printlogo


کد خبر: 217835تاریخ: 1399/8/11 00:00
شجاع بی‌تعصب نبود، نباید به چند بازیکن چند برابر او پول می‌دادند
منافی: اولویت نادری پول بود و رفت
جریان نادری با شجاع و جدایی‌اش کاملاً متفاوت است. هواداران به هیچ وجه جدایی بازیکن تیمشان و پیوستنش به تیم رقیب را نمی‌پسندند

گفت و گو
ناصرقراگزلو     
 
شاید اگر آن سانحه تلخ در سال 1373 برایش رخ نمی‌داد جواد منافی یکی از ماندگارترین و بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران می‌شد. به بهانه جدایی نادری از پرسپولیس، مدافعی که در تراکتورسازی زیر نظر منافی سابقه بازی داشت و جدایی شجاع و سایر موارد پرسپولیس گفت و گویی مفصل با مدافع چپ سابق تیم ملی و پرسپولیس داشتیم.
 
بازیکنان تأثیرگذاری از پرسپولیس جدا شدند که در رأس آنها شجاع قرار داشت. مسبب این جدایی‌ها را چه کسی می‌دانید؟
 بازیکنانی که جدا می‌شوند بیشتر به دلایل مدیریتی هستند که تصمیم به جدایی می‌گیرند. معضلی که سال‌هاست گریبان پرسپولیس را گرفته است. بازیکن خوب می‌داند که پرسپولیس بهترین ویترین برای دیده شدن توانایی‌هایش است به همین دلیل بازیکن حتی با ارائه دو بازی خوب در پرسپولیس خیلی زود دیده شده و حتی به تیم ملی هم دعوت می‌شود. حرفم این است مدیریت باید با بازیکن طوری قرارداد ببندد که او نتواند بعد از مدتی از پرسپولیس جدا شود. بازیکن راحت بیاید در قراردادش بند لحاظ کند و بعد هم مثل آب خوردن از پرسپولیس جدا شود.
بعد از جدایی شجاع، سید جلال و کنعانی می‌توانند با همان استحکام سابق خط دفاع پرسپولیس را باز هم به ثبات برسانند؟
 شجاع در سال‌هایی که در پرسپولیس بود همه تلاشش را انجام داد و انصافاً برای پرسپولیس بسیار مثمرثمر واقع شد اما در این بین اتفاق‌هایی رخ داد که دقیقاً نمی‌دانم چه کسی را بتوان مقصر دانست اما یک نکته را قاطعانه می‌توانم مطرح کنم که مدیریت می‌توانست طوری قرارداد ببندد که بازیکنانی مانند علیپور و شجاع و ترابی و ... نتوانند به راحتی از پرسپولیس جدا شوند. بازیکن روزی به پرسپولیس می‌آید و طبعاً بالاخره روزی هم از پرسپولیس جدا خواهد شد اما این باشگاه است که باید به صورت حرفه‌ای در زمان انعقاد قرارداد عمل کند تا حقی از پرسپولیس ضایع نشود و باشگاه مانند تمام باشگاه‌های حرفه‌ای از جدایی بازیکنان منفعت ببرد نه اینکه بعد از جدایی به چه کنم و چه بازیکنی را جایگزین بازیکن جدا شده سازم بربخورد.
بعضی از هواداران پرسپولیس به شجاع انگ بی‌تعصب زدند و معتقدند که او اگر می‌خواست جدا هم شود باید بعد از فینال جدا می‌شد و در شرایط حساس کنونی از پرسپولیس جدا نمی‌شد.
 نه به نظر من شجاع بی‌تعصب نبود و مدیریت باشگاه باید برای او هم شرایطی به لحاظ مالی به وجود می‌آورد که او هم مانند بازیکنان جدید و بعضی دیگر از بازیکنان با رقم قابل قبولی قراردادش را منعقد سازد. در واقع شجاع نباید سه میلیارد می‌گرفت و چند بازیکن دیگر چند برابر او پول قراردادشان بود. در واقع مدیریت در این موضوع خیلی ضعیف کار کرد و موجب جدایی شجاع شد از همین رو هم به نظرم شجاع بی‌غیرت نبود. باشگاه ضعیف عمل کرد چه بسا که قبلاً در مورد ترابی هم این اشتباه بزرگ را تکرار کرده بود که بازیکن راحت جدا شد و هیچ پولی هم گیر پرسپولیس پس از جدایی نیامد.
در خصوص جدایی محمد نادری چه صحبتی دارید مدافعی که زیر نظر شما در تراکتور هم  کار کرده بود.
