printlogo


کد خبر: 217617تاریخ: 1399/8/7 00:00
فردین معصومی: همیشه شعار انتخابی را دادند
امیدوارم وجدان مربیان قبلی تیم ملی راحت باشد
انتخابی گذاشتند؛ محمدجواد ابراهیمی آمد علیرضا کریمی را شکست داد و بعد هم راهی خانه شد و کریمی را به مسابقات جهانی اعزام کردند. یا پرویز هادی که کمیل را شکست داده بود

محسن وظیفه     

برگزاری انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در روز 15 آبان یک موضوع مهم است. موضوعی که در این چند روز رسانه‌ها را به خودش اختصاص داده و باعث شده تا بسیاری از قهرمانان، پیشکسوتان و کارشناسان درباره این انتخابی صحبت کنند. انتخابی که قرار نبود باشد اما به یکباره بعد از فشارهایی که صورت گرفت، قرار شده برگزار شود. این انتخابی‌ها یک منتقد دارد و آن هم فردین معصومی است که می‌گوید در سال‌های گذشته انتخابی‌ها حق بسیاری را از بین برد و امیدوارم که سرمربی وقت تیم ملی بتواند نزد خدا جوابگو باشد. معصومی از فرآیند انتخابی انتقاد می‌کند و معتقد است که خوب اجرا نشد و در مقابل خواهان وضع قانونی است که بتواند انتخابی را عادلانه به مرحله اجرا بگذارد اما واقعاً چنین چیزی ممکن است؟ سال‌های اخیر کشتی ایران نشان داده که در برگزاری انتخابی که عدالت را برقرار کند با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و این بار هم به نظر چندان راضی‌کننده به نظر نمی‌آید. به همین دلیل هم فردین معصومی که مدال نقره جهان را دارد می‌گوید انتخابی قانونمند باید از ماه‌ها قبل زمانش مشخص باشد.
 
