printlogo


کد خبر: 217803تاریخ: 1399/8/10 00:00
خبر

 
تاریخ‌سازی علیزاده و سوریان از نگاه UWW
سد شکنان
 
اتحادیه جهانی کشتی لحظات تاریخی رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان را منتشر کرد که در میان آنها نام دو فرنگی‌کار ایران نیز به چشم می‌خورد.
مرحوم فیروز علیزاده اولین طلایی کشتی فرنگی ایران در جهان و حمید سوریان دارنده ۷ طلای جهان و المپیک در بین نفرات تاریخ‌ساز کشتی فرنگی جهان حضور دارند. مرحوم فیروز علیزاده به عنوان نخستین فرنگی‌کار ایران موفق به کسب مدال طلای رقابت‌های جهانی ۱۹۶۹ ماردل پلاتا آرژانتین شد و حمید سوریان هم در المپیک 2012 لندن اولین طلای تاریخ کشتی فرنگی را به سینه زد تا نام این دو اسطوره در تاریخ جاویدان بماند. او در سال ۱۳۸۴ و در پی تصادف با موتورسیکلت و در میان بی‌توجهی مسئولان ورزش و مسئولان وقت فدراسیون کشتی پس از ۱۱ روز بستری شدن در بیمارستان درگذشت.
او در حالی اولین طلایی تاریخ کشتی فرنگی ایران است که هیچ‌گاه به او توجهی نشد. هیچ‌گاه نامی از او در مسابقات برده نمی‌شود اما جالب است که اتحادیه جهانی کشتی هرازگاهی به جامعه کشتی ایران یادآوری می‌کند که چه بزرگانی را داشته و به آنها بی‌توجه است. همچنین نام حمید سوریان دارنده ۶ طلای جهان و یک طلای المپیک به دلیل کسب نخستین مدال طلای جهان خود در سال ۲۰۰۵ در  فهرست تاریخ‌سازان کشتی فرنگی قهرمانی جهان به چشم می‌خورد.
الکساندر کارلین کشتی‌گیر افسانه‌ای روسیه نیز با ۳ مدال طلای المپیک و ۹ طلای جهان در بین تاریخ‌سازان کشتی فرنگی جهان حضور دارد. وی نخستین مدال طلای خود در رقابت‌های جهانی را در مسابقات ۱۹۸۹ مارتینی سوئیس از آن خود کرد. حمزه یرلی کایا از ترکیه نیز که ۲ طلای المپیک و ۳ طلای جهان را در کارنامه خود دارد، به عنوان جوان‌ترین قهرمان جهان در سال ۱۹۹۳ با ۱۷ سال سن بر سکوی نخست جهان ایستاد. میخاین لوپز اسطوره سنگین‌وزن کشتی جهان از کوبا نیز با ۳ طلای المپیک و ۵ طلای جهان، برای آخرین بار در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۴ تاشکند ازبکستان بر سکوی نخست جهان ایستاد. این آمار اتحادیه جهانی در حالی منتشر شده است که می‌شد نام محمد بنا هم به عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ کشتی فرنگی در این لیست قرار بگیرد.
 
علیرضا دبیر به سیستان و بلوچستان رفت
سفرهای استانی آقای رئیس
 
رئیس فدراسیون کشتی برای بازدیدی دو روزه و حضور در مجمع سالیانه هیأت کشتی استان سیستان و بلوچستان، راهی این استان شد. علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی با استقبال رسمی جمعی از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، ادهم‌کرد مدیرکل ورزش و جوانان استان و دهمرده رئیس هیأت کشتی استان وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان شد. بر این اساس حضور در مجمع عمومی سالیانه هیأت کشتی استان سیستان و بلوچستان و همچنین بازدید از پروژه‌های مهم و تخصصی خانه کشتی و سایر زیرساخت‌های استان از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دبیر رئیس فدراسیون کشتی به استان می‌باشد. رئیس فدراسیون کشتی در بدو ورود به حوزه سیستان با حضور در فرمانداری شهرستان زابل با گنجی فرماندار این شهرستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دکتر سرگزی نماینده مردم شریف حوزه سیستان در مجلس شورای اسلامی، خواجه محمودی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان زابل، دهمرده رئیس هیأت کشتی استان و جمعی از مسئولین حضور داشتند. حضور در نشست تخصصی هم‌اندیشی رشته ورزشی کشتی در حوزه سیستان، دیدار با فرمانداران، بازدید از پروژه ملی خانه کشتی زابل و بازدید از سایر زیرساخت‌ها و دیدار با ورزشکاران و قهرمانان این رشته از مهم‌ترین برنامه‌های علیرضا دبیر در حوزه سیستان بود. بازدید رئیس فدراسیون کشتی از استان سیستان و بلوچستان و بررسی مشکلات کشتی این استان و دیدار با مسئولان سیاسی و ورزشی استان مهم‌ترین برنامه علیرضا دبیر در این سفر بود. رئیس فدراسیون کشتی هفته گذشته هم راهی کرمان شده بود و در این سفر به بررسی مشکلات کشتی کرمان پرداخته بود. دبیر در مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی این وعده را داده بود که هر هفته به یک استان سفر کند و از نزدیک در جریان مشکلات کشتی استان‌ها قرار بگیرد.

Page Generated in 0.0048 sec