printlogo


کد خبر: 217657تاریخ: 1399/8/7 00:00
شیب تند بالا رفتن قرارداد بازیکنان مختص همین فصل است
فاضلی: عامل موفقیت فکری، لیاقتش بود
آنهایی که می‌گویند من عامل موفقیت فکری بودم، لطف دارند اما حاجی هر موفقیتی داشته لیاقت خودش و لطف خدا بوده. من هم همیشه فراتر از وجودم تلاش کردم

سمیرا شیرمردی  @SamiraShirmard

شاید تا قبل از اینکه محمود فکری به استقلال برود و سرمربی جدید نساجی معرفی شود، کمتر کسی نام «وحید فاضلی» را شنیده بود. دستیار همیشگی فکری که اگرچه در تمرینات تیم حضوری فعال داشت اما بدون حاشیه و سر و صدا کارش را دنبال می‌کرد که همین مسأله باعث شد کمتر او را بشناسیم. به این ترتیب با رفتن فکری به استقلال، فاضلی به عنوان سرمربی جدید نساجی معرفی شد تا خیلی‌ها به سراغ کارنامه این سرمربی جدید لیگ برتری بروند. فاضلی که همچنان علاقه چندانی به مصاحبه کردن ندارد، درباره اینکه چرا در این سال‌ها نامی از او برده نمی‌شد، می‌گوید: «بدون شک مهم‌ترین علت این مسأله، دوری از رسانه‌ها بود. من همیشه سعی می‌کردم تمرکزم روی کارم باشد که شاید همین مسأله هم باعث شد بیشتر موفق باشم. الان هم ترجیح می‌دهم تمرکزم بیشتر روی کارم باشد تا نساجی به موفقیت برسد.»
نکته جالب در مورد فاضلی این است که او را همه با عنوان «دکتر» می‌شناسند. با اکثر بازیکنان نساجی که صحبت می‌کنیم، وقتی می‌خواهند در مورد سرمربی تیم‌شان حرفی بزنند از او با پیشوند «دکتر» نام می‌برند. مسأله‌ای که خود سرمربی نساجی علاقه چندانی به آن ندارد: «من چندی پیش مدرک دکترای فیزیولوژی ورزشی گرایش قلب و عروق را از دانشگاه خوارزمی گرفتم و دیگر دانشجو نیستم. برایم عجیب است که بازیکنان در مصاحبه‌هایشان از کلمه «دکتر» برای من استفاده می‌کنند چون قبلاً به آنها گفتم که دوست ندارم من را با عنوان دکتر خطاب کنند.»
خیلی‌ها فکر می‌کردند وحید فاضلی مازندرانی است اما در بیوگرافی که در سایت‌های مختلف منتشر شده، از فاضلی به عنوان آذری‌زبان صحبت شده؛ مسأله‌ای که ظاهراً برایش دردسرساز شده: «اصالت من خلخالی است. این بیوگرافی که سال‌ها قبل در یکی، دو سایت منتشر شده و نوشته شد من آذری‌زبان هستم برایم دردسرساز شده چون اکثر همشهری‌هایم دوست دارند از خلخال نام ببرم که باید بگویم من بچه خلخال از استان اردبیل هستم اما بزرگ شده تهران.»
برخلاف تصور خیلی‌ها، فاضلی قبلاً هم بازیکن بوده و به خوبی شرایط تمرین و بازی را درک می‌کند: «من قبلاً بازیکن نوژن ساری، کاوه تهران و شهرداری انزلی بودم. با کاوه تهران به لیگ یک صعود کردیم. در شهرداری انزلی هم شاگرد بهمن صالح‌نیا بودم. در سال ۲۰۰۹ با تیم ملی دانشجویان به ایتالیا سفر کردیم و در سال ۲۰۱۰ در مسابقات دانشجویان اسپانیا حضور داشتم.»