بالاخره جریان محمد نادری با شجاع و جدایی‌اش کاملاً متفاوت است. هواداران پرسپولیس به هیچ وجه جدایی بازیکن تیمشان و پیوستنش به تیم رقیب را نمی‌پسندند چه بسا که چنین کاری از سوی هواداران استقلال هم مورد قبول واقع نمی‌شود. محمد نادری در مقطعی که من در تراکتور مربی‌اش بودم بازیکن آرام و بی‌حاشیه‌ای بود اما به هر حال پول برای او در اولویت قرار داشت به همین دلیل او قید پرسپولیس را زد و به تیم رقیب رفت. اتفاقی که باز هم اگر قرارداد محکمی با این بازیکن بسته می‌شد شاید به این راحتی رخ نمی‌داد. به هر حال نادری باید رودرروی پرسپولیس و هوادارانش قرار بگیرد که روزهای سختی را برای او رقم خواهد زد هر چند که من معتقدم پرسپولیس در جناح چپ بر خلاف دفاع وسط مشکل خاصی حتی با وجود جدایی نادری نخواهد داشت. تعصب به باشگاه بیشتر مربوط به قدیم است و متأسفانه پول بیشتر جای تعصب را گرفته است. محمد نادری هم به پول بیشتر فکر می‌کرد و از پرسپولیس جدا شد و به تیم رقیب پیوست.
در خصوص سعید آقایی که در دفاع چپ جایگزین نادری شده چه نظری دارید؟
 سعید آقایی بازیکن خوبی در آسیا نشان داد هر چند که او هنوز در پرسپولیس یک مدافع چپ ششدانگ خودش را نشان نداده. بازیکنی که در برگشت‌ها ضعیف عمل می‌کند و در برداشتن یار مقابل هم ضعف‌هایی دارد اما در مجموع سانترهای خوبی دارد و در صورت کار و تلاش بیشتر مایه پیشرفت و تبدیل شدن به یک مدافع چپ ایده‌آل را دارد.
محمد انصاری مدافعی است که دو بار رباط داده. آیا پرسپولیس باید منتظر این مدافع باشد؟
 من فکر می‌کنم پرسپولیس باید پای بازیکنی مانند انصاری بایستد چون این بازیکن در شرایط سخت به پرسپولیس کمک کرده بنا براین نباید به راحتی از کنار زحماتش گذشت. فوتبال سلیقه‌ای است و اگر به ربیع‌خواه نیاز نداشتند باید با احترام با او برخورد می‌کردند. در خصوص انصاری هم باید بگویم او باید حفظ شود. مدافعی که حتماً تا چند مدت دیگر می‌تواند برای پرسپولیس بازی کند.
میلاد سرلک هم در پست دفاع میانی چند بار تست داده. آیا او می‌تواند در دفاع وسط کارآی خوبی داشته باشد؟
 میلاد سرلک در هافبک میانی خوب کار کرد و تأثیرگذاری خوبی در خط میانی در بازی‌های پرسپولیس در قطر داشت اما بازی در پست دفاع میانی خصوصیات خاص خودش را دارد و زمان می‌برد بازیکنی از پست هافبک دفاعی بتواند در خط دفاع میانی کارآیی لازم را داشته باشد.
در صورت مصدومیت و محرومیت سیدجلال نیاز است که بازیکنی دیگر بتواند جای آنها را پر کند!
 کنعانی و سیدجلال بازیکنان خوبی هستند اما سیدجلال با همه تجربه بالا و هدایت خوبی که دارد کمی سن و سالش بالا رفته با این وجود سید هنوز هم می‌تواند به پرسپولیس کمک کند اما به نظرم جای خالی شجاع شاید به نوعی هنوز در دفاع میانی پر نشده است. موضوعی که امیدوارم برای آن فکری اساسی شود تا پرسپولیس از این منطقه دچار مشکل نشود.
در خط حمله هم اگر محرومیت آل‌کثیر بخشیده نشود پرسپولیس با مشکل مواجه خواهد شد!
 امیدوارم محرومیت عیسی بخشیده شود چون پرسپولیس در غیاب عیسی فقط رمضانی را دارد که او هم بیشتر برای ضربات سر تبحر دارد و بیشتر به درد یک بازیکن جایگزین می‌خورد. با این حال من خیلی به قهرمانی پرسپولیس در آسیا امیدوارم.
در خصوص مدیریت جدید و حضور شکوری چه نظری دارید؟
 از مدیرعامل جدید شناختی ندارم اما از حضور شکوری خوشحال شدم.
 

 


Page Generated in 0.0054 sec