printlogo


کد خبر: 217616تاریخ: 1399/8/7 00:00
12 بازیکن و یک مربی خارجی در لیگ بسکتبال
اقبال 70 درصدی
از میان تیم‌های لیگ برتری که اجازه جذب بازیکن خارجی دارند (13 تیم) 9 تیم این کار کرده‌اند و 12 بازیکن و یک مربی خارجی در لیگ پیش رو حضور دارند

محسن آجرلو     @mosenajorloo

پس از رشد سریع و سرسام‌آور قیمت ارز، اینطور به نظر رسید که دیگر باید با حضور خارجی‌ها در لیگ‌های ورزشی خداحافظی کنیم و یا حداقل با کاهش شدید آمار آنها روبه‌رو شویم. در این میان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم به میدان آمدند و با توجه به شرایط کشور تصمیم گرفتند ورود خارجی‌های جدید به لیگ فوتبال را ممنوع کنند.
در دیگر لیگ‌های ورزشی البته شرایط قدری متفاوت بود. مشکلات ادامه‌دار اقتصادی طی سال‌های گذشته به خودی خود شمار خارجی‌ها را به‌وضوح کاهش داده بود و در برخی از آنها امسال هم همان شرایط حاکم است. با این حال در لیگ بسکتبال شرایط جالبی حاکم شده و علی‌رغم دو برابر شدن قیمت ارز، تعداد خارجی‌ها چندین برابر سال‌های گذشته شده و هر روز هم بیشتر می‌شود.
با خارجی جدیدی که در روزهای اخیر به تیم مهرام اضافه شد، شمار خارجی‌های لیگ برتر بسکتبال به عدد 12 رسید که در نوع خود و بخصوص در سال‌های اخیر کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه است. از میان 16 تیمی که فعلاً قرار است در لیگ بسکتبال حاضر شوند، 9 تیم بازیکن خارجی جذب کرده‌اند؛ آن هم در شرایطی که تیم‌هایی نظیر نیروی زمینی، نفت آبادان و کوچین قصدی برای جذب خارجی ندارند و به این ترتیب حدود 70درصد تیم‌هایی که امکان داشتن بازیکن خارجی دارند، این کار را انجام داده‌اند. در ادامه این گزارش به خارجی‌هایی که تا این لحظه حضورشان در لیگ برتر بسکتبال قطعی شده خواهیم پرداخت.
 
اولین خارجی مهرام
مالیک ترنت که فصل پیش در لیگ رومانی بازی می‌کرد، این فصل به مهرام پیوست تا نخستین خارجی شاگردان علی آرزومندی باشد. این گارد ۱۸۹سانتیمتری و ۲۶ساله که در کالج‌همپتون بازی می‌کرده، سابقه حضور در لیگ کشورهای رومانی و اوکراین را هم دارد.
 
تمدید با پتی
از میان خارجی‌های حاضر در بسکتبال ایران، پری پتی سابقه بیشتری دارد و سومین سال پیاپی است که پیراهن شهرداری گرگان را به تن می‌کند. پتی در اولین سال حضور خود در گرگان با این تیم به فینال رسید و در نهایت نایب‌قهرمان شد. در لیگ گذشته هم با وجود صدرنشینی با این تیم مسابقات نیمه‌تمام ماند و او حالا در سومین سال حضورش در ایران و گرگان، به‌دنبال شکست طلسم و رسیدن به قهرمانی لیگ برتر ایران است.
 
دو خارجی در شیمیدر
شیمیدری‌ها که امسال را با مصطفی هاشمی به لیگ برتر می‌آیند، در فصل گذشته هم جزو تیم‌هایی بودند که از بازیکن خارجی سود می‌بردند. آنها برای لیگ پیش رو هم دو بازیکن خارجی جذب کرده‌اند. کلوین-آمایو گارد رأس کانادایی با قامت ۱۹۳سانتیمتر یکی از خارجی‌های شیمیدر است که فصل گذشته هم در لیگ ایران حضور داشت و پیراهن توفارقان را به تن می‌کرد.
ایلوی-وارگاس سنتر  ۲۱۲سانتیمتری دومینیکنی هم دیگر خارجی شیمیدر است تا شرایط را برای مصطفی هاشمی در این دو پست مهم بهتر کند.
  دو خارجی در جمع « مسی» ها
خارجی‌هایی که به لیگ ایران می‌آیند اغلب در سال‌های پایانی بازی خود هستند و 30 سال را رد کرده‌اند. با این حال مس کرمان که دومین حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند، با نوویل-کری بازیکن ۲۷ساله اهل انگلیس قرارداد بسته‌ تا در لیگ پیش رو از او استفاده کند.
دومین خارجی مس هم دیروز قرارداد خود را ثبت کرد. دوین مارتین بازیکن 193سانتیمتری و 28ساله آمریکایی است که به مس کرمان پیوسته است. این بازیکن سابقه بازی در شیلی، کلمبیا، پرتغال و کشورش را در کارنامه دارد.
 
خارجی جوان
شهرداری بندرعباس امسال هم با یار خارجی در لیگ برتر حاضر خواهد شد و این‌بار بازیکنی را به خدمت گرفته که تا این لحظه جوان‌ترین خارجی لیگ امسال خواهد بود. ‌هارولداس-ساپریکیناس ۲۵ساله با قد ۱۸۵سانتیمتر بازیکن فصل گذشته تیم پسکارای ایتالیا بوده و سابقه بازی در تیم ملی جوانان لیتوانی و همچنین مسابقات دانشگاه‌های آمریکا (NCAA) را نیز دارد.
 
سه خارجی صرب در مشهد
نیکولا-یفتیچ ۳۳ساله با ۲۰۵سانتیمتر قد و الکساندر-پونیاوویچ ۲۹ساله با ۲متر قد، دو بازیکن صربستانی تیم آویژه‌صنعت مشهد هستند؛ تیمی که سرمربی‌اش هم اهل صربستان است و امسال هم مانند سال گذشته روی نیمکت این تیم خواهد نشست. سرجان ایوانوویچ دومین حضورش در این تیم مشهدی را تجربه