printlogo


کد خبر: 217668تاریخ: 1399/8/7 00:00
میراث ارزشمند دوران استراماچونی و مجیدی
آغاز مربیگری برای فکری

مازیار گیلکان    

محمود فکری در استقلال صاحب فرصتی شده که هم بزرگ‌تر از فرصت آندره‌آ استراماچونی و هم بزرگ‌تر از فرصت فرهاد مجیدی است. او بهره‌مند از پروژه تیم‌سازی استراماچونی و تکمیل آن کار توسط فرهاد مجیدی است.
استقلال در فصل گذشته به رغم تمام بحران‌های مدیریت ترکیبی ایده‌آل را با مربیانش ساخت و تعاریف مؤثر و کارسازی را به بازی‌اش اضافه کرد و البته به رغم تمام مشکلات در نتیجه‌گیری نیز ناکام نبود و اگر مدیریت باشگاه آن همه حاشیه تولید نمی‌کرد، فصل گذشته با جام برای استقلال تمام می‌شد.محمود فکری میراث ارزشمندی را از فصل گذشته در اختیار دارد، هم تیم و ستاره‌هایش حفظ شده‌اند و هم بازیکنان جدید به قدرت تیم اضافه کرده‌اند.برای استقلال قهرمانی در فصل 99-98 دور از دسترس نبود. آنها جنگیدن برای جام را در روندی امیدوارکننده پیش می‌بردند، اگرچه آغازی توفانی نداشتند. آندره‌آ استراماچونی که شاید توقع قهرمانی در فصل اول حضورش در ایران زیاده‌خواهی بود، فصل را بد شروع کرد و بعد پله پله نشان داد که آمده است تا کارهای بزرگی انجام دهد و حتی بزرگ‌تر از قهرمانی در لیگ برتر اما جدایی استراماچونی از استقلال فرصت بزرگی را از آبی‌ها سلب کرد.استقلال بعد از جدایی آندره‌آ استراماچونی فرصت دوباره‌سازی خود بر اساس ایده‌های سرمربی جدید را داشت و فرهاد مجیدی به سیاق خودش این کار را انجام داد. هنوز شاید مجیدی آثاری در استقلال ندارد که قابل شناسایی و بررسی باشند. این به معنی بی‌هدف بودن تیم در تمام بازی‌ها نیست، الزاماً به معنی ضعف کادر فنی در طراحی هم نیست، بلکه به معنای این است که استقلال فرهاد مجیدی هنوز ساخته نشده و خود را به نمایش نگذاشته بود.
آندره‌آ استراماچونی نیز فرصت داشت و ساخت. به روزهای بد و ناامیدکننده نیز رسید اما او در دوره‌ای کوتاه تیمش را و خودش را در تیم پیدا کرد، بر کارش مسلط شد و بازی‌اش را تولید کرد. برای فرهاد مجیدی شاید زمانی طولانی‌تر لازم بود یا کیفیت نیز سرانجام شاید آن چیزی نبود که تماشاگران با نگاه به دوره کوتاه استراماچونی توقع داشتند.
مجیدی در میانه بحران‌های استقلال، در بلبشوی مدیریت و کناره‌گیری استراماچونی به استقلال رفت و آسان نبود که بتواند تیمش را بسازد. استقلال هر روز از استراماچونی و ساخته‌هایش در فرم بازی دور و دورتر شد و این بدیهی بود اما آنچه جانشین فرم پیشین شد، در نتیجه‌گیری ناکارآمد نبود.
محمود فکری حالا تیم بهتری را از آغاز فصل در اختیار دارد. نمی‌دانیم او چقدر به دارایی‌های فنی پیشین وفادار است و چقدر ایده تازه برای بازی با خود آورده است اما می‌دانیم که او ابزار ساختن یک تیم بزرگ را در اختیار گرفته و اینکه از او بخواهیم با استقلال فصلی فوق‌العاده را پشت سر بگذارد، توقع بیجایی نیست.محمود فکری هنوز در مربیگری ایده‌هایش را به تصویر نکشیده. او در نساجی به روشی بازی می‌کرد که هیچ ارتباطی به این همه ستاره و موقعیت استقلال ندارد. او تازه انگار باید مربیگری را شروع کند.

Page Generated in 0.0052 sec