printlogo


کد خبر: 217834تاریخ: 1399/8/11 00:00
نظر سه وکیل ورزشی درباره احتمال بخشش محرومیت آل‌کثیر
می‌بخشند، بعید است شاید تخفیف بدهند!
اگر قرار باشد تا پایان دوره محرومیت شش‌ماهه آل کثیر منتظر باشیم، او را نه تنها در فینال لیگ قهرمانان بلکه تا پایان سال جاری نخواهیم دید

محمدقراگزلو       @Mohammadghara04

باشگاه پرسپولیس برای رهایی عیسی از این محرومیت نابهنگام و تلخ اقدامات لازم را انجام داده. باشگاه بعد از درخواست گراند رأی (شرح تفصیلی رأی محرومیت) در یک کارگروهی اقدام به تهیه لایحه‌ای کرد و به کمیته استیناف‌ ای اف سی فرستاد تا بلکه با استناد به این لایحه و مدارک مستند باشگاه، رأی تغییر کند یا آل کثیر بخشیده شود. قرار است جلسه استماع این پرونده پنجشنبه آینده در کمیته استیناف‌ ای اف سی برگزار شود و بعد از آن رأی این کمیته اعلام خواهد شد اما طی روزهای گذشته در فضای رسانه‌ای ورزشی به این موضوع اشاره شده که احتمال بخشش محرومیت آل‌کثیر پایین است و حتی شایعه شده احتمال کنار گذاشتن این بازیکن از لیست تیم وجود دارد و با باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه شاید یحیی مهاجم دیگری جای آل‌کثیر جذب کند. در این خصوص سراغ سه وکیل حاذق حقوق ورزشی رفتیم که به اخبار و اتفاقات فوتبالی کاملاً آگاه و مطلعند و اتفاقاً مورد محرومیت آل کثیر را دنبال کرده‌اند. جالب اینکه یکی از آنها می‌گوید عیسی بخشیده می‌شود، دیگری معتقد است احتمال بخشش وجود ندارد و نفر سوم معتقد است شاید فقط تخفیف شامل حال مهاجم خوزستانی پرسپولیس شود.
 
رفیعی: احتمال بخشیده شدن زیاد است
دکتر غلامرضا رفیعی یکی از وکلای مشهور در زمینه حقوق ورزشی است که در این باره می‌گوید: «به نظر من آل‌کثیر را می‌بخشند چون تصاویر ویدئویی عدیده‌ای از این حرکت ایشان در لیگ داخلی وجود دارد و با دفاعیات آقای آل کثیر حسن نیت ایشان محرز شده و با دفاعیت موجهی که باشگاه انجام می‌دهد احتمال بخشیده شدن ایشان خیلی زیاد است. این نظر من است و امیدوارم پیش‌بینی‌ام به تحقق بینجامد.» وی با اشاره به اینکه بعد از جلسه استماع باید منتظر رأی نهایی کمیته استیناف کنفدراسیون فوتبال آسیا باشیم می‌گوید: «کمیته استیناف یا کمیته تجدید نظر رأی خودشان را صادر می‌کنند اما آل کثیر حق تجدید نظر در دادگاه عالی ورزش را هم دارد.»
 
غزالی: آنها کاری با نیت ندارند
مهدی غزالی وکیل پایه یک دادگستری که در زمینه حقوق ورزشی و قراردادهای ورزشی فعالیت می‌کند نیز در این خصوص می‌گوید: «پیش از این علاهبیل بازیکن تیم ملی بحرین هم با چنین مسأله‌ای محروم شده بود. به طور کلی ‌ای اف سی در این زمینه سختگیری می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که که آنها خیلی با نیت بازیکن کار ندارند . متأسفانه همه به نوع شادی گل ایشان در صنعت نفت اشاره می‌کنند و می‌گویند قصد وغرضی نداشته اما آنها با سختگیری عمل می‌کنند.»
این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: «صحبت کردن در این خصوص نیاز به اطلاعات و آمادگی دارد و وقتی می‌خواهیم حقوقی صحبت کنیم باید داشته‌هایی در اختیارمان باشد و اینطور نشود که مثل قضیه ویلموتس و اخباری که در مورد قراردادش می‌شنیدیم پیش برویم اما کلیت قضیه این است که ‌ای اف سی به نیت فرد نگاه نمی‌کند. ما یک جرم مطلق داریم و یک جرم مقید که یعنی فرد حتماً به طرف ضرر زده باشد. این را به عنوان مثال می‌گویم. یعنی اگر برای آنها احراز شود که عمل نژادپرستانه باشد کار سخت خواهد شد. من از یک طرف به عنوان یک ایرانی امیدوارم با لوایحی که وکلا می‌دهند موضوع ختم به خیر شود اما از یک طرف شواهد و واقعیات چیز دیگری می‌گوید.»
 