وحید فاضلی قبلاً تجربه سرمربیگری در دسته‌های پایین‌تر را داشته اما در سال‌های اخیر بیشتر به عنوان دستیار، کنار محمود فکری بوده که همین مسأله باعث شد خیلی‌ها از او به عنوان عامل موفقیت فکری یاد کنند: «من از سال ۹۳ با محمود فکری در نساجی کارم را شروع کردم و تا همین چندی پیش دستیار حاجی (فکری) بودم. آنهایی که می‌گویند من عامل موفقیت فکری بودم، لطف دارند اما حاجی هر موفقیتی داشته لیاقت خودش و لطف خدا بوده. من هم همیشه فراتر از وجودم تلاش کردم و کنارش صادقانه کار کردم که همین مسأله برای خودمان باعث موفقیت شد.»
سرمربی جوان نساجی اگرچه کارش را با این تیم به عنوان نفر اول کادرفنی دیرتر از دیگر تیم‌ها شروع کرد اما موافق تعویق لیگ نیست: «من زیاد موافق تعویق لیگ نیستم اما به هر حال شرایطی است که به وجود آمده و باید با آن کنار بیاییم.»
فصل بیستم، بدون شک با همه فصل‌های گذشته متفاوت است. در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، سرمربیان جوان زیادی مشغول به کار شدند و یک تغییر نسل اساسی در میان مربیان صورت گرفته. شاید یکی از دلایلی که باعث شد در این فصل، باشگاه‌ها به مربیان جوان بیشتر اعتماد کنند، بحث ممنوعیت حضور بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران باشد. مسأله‌ای که اکثر فوتبالی‌ها و البته وحید فاضلی با آن موافق است: «صددرصد موافق قانون منع حضور بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران هستم چون فکر می‌کنم با این قانون، فضا برای مربیان و بازیکنان مستعد فراهم می‌شود تا آنها وارد شوند. هر کسی هم شایستگی داشته باشد، بدون شک می‌ماند که این مسأله به فوتبال ایران کمک زیای خواهد کرد.»
البته منع حضور بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران، باعث شد قیمت بازیکنان داخلی تا حد زیادی بالا برود. مسأله‌ای که اعتراض خیلی از مشاغل دیگر را به دنبال داشته اما فاضلی فکر می‌کند این شیب تند مختص این فصل است و احتمالاً در فصل‌های بعد چنین شرایطی وجود نخواهد داشت: «بدون شک منع حضور بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران باعث شد قیمت بازیکنان بالا برود اما این شیب تند مختص این فصل است و فکر نمی‌کنم در فصل‌های بعدی به این صورت باشد. به هر حال، بالا رفتن قیمت بازیکنان به نرخ دلار و تورم هم ربط دارد. مثلاً بازیکنی که قبلا ۴۰۰ میلیون می‌گرفت، با این پول می‌توانست ۲ خانه بخرد اما الان با ۲ میلیارد نمی‌تواند حتی یک خانه بخرد. در مورد اعتراض مشاغل دیگر هم نمی‌توانم صحبتی کنم چون شغل من فوتبال است و فقط می‌توانم در مورد آن صحبت کنم.»
وحید فاضلی سرمربی نساجی مازندران که تمرینات تیمش را از ۱۹ مهر شروع کرده، این روزها تلاش می‌کند تمرکزش را روی تمرینات بگذارد تا مبادا از دیگر تیم‌ها عقب بمانند. او که امید زیادی به روزهای درخشان نساجی در لیگ برتر دارد، در مدت اخیر بازی‌های آلومینیوم اراک را آنالیز می‌کند تا تیمش بتواند شروع خوبی در فصل بیستم داشته باشد. نساجی مازندران جمعه ۱۶ آبان قرار است از ساعت ۱۶:۴۰ مقابل آلومینیوم به میدان برود. این بازی در اراک برگزار می‌شود که بدون شک جدال ۲ سرمربی جوان این فصل که انگیزه‌های زیادی هم دارند، می‌تواند جالب و جذاب باشد.

Page Generated in 0.0048 sec