printlogo


کد خبر: 217826تاریخ: 1399/8/11 00:00
حسن محبی: در گذشته هم انتخابی در تمام اوزان برگزار نمی‌شد
سفارشم برای ارشک و یدالله کارساز نیست
تا به امروز نه من و نه برادرم محمدحسین هیچ سفارشی برای ارشک و یدالله محبی به کادر فنی تیم ملی و رئیس فدراسیون کشتی نکرده‌ایم

ناصر انصافی مقدم     

 رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران برای حضور در مسابقه‌های کشتی قهرمانی 2020 جهان در شهر بلگراد صربستان روز 15 آبان ماه جاری در هفت وزن قرار است در سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شود و فدراسیون کشتی روز دوشنبه، اعضای کادر فنی این رقابت‌ها را انتخاب کرد. علاوه بر اعضای کادر فنی تیم ملی و محسن کاوه مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد، «محسن فرح‌وشی»، «محمدحسن محبی» و «مجید ترکان» سه پیشکسوت شناخته شده کشتی و سه عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران در دهه‌های گذشته و دارندگان مدال‌های جهانی نیز به عنوان اعضای کمیته فنی دعوت شده‌اند تا رقابت‌های انتخابی تیم ملی را مشاهده و نظرات خود را درباره انتخاب بهترین کشتی‌گیران برای حضور در مسابقه‌های جهانی اعلام کنند. انتخاب محمدحسن محبی به عنوان عضو کمیته فنی باعث شده شائبه‌هایی در خصوص این انتخاب به وجود بیاید. برادرزاده‌های محبی یعنی ارشک و یدالله در این انتخابی حضور دارند و حالا انتخاب عموی آنها به عنوان عضو کمیته فنی این شائبه را به وجود آورده که شاید فدراسیون کشتی و کادر فنی به خاطر نفوذی که محمدحسن و محمدحسین محبی دارند آنها را برای این انتخابی دعوت کرده است.
 