هدایتی: شاید تخفیف بدهند
هومن هدایتی دیگر وکیل حاذق در امور حقوق ورزشی در این خصوص توضیح می‌دهد: «اولاً متأسفانه من آن گراند رأی را ندیده‌ام و ندارم تا بدانم مستندات ‌ای اف سی برای محرومیت چه بوده اما می‌دانیم که این را یک رفتار غیر ورزشی دانسته‌اند و طبق ماده 58 به عنوان اعمال نژادپرستانه محکوم کرده‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «نکته‌ای که ما باید به آن توجه کنیم این است که چه کاری از نظر ما نژادپرستی هست یا خیر. قطعاً ما می‌دانیم نظر آل‌کثیر این نبوده که عمل نژادپرستانه انجام دهد اما باید بدانیم از نظر مصداقی کار نژادپرستانه بوده یا خیر. فاکتورهای این عمل مشخص است. مسخره کردن و تصنع کردن رنگ پوست، زبان و چهره از اقسام اعمال نژادپرستارانه محسوب می‌شود. یعنی فیفا این را مد نظر قرار می‌دهد که بازیکن بعد از شادی گل، گروهی از مردم در یک جایی از دنیا را تقبیح می‌کند یا نه. حالا این اتفاق در بازی با تیم ازبکستانی رخ داده کما اینکه باید دید یک نفر در چین، مغولستان، فیلیپین و هر کشوری که مردمش چشم بادامی هستند با دیدن این تصویر ناراحت می‌شود یا خیر.» هدایتی می‌گوید: «ما یکسری فیلم داریم که نشان می‌دهد آل کثیر ده سال است این شادی را انجام می‌دهد اما این مشکلی را حل نمی‌کند. فکر می‌کنم باشگاه پرسپولیس هم وارد این فضا شده است و گفته‌اند این بازیکن پارسال و پیرارسال هم این کار را می‌کرده اما اگر آن موقع هم انجام داده، خطا و اشتباه کرده است. یک نفر می‌آید از روی میز من خودکارم را برمی دارد. از او می‌پرسم چرا برداشتی، می‌گوید من چهار سال است که دارم این کار را انجام می‌دهم. خب 4 سال است دارد خطا می‌کند. این کار هم مصداق بارز نژادپرستی محسوب می‌شود.» این وکیل دادگستری ادامه می‌دهد: «اما اینکه یک)ایشان برای این کار فعل مادی نژادپرستی انجام داده یا خیر مهم است و دوم)کسی که این کار را مرتکب شده نیتی برای نژادپرستی داشته یا نه که این رکن معنوی است. باشگاه پرسپولیس باید ثابت کند بازیکن نیتی نداشته است اما از آنجایی که این کار فیزیکی نیست و روانی است کار دشواری به حساب می‌آید. در واقع نیت خوانی و قصدخوانی یعنی کشف درون هر فرد کار دشواری است چون نگاهی به احساسات ندارند و اصلاً این یک نکته منفی محسوب می‌شود و می‌تواند کار را دشوار کند.» هدایتی ادامه می‌دهد: «باشگاه پرسپولیس قبلاً اعلام کرده بود نمی‌توانیم عذرخواهی کنیم چون این نشان می‌دهد عملاً قبول کرده که این کار اشتباه را انجام داده اما باید ثابت کنند چنین هدفی نداشته ضمن اینکه عذرخواهی از جهات مخففه محسوب می‌شود. باشگاه پرسپولیس سه روز فرصت داشت برای تجدیدنظرخواهی اقدام کند و 5 روز فرصت داشت هزینه آن را بپردازد. اینکه فیلم عذرخواهی آل‌کثیر را ضمیمه لایحه کرده باشند می‌تواند باعث تخفیف در رأی شود. همانطور که گفتم عذرخواهی از جهات مخففه است چون ما نمی‌توانیم به ‌ای اف سی ثابت کنیم فردی که در مغولستان آن صحنه را دیده فیلم عذرخواهی آل‌کثیر را هم دیده و پذیرفته باشد و در واقع‌ ای اف سی نماینده آن مغول خواهد بود.» هدایتی در پایان می‌گوید: «ممکن است تخفیف بدهند اما امکان بخشش کم خواهد بود. بازیکنان باید به قوانین حرفه‌ای آشنا باشند. رعایت قوانین و مقررات در بحث لباس پوشیدن، تبلیغات، نقل و انتقالات و ... همه مورادی است که معنی فوتبال حرفه‌ای می‌دهد و فقط این نیست که شما از 45 متری شوت بزنید.»
 

Page Generated in 0.0060 sec