printlogo


کد خبر: 217962تاریخ: 1399/8/14 00:00
گرد مولر به آخر خط رسیده
آلزایمر در کمین بازیکنان فوتبال

خبرهای بدی از فوتبالیست‌‌های سابق به گوش می‌رسد؛ آنها دچار بیماری‌های مغزی شده‌اند. اوشی، همسر گرد مولر، مهاجم اسطوره‌ای بایرن مونیخ و آلمان غربی، گفته که او به روزهای پایانی زندگی‌اش نزدیک شده است. گرد مولر که در آستانه 75سالگی است، دچار آلزایمر شده است. اوشی می‌گوید: «او همیشه جنگیده و در طول زندگی‌اش همیشه شجاع بوده است، ولی حالا اینجاست. گرد به روزهای آخر رسیده است.» مولر در حال حاضر در یک خانه سالمندان به سر می‌برد و همسرش هر روز به او سر می‌زند. اوشی گفته که با او آرام و شمرده حرف می‌زند.
مولر که لقب «بمب‌افکن قرن» را به خود اختصاص داده بود، 365 گل در 427 بازی در بوندس‌لیگا به ثمر رسانده است. هنوز هم رکورد بیشترین گل زده در یک فصل متعلق به او با 40 گل است. او همچنین 62 بازی ملی برای آلمان غربی انجام داده و 68 گل زده است و با این تیم فاتح جام ملت‌های اروپا در سال 1972 و جام جهانی در سال 1974 شده است.
از سوی دیگر، سر بابی چارلتون که بسیاری او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس می‌دانند هم دچار زوال عقل شده است. چارلتون 83ساله که تا همین اواخر بهترین گلزن تاریخ انگلیس و منچستر یونایتد بود، حالا مبتلا به زوال عقل است و این خبر را نورما چارلتون، همسر او اعلام کرده است.
چارلتون 106 بازی ملی برای انگلیس انجام داد و عضو کلیدی این تیم در راه قهرمانی در جام جهانی 1966 بود. او با یونایتد سه قهرمانی لیگ، یک قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا و یک قهرمانی جام حذفی کسب کرد. چارلتون همچنان عضو هیأت مدیره این باشگاه است.
باشگاه منچستر یونایتد در بیانیه‌ای آورده است: «همه در منچستر یونایتد ناراحت هستند که این بیماری هولناک به سراغ سر بابی چارلتون آمده است. ما همچنان از سر بابی و خانواده‌اش حمایت می‌کنیم.» جک چارلتون، برادر بزرگ‌تر بابی هم در تابستان پس از مبارزه با زوال عقل و سرطان خون درگذشت. سه عضو دیگر تیم قهرمان جام جهانی 1966 هم دچار زوال عقل یا از دست دادن حافظه شده‌اند. نابی استایلز، هم‌تیمی چارلتون هم اخیراً بر اثر زوال عقل و سرطان پروستات درگذشته است. مارتین پیترز و ری ویلسون هم در سال‌های 2019 و 2018 پس از ابتلا به آلزایمر جان باختند. یک تحقیق در سال گذشته نشان می‌دهد که احتمال اینکه فوتبالیست‌ها در پیری دچار زوال عقل شوند 5/3 برابر دیگران است.
گری لینکر که 48 گل ملی برای انگلیس دارد و پس از چارلتون در رده سوم بهترین گلزنان تاریخ این کشور قرار دارد، در توییتر نوشته: «یک قهرمان دیگر تیم فاتح جام جهانی دچار «دمانس» شد. شاید بهترین بازیکن آن تیم؛ سر بابی. این هم خیلی ناراحت‌کننده است و هم عمیقاً نگران‌کننده.»
در انگلیس بیش از 850هزار نفر دچار زوال عقل شده‌اند. نرخ این بیماری در افرادی که بیشتر از 65 سال دارند، یک نفر در هر 14 نفر است اما از 11 بازیکن اصلی تیم قهرمان جام جهانی 1966، پنج نفر این بیماری را گرفته‌اند و این یعنی این نرخ در فوتبالیست‌ها بسیار بیشتر است. احتمال اینکه از بین 11 نفر تصادفی، پنج نفر دمانس گرفته باشند، شش‌صدم درصد است. انگلیسی‌ها به دنبال افزایش آگاهی مردم در این زمینه هستند، از جمله دکتر جودیت گیتس که همسرش بیل، مدافع سابق میدلزبورو، دچار دمانس شده است.
سازمان‌های برگزارکننده مسابقات فوتبال نه‌تنها باید این خطر را به صورت جدی در نظر بگیرند، بلکه باید نگران اثرات آن هم باشند. یک نظریه می‌گوید که توپ‌های چرمی سنگین که در قرن بیستم استفاده می‌شدند ممکن است علت مشکلات مغزی بازیکنان باشند. توپ‌های مدرن سرعت بسیار بیشتری دارند و اثر آنها مانند توپ‌های قدیمی نیست. با این حال، امسال، اتحادیه فوتبال انگلیس تمرین سرزنی را در مدارس ابتدایی ممنوع اعلام کرد و خواستار آن شد که در سنین نوجوانی هم این کار با ملاحظات فراوان انجام شود. همچنین مشخص شده که هر چقدر دوران فوتبال یک بازیکن طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلای او به زوال عقل بیشتر می‌شود. فیفا برنامه دارد که در زمینه ضربه مغزی در فوتبال تصمیمات ویژه‌ای بگیرد.

Page Generated in 0.0072 sec