printlogo


کد خبر: 217802تاریخ: 1399/8/10 00:00
حسین‌خانی و تجربه چهارمین جهانی
حالا بعد از دو سال دوری دوباره به میادین برگشته و در وزن 74 کیلوگرم توانست با انتخابی درون اردویی مجوز حضور در مسابقات جهانی 2020 را به دست بیاورد

 
با نظر کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد مسابقه انتخابی درون اردویی در وزن 74 کیلوگرم برگزار شد. این بار مصطفی حسین‌خانی، جمال عبادی، سعید داداش‌پور، محمد نخودی، محمدصادق فیروزپور و مسعود کمروند شش کشتی‌گیری بودند که در انتخابی درون اردویی مقابل هم قرار گرفتند و در نهایت بعد از برگزاری مسابقات دوره‌ای در نهایت مصطفی حسین‌خانی با برتری مقابل رقبای خود به عنوان نخست رسید و جمال عبادی به همراه محمد نخودی در رده های دوم و سوم قرار گرفتند. حسین‌خانی با 31 سال سن حالا در آستانه تجربه چهارمین دوره مسابقات جهانی است. حسین‌خانی که شاگرد اسماعیل پلویی است در سال 2016 به مسابقات جهانی در اوزان غیر المپیکی اعزام شد و مدال برنز را به دست آورد. این اولین مدال حسین‌خانی در جهانی بود که هنوز هم تکرار نشده و بعید هم است که تکرار شود. سال 2017 در جهانی پاریس باز هم او دوبنده تیم ملی را در وزن 70 کیلوگرم به تن کرد . مسابقاتی که به یکی از بدترین دوره‌های حضور تیم ملی تبدیل شد و در نهایت هم حسین‌خانی  به عنوانی بهتر از هشتمی دنیا نرسید.
سال 2018 باز هم فرصت به مصطفی حسین‌خانی رسید. این بار هم او در ترکیب تیم ملی کشتی راهی مسابقات جهانی شد و این بار با عنوان سیزدهمی به ایران برگشت. ناگفته نماند که حسین‌خانی در تمامی این سال‌ها به همراه سعید داداش‌پور نفر اول تیم ملی بود اما به هر شکل او که در داخل به رقبای خود رحم نمی‌کرد اما در مسابقات جهانی هم حرفی برای گفتن نداشت. بعد از جهانی 2018 او زانوی خود را به تیغ جراحان سپرد و حالا بعد از دو سال دوری دوباره به میادین برگشته و در وزن 74 کیلوگرم توانست با انتخابی درون اردویی مجوز حضور در مسابقات جهانی 2020 را به دست بیاورد.
این کشتی‌گیر باسابقه تهرانی سال گذشته در مسابقات جام تختی هم به عنوان نخست رسیده بود که به همین دلیل هم به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شد و آنجا هم به عنوانی بهتر از سومی نرسید. حالا امید تیم ملی کشتی آزاد در جهانی صربستان به یک کشتی‌گیر 31 ساله است که ببیند بعد از سه بار تجربه مسابقات جهانی این بار در چهارمین دوره چه می‌کند؟
کشتی ایران بعد از خداحافظی صادق گودرزی هرگز نتوانست در مسابقات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. تنها کسی که بعد از صادق توانست در مسابقات جهانی مدال بگیرد عزت‌الله اکبری در سال 2013 بود که به مدال نقره رسید ولی بعد از آن دیگر کشتی ایران نتوانست کشتی‌گیری در حد مسابقات جهانی در وزن 74 کیلوگرم داشته باشد.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که محمد نخودی کشتی‌گیری که تا دو سال پیش در رده نوجوانان به میدان می‌رفت حالا یکی از مدعیان این وزن است. نخودی سال 2017 برنز نوجوانان جهان را کسب کرد. سال 2019 هم نقره امیدهای جهان را گرفت و در فینال مقابل رازمبک زاملوف که چند روز پیش در انتخابی تیم ملی کشتی روسیه به عنوان نخست رسید، شکست خورده بود. نخودی سال 2019 در رده بزرگسالان قهرمانی آسیا هم به عنوان سومی رسید اما دو سال است که پشت سر یک کشتی‌گیر 31 ساله مانده است. این همان موضوع مهمی است که خیلی‌ها معتقد هستند برگزاری انتخابی در شرایط فعلی کشتی ایران را به لبه پرتگاه می‌برد.
برخی از کشتی‌گیران در ایران به رقبای خود رحم نمی‌کنند اما در مسابقات جهانی مقابل حریفان خود دست و پا بسته هستند. اینها فقط یک مورد از مشکلاتی است که برگزاری انتخابی‌ها در ایران به وجود می‌آورد. البته وقتی انتخابی برگزار می‌شود باید به کشتی‌گیر برنده احترام گذاشت اما برگزاری انتخابی باعث می‌شود که کشتی ایران همچنان دور خود بچرخد.
 

Page Generated in 0.0049 sec