printlogo


کد خبر: 217905تاریخ: 1399/8/12 00:00
بارسا؛ اول خودت را بساز بعد برو سوپر لیگ

رابرت کید 

جوزپ ماریا بارتومئو پنجشنبه اعلام کرد که از سمت خود به عنوان رئیس بارسلونا استعفا داده است. اگر بارتومئو می‌ماند، به احتمال فراوان در ماه آینده با رأی عدم اعتماد روبه‌رو می‌شد و به این ترتیب جدایی زودهنگام او باعث غافلگیری نشد اما چیزی که شگفتی‌ساز شد، این بود که او گفت بارسلونا موافقت کرده که برای حل بحران مالی‌اش به سوپرلیگ اروپا بپیوندد؛ رقابتی که هنوز شکل نگرفته است.
این حرف بارتومئو بی‌تردید تن مدیران پنج لیگ برتر اروپا را به لرزه درآورده است اما حقیقت این است که با وجود همه زمزمه‌ها، رقابتی که بارسا تصمیم گرفته به آن بپیوندد هنوز وجود خارجی ندارد. بارسا پیش از آنکه به فکر پیوستن به لیگی باشد که مدت‌هاست صحبت از تشکیلش است - اما اتفاقی نیفتاده- باید دست به بازسازی خود بزند تا دوباره یکی از تیم‌های مخوف اروپا شود.
بارسلونا زیر نظر پپ گواردیولا با تیکی‌تاکا معروف شد؛ سبکی متشکل از پاس‌های کوتاه و فوتبال مالکانه. بازی این تیم همیشه زیبا نبود اما آنها ناگهان به بازی سرعت می‌دادند و پاس‌های برنده ارسال می‌کردند و به این ترتیب این سبک مرگبار می‌شد. از زمانی که گواردیولا از بارسلونا رفت، بازیکنان زیادی به این تیم آمده و رفته‌اند و تیم مجبور بوده که سبک بازی خود را تطبیق دهد.
بارسا امروز همچنان به دنبال مالکیت توپ است اما این تیم حالا بیشتر روی به سبک بازی مستقیم آورده و گاه و بیگاه بازیکنان پاس‌های بلند می‌دهند یا دست به ضدحمله می‌زنند. این نوع تکامل در بازی بارسلونا محسوس و ضروری است و موفق‌ترین برند فوتبال باید تغییراتی داشته باشد. چالش کلیدی پیش روی رونالد کومان این است که سبک مشخصی از بازی را پیاده کند که هم مؤثر باشد و هم جذاب و مهم‌تر اینکه سبکی را پیدا کند که بازیکنان فعلی بتوانند در آن شکوفا شوند.
استعفای بارتومئو به این معناست که لیونل مسی به احتمال بسیار، فصل بعد را هم در بارسلونا خواهد ماند. اگر مسی، ستاره‌ای که بسیاری او را بهترین بازیکن تاریخ می‌دانند، باشگاهی که در کل دوران ورزشی‌اش در آن بازی کرد را ترک می‌کرد، فاجعه‌ای برای بارسا رقم می‌خورد. این بازیکن حتی در 33سالگی کلیدی است و اگر می‌رفت، این پیام ارسال می‌شد که بارسلونا در بحران است.
حالا باشگاه و به‌ویژه رئیس جدیدی که انتخاب خواهد شد، باید کاری کنند که مسی حس کند دوباره بخشی از پروژه تیم است. او در داخل میدان همچنان خوب است. کومان با مسی مشورت خواهد کرد تا به بهترین ترکیب ممکن برای بارسا برسد. اینکه مسی در بارسا صاحب قدرت و نفوذ است بی‌دلیل نیست و با رفتن بارتومئو، فرصت کاهش فاصله بین بارسلونا و بزرگ‌ترین ستاره‌اش ایجاد شده است.
بارسلونا برای اینکه بتواند در لیگ قهرمانان مدعی باشد باید تیمش را نوسازی کند. به جز مسی، ستون فقرات تیم شامل سرخیو بوسکتس 32ساله و جرارد پیکه 33ساله هم می‌شود. هر دو نفر فوق‌العاده کار کرده‌اند اما هیچ‌کدام نمی‌توانند تا ابد در اوج باشند. بازیکنان جوانی در بارسا هستند که امید بسیاری به آینده دارند؛ از جمله آنسو فاتی. فرنکی دی‌یونگ و سرجینیو دست هم می‌توانند ستاره بارسا باشند. در کل، این تیم نیاز به تقویت دارد. بارسا علاوه بر سبک بازی، نیاز به یک استراتژی روشن برای خرید بازیکنانی دارد که بتوانند در سیستم این تیم بازی کنند. این استراتژی بلندمدت خواهد بود و قرار نیست با حضور مربی جدید یا رئیس جدید تغییر کند.
همچنین شاید زمان آن رسیده باشد که اوضاع آکادمی مشهور بارسلونا بررسی شود. لاماسیا بازیکنانی عالی پرورش داده است اما آیا همچنان به اندازه کافی بازیکن خوب برای بارسا می‌سازد؟ سؤال بزرگتر این است: آیا این آکادمی همچنان بازیکنانی می‌سازد که بارسا نیاز داشته باشد؟ اگر استراتژی بلندمدت این است که از تیکی‌تاکا فاصله گرفته شود، شاید در آموزشی که به بازیکنان داده می‌شود باید تجدید نظر شود. بودجه بارسلونا بسیار کم شده و بازیکنان آکادمی مهم‌تر از همیشه شده‌اند؛ پس حیاتی است که آنها مهارت‌های لازم برای تیم اصلی را داشته باشند.
 منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0045 sec