آقای معصومی در حدود یک ماه تا مسابقات جهانی باقی مانده. فکر می‌کنی جهانی امسال در چه سطحی برگزار شود؟
 مسابقات جهانی صربستان قرار نبود برگزار شود. در برنامه اتحادیه هم قرار نگرفته بود اما بعد از به تعویق افتادن بازی‌های المپیک 2020 توکیو این برنامه در تقویم اتحادیه جهانی قرار گرفت. کرونا هم شرایطی را به وجود آورده که به نظرم به لحاظ فنی به سطح مسابقات آسیب می‌زند.
حالا برای این مسابقات هم قرار است که انتخابی برگزار شود. انتخابی که همیشه جنجال به راه انداخته این بار هم جنجالی شد.
الان روزی است که بحث انتخابی مطرح است تا حق به حقدار برسد. البته من شناخت خوبی از کادر فنی که الان حاکم کشتی هست، دارم. روحیات آقای محمدی و کاوه که سال‌ها برای من زحمت کشیدند را خوب می‌شناسم. سال‌ها با آنها کار کردم و می‌دانم که حقی را نا‌حق نمی‌کنند. الان هم که شاهدیم به دنبال برگزاری انتخابی هستند تا بهترین‌ها را برای مسابقات جهانی انتخاب کنند. اعتقاد دارم هر وقت که ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای مسابقات جهانی و المپیک انتخاب شده بهترین نتیجه برای کشتی ایران به دست آمده است.
اما در سال‌‌های اخیر انتخابی واقعاً به نتایج تیم ملی کمکی نکرد.
در سال‌های اخیر بارها این شعار را دادند که انتخابی برگزار می‌شود اما هرگز شعار‌ها عملی نشده است.
یعنی اعتقاد داری که اصلاً انتخابی برگزار نکردند؟
 همیشه خوب شعار برگزاری انتخابی را دادیم اما در اجرا دچار مشکل شدیم و در اجرای عدالت موفق نبودیم. فدراسیون قبلی هم به دنبال برگزاری انتخابی بود اما هرگز گفته‌هایش با آنچه عملی شد یکی نبود. در حالی‌که اعتقاد دارم علاوه بر اینکه برگزاری انتخابی می‌تواند به نتیجه‌گیری بهتر تیم ملی کمک کند، باعث می‌شود که کادر فنی و مسئولان فدراسیون کشتی هم مدیون کسی نشوند.
در سال‌های اخیر این موضوع مطرح شده که کشتی ایران از پتانسیل خوبی برخوردار نیست و با توجه به این داشته‌ها برگزاری انتخابی خیلی توجیه ندارد.
خب چرا داشته‌های کشتی به این روز افتاده است؟ چرا بعد از حسن رحیمی نتوانستیم یک چهره شاخص داشته باشیم و یا اینکه چرا نتوانستیم برای جایگزینی رضا یزدانی فرد شایسته‌ای را انتخاب کنیم؟ اینها نشان می‌دهد که ساختار کشتی را خوب پیاده نکردیم و البته شاید برگزار نشدن انتخابی قانونمند و انتخاب‌های سلیقه‌ای باعث شد چنین نتایجی رقم بخورد.
الان با برگزاری انتخابی می‌توان این نقص را بر طرف کرد؟
نه نمی‌توان به تنهایی با برگزاری این انتخابی مشکلات را رفع کرد اما با این ‌حال یک سؤال مهم برای من وجو‌‌د دارد که اگر قرار باشد انتخابی برگزار نشود، کشتی‌گیری که در جویبار یا در شهری در سیستان و بلوچستان در حال تمرین است، چگونه می‌خواهد خودش را نشان بدهد. کشتی‌گیری که در روستاهای دورافتاده تمرین می‌کند چگونه باید خودش را نشان بدهد.
اما وقتی هم انتخابی می‌گذاریم نتایج آن قابل اعتماد نیست. یعنی مربیان تیم ملی اعتماد نمی‌کنند.
باید اعتماد کرد.
اما با شکست همراه می‌شود مثل جهانی 2017 پاریس.
همان موقع هم قانون را به خوبی اجرا نکردند. اگر قانونمند انتخابی را برگزار کنیم چه مشکلی پیش می‌آید؟ آن سال اولاً که انتخابی کامل برگزار نشد فقط در چند وزن برگزار شد و بعد هم در برخی از اوزان ‌فرد برتر را انتخاب نکردند.
مثل سعید داداش‌پور؟
بله مثل سعید داداش‌پور. چرا وقتی قانون انتخابی می‌گذاریم خوب به آن عمل نمی‌کنیم؟ در چند سال گذشته از آمریکا الگو برداشته بودند که کشتی‌گیر برنده باید دو مسابقه از سه مسابقه را پیروز شود اما بعد هم سرمربیان کار خود را انجام می‌دادند.
البته محمدجواد ابراهیمی یا پرویز هادی را هم می‌شود مثال زد.
من امیدوارم که وجدان سرمربی آن زمان تیم ملی راحت باشد و بتواند جواب خدا را بدهد. انتخابی گذاشتند؛ محمدجواد ابراهیمی آمد علیرضا کریمی را شکست داد و بعد هم راهی خانه شد و کریمی را به مسابقات جهانی اعزام کردند. یا پرویز هادی که کمیل را شکست داده بود. نمی‌شود شما انتخابی برگزار کنید و بعد هم بگویید که صلاح تیم و مملکت در این است که فلان کشتی‌گیر اعزام شود.
فکر می‌کنی باز هم در مسابقات انتخابی که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، این اتفاق رخ بدهد؟
 گفتم که من روحیات غلام محمدی و کاوه را خوب می‌شناسم. از همه مهم‌تر مدیریت دکتر دبیر هم به نحوی نیست که بخواهد اینگونه تصمیم بگیرد. فرصت نکردند اما اگر چرخه اجرایی شده بود شاید برگزاری انتخابی با عدالت بیشتری همراه بود.
بنابراین با برگزاری انتخابی موافق هستی؟
بله حتماً اما برگزاری قانونمند انتخابی یعنی زمان برگزاری مسابقات از قبل مشخص باشد. یعنی همه بدانند که در انتخابی کشتی می‌گیرند و با توجه به نتیجه انتخابی به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

Page Generated in 0.0056 sec