آقای محبی به عنوان یکی از اعضای کمیته فنی رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد دعوت شدید، برای ما کمی صحبت کنید.
 در حال حاضر مشاور عالی رئیس فدراسیون کشتی هستم و از سویی در کارهای فنی کشتی هم فعالیت زیادی دارم و برای این منظور از کرمانشاه به تهران دعوت شدم تا شاهد رقابت‌های انتخابی تیم ملی باشم. همین جا لازم است اشاره کنم بهتر است رئیس فدراسیون کشتی از بزرگانی نظیر محمدعلی صنعتکاران، محمدابراهیم سیف‌پور، ابراهیم جوادی و منصور برزگر و امثال آنها که جزو پیشکسوتان قدیمی کشتی ایران هستند و حتی اخوی بنده محمدحسین محبی، امیررضا خادم، رسول خادم، عباس جدیدی و علیرضا حیدری برای حضور در کمیته فنی و دخالت در مسائل فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران هم دعوت کند. به هر حال نظرات آنها هم می‌تواند برای کشتی ما مؤثر و مفید باشد.
رقابت‌های انتخابی در این سال‌های اخیر حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده است.
 خود من شخصاً برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی را قبول دارم اما گاهی اوقات در برخی از وزن‌ها شاید لازم به برگزاری این رقابت‌ها نباشد. در زمان ما رقابت‌های انتخابی تیم ملی در بعضی از وزن‌ها برگزار می‌شد و در برخی از وزن‌های دیگر نه؛ برای مثال من برای نخستین بار برای بازی‌های المپیک 1976 مونترال با رقابت‌های انتخابی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن 82 کیلوگرم درآمدم اما سال بعد وقتی در مسابقه‌های قهرمانی جوانان جهان در لاس‌وگاس آمریکا صاحب مدال طلا شدم بدون رقابت‌های انتخابی تیم ملی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران برای مسابقه‌های قهرمانی 1977 جهان در لوزان سوئیس درآمدم. به جز من کشتی‌گیران دیگری هم بودند که هر کدام به دلیل داشتن کارنامه‌ای موفق بدون شرکت در رقابت‌های انتخابی به عضویت تیم ملی ایران درآمدند و در سال‌های بعد هم این مسأله کماکان وجود داشت. ولی در کل من همیشه با برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی موافق بوده و هستم.
امسال هم قرار نبود انتخابی در تمامی اوزان برگزار شود اما به یکباره تصمیم کادر فنی تغییر کرد.
 این به هر حال به صلاحدید کادر فنی و فدراسیون کشتی برمی‌گردد. شاید احساس کردند که اگر در تمامی اوزان برگزار شود، بهتر است.
برخی اعتقاد دارند که این انتخابی به خاطر برخی از انتقادات و نفوذها به این شکل‌ برگزار شد. در واقع کادر فنی مجبور شد به خاطر برخی ملاحظات این تصمیم را بگیرد. به طور مثال شاید ابتدا قرار نبود برادرزاده‌های شما در انتخابی باشند اما بعد کادر فنی تصمیم خود را تغییر داد.
 در 15 سالی که من و برادر بزرگترم محمدحسین محبی عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران بودیم حتی برای یک روز هم کمترین ارفاقی به ما نشد و ما فقط با تمرین و تمرین و تمرین، هر بار به عضویت تیم ملی ایران درمی‌آمدیم، حالا هم دوست داریم که ارشک و یدالله محبی شرایطی مثل ما داشته باشند و با تمرین کردن بسیار و با مشقت فراوان به عضویت تیم ملی ایران درآیند نه اینکه ما سفارشی برای آنها بکنیم.
اما عملکرد یک‌سال اخیر آنها چیز دیگری نشان می‌دهد.
 واقعیت امر این است که تا به امروز نه من و نه برادرم محمدحسین هیچ سفارشی برای ارشک و یدالله محبی به کادر فنی تیم ملی و رئیس فدراسیون کشتی نکرده‌ایم، یدالله محبی با کسب مقام پنجمی مسابقه‌های جهانی 2019 نورسلطان قزاقستان و داشتن سهمیه المپیک توکیو برای رقابت‌های انتخابی تیم ملی دعوت شد.
سهمیه المپیک با توجه به دوپینگ یک کشتی‌گیر دیگر به دست آمد. ضمن اینکه در یک‌سال اخیر هرگز این دو برادر قدرتمند ظاهر نشدند که آخرین بار آن مسابقات لیگ برتر بود.
 هیچ‌یک از کشتی‌گیران ما امروز در شرایط آمادگی خوبی به‌سر نمی‌برند زیرا بیماری کرونا آنها را بیش از هفت ماه از حضور در تمرینات دور نگه داشت و مسابقه و اردویی هم در کار نبود. بنابراین همه آنهایی که برای رقابت‌های انتخابی تیم ملی دعوت شده‌اند آمادگی لازم را ندارند؛ رقابت‌های لیگ برتر کشتی هم نشان داد که اغلب کشتی‌گیران ما از نظر آمادگی بدنی شرایط خوبی ندارند و باید در این فرصت کوتاه باقیمانده خیلی تمرین کنند تا به شرایط مطلوب برسند.
با این شرایط که شما اشاره کردید، انتخاب بهترین کشتی‌گیران برای مسابقه‌های جهانی چگونه خواهد بود؟
 به هر حال اعضای کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد با تشخیص خود بایستی بهترین نفرات را از بین همین افراد انتخاب کنند و همه چیز دست اعضای کادر فنی تیم ملی و فدراسیون کشتی است، البته ما هم نظرات خود را به آنها اعلام می‌کنیم. در حقیقت آماده بودن و ساخته و پرداخته بودن کشتی‌گیران می‌تواند آنها را به دوبنده تیم ملی کشتی آزاد ایران نزدیک کند. آماده بودن کشتی‌گیران، شرط اصلی حضور آنها در مسابقه‌های جهانی است و هر کشتی‌گیری که بیشتر تلاش کرده و زحمت کشیده باشد حق پوشیدن دوبنده تیم ملی را دارد و سفارش کردن افرادی مثل من اصلاً کارساز نیست.
غیبت چند کشور مدعی از جمله آمریکا و ژاپن در مسابقات جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 من از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند امسال در رقابت‌های جهانی کشتی حاضر شوند و دلیل این کار آنها به درستی برای من روشن نیست، شاید مسأله‌ای سیاسی و به اصطلاح پشت پرده بین آمریکایی‌ها و روس‌ها دلیل عدم حضور آمریکایی‌ها باشد. شاید هم بیماری کرونا آمریکایی‌ها را به شدت آزار داده است، در هر صورت عدم حضور تیم آمریکا روی کیفیت مسابقه‌های جهانی امسال تأثیر خود را خواهد گذاشت همچنان که عدم حضور تیم‌های ایران و روسیه هم می‌تواند تأثیر منفی روی مسابقه‌های جهانی کشتی بگذارد و سطح کیفی آن را پایین آورد. کشورهای ایران، روسیه و آمریکا سه قدرت برتر کشتی آزاد جهان از سال‌های دور تا به امروز هستند و عدم حضور یکی از این سه قدرت کافی است تا سطح کیفی رقابت‌ها را نسبت به دوره‌های قبل پایین آورد.
 

Page Generated in 0.0059 sec