نشده که اگر این روند ادامه داشته باشد نمی‌توانیم قرارداد بازیکنان جدیدی که گرفتیم را ثبت کنیم و برای بازی در لیگ مشکل خواهیم داشت. شاکله اصلی تیم هم از بین رفته که برای آماده‌سازی تیم و هماهنگی آنها، البته اگر نفرات حفظ می‌شدند، نیاز به ۶، ۷ هفته تمرین داشتیم اما به خاطر اینکه بازیکنان زیادی از تیم جدا شدند و نفرات جدید دیر آمدند، این فرصت را هم نداشتیم. اگر به بازی هفته آخر صنعت‌نفت در فصل قبل نگاه کنید متوجه می‌شوید ۹، ۱۰ بازیکن اصلی تیم جدا شدند که این مسأله کارمان را سخت می‌کند. پس به ۱۰، ۱۲ هفته نیاز داریم که به آمادگی و هماهنگی لازم برسیم اما ما تنها ۳۶ روز زمان داشتیم که باید ۱۰، ۱۲ روز آن را کم کنیم چون ۵۰ درصد تیم در اردوی تهران مصدوم بودند و از زمانی که به آبادان آمدیم، تقریباً کامل شدیم. چون هنوز هم مهدی حنفی، راهبر و ستاری مصدوم هستند. به هر حال، در ۲ هفته هم نمی‌توان انتظار کار بزرگی داشت. البته ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم اما کار از این بابت سخت است که زمان نداشتیم. ضمن اینکه به قرعه سختی هم خوردیم.
بعد از بازی با پیکان، چند بازی خیلی سخت دارید...
 بله، ما بعد از بازی با پیکان که البته آن هم سخت است، مقابل استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو، ذوب‌آهن و گل‌گهر بازی داریم که واقعاً کار سختی است. خدا را شکر مردم آبادان، همه فوتبالی هستند و درک خوبی از آن دارند. می‌دانم انتظارات و توقعات بالا است اما اگر بازیکنان می‌ماندند، بدون شک مردم آبادان هم توقع‌شان بالا می‌رفت و شاید حتی منتظر کسب سهمیه آسیا هم بودند اما از تیمی که هفتم شده، فقط ۲، ۳ بازیکن ماندند. در هر صورت ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم جایگاه در خور توجهی برای تیم کسب کنیم و برای این کار هم انرژی و انگیزه بالایی داریم.
شما فصل گذشته در مقطع حساس و سختی هدایت پارس جنوبی جم را به عهده گرفتید که خیلی عجیب بود. الان هم به تیمی آمدید که با وجود مشکلات زیاد، توقعات بالا است. فکر نمی‌کنید اگر نتوانید در صنعت‌نفت آبادان موفق شوید، از شما به عنوان یک مربی ناموفق نام می‌برند و شرایط برای ادامه کارتان سخت می‌شود؟
من همه این شرایط را می‌دانم. باید بگویم بعضی از ما مربیان، یکسری ارتباطات نمی‌گذارد جایی که دوست داریم و مد نظرمان است، برویم. لابی نداریم و سفارش نمی‌شویم. به خاطر همین هم باید کارهای سخت و سنگین برداریم. شاید اگر این شرایط وجود نداشت، راحت‌تر می‌توانستیم تیم موردنظرمان را انتخاب کنیم. در حالی که یکسری مربی هستند که فقط نقدی کار می‌کنند. یعنی به تیمی می‌روند که از همان اول هم بیشتر مبلغ قراردادش را می‌گیرد و بهترین بودجه را دارد. به همین دلیل راحت‌تر یارگیری می‌کنند. اما ما مربیان که الان نمی‌دانم واقعاً من جزو جوان‌ها هستم یا باتجربه‌ها. چون اسم من هیچ‌وقت جزو جوان‌ها نیامده، بین باتجربه‌ها هم نبوده و تکلیفم را نمی‌دانم...
شما که جزو مربیان جوان به حساب می‌آیید...
 به هر حال شاید به خاطر اینکه جوان هستیم کارهای پرخطر و پرریسک انجام می‌دهیم. البته من واقعاً با قلبم صنعت‌نفت آبادان را انتخاب کردم و خیلی امید دارم که تیم خوبی داشته باشیم. روزی که در آبادان جمع شدیم، به خاطر اتفاقات فصل گذشته و رفتن بازیکنان اصلی، خیلی‌ها به صنعت‌نفت برای فصل بیستم امیدوار نبودند اما با توجه به تجربه‌ای که در ۴، ۵ دوره لیگ برتر دارم و البته نفرات خوبی که گرفتیم، امید دارم که با انرژی و انگیزه زیاد، نتیجه خیلی خوبی بگیریم. اکثر بازیکنانی که به صنعت‌نفت آمدند تجربه کسب مقام قهرمانی و جایگاه خوب را داشتند که به همین دلیل دلم روشن است. در کادرفنی هم این مسأله وجود دارد. آقای پیروانی موفقیت‌های زیادی کسب کرده، قنبری در حفاری تیم را از لیگ ۳ به لیگ ۲ آورد. بچاری و فیروزی هم جزو مربیان خوب آبادان به حساب می‌آیند که قبلاً موفقیت‌هایی داشتند. با این کادرفنی و بازیکنان بدون شک می‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم.
با همه این شرایط، فکر می‌کنید صنعت‌نفت آبادان در فصل بیستم چه جایگاهی را می‌تواند به دست بیاورد؟
نمی‌توانم رده خاصی را بگویم اما قول می‌دهم تمام تلاش‌مان را برای موفقیت صنعت‌نفت انجام دهیم. باز هم می‌گویم اگر تیم فصل قبل حفظ می‌شد می‌توانستیم با تقویت آن برای رسیدن به سهمیه آسیا تلاش کنیم اما بازیکنان زیادی از جمله عیسی آل‌کثیر، دریس، جبیره، مصطفی احمدی، جهانی، مسلم مجدمی، بختیار رحمانی، ناصر سالاری، مهدی مؤمنی، قریشی، سیروان قربانی و... جدا شدند. این بازیکنان یکی، دو سال کنار هم بودند و از زمان سرجیو در صنعت‌نفت حضور داشتند که همین شناخت‌شان از یکدیگر باعث شد صنعت‌نفت آبادان در فصل گذشته نتیجه بگیرد. کاش می‌ماندند تا تیم بهتری می‌ساختیم. اگر این نفرات می‌ماندند تیم را تقویت می‌کردیم و رتبه تیم را بالا می‌بردیم. به هر حال این تصمیمی است که خودشان گرفتند و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم. ما هم تمام تلاش‌مان این است که بهترین نتایج را کسب کنیم.
 

Page Generated in 0.0044 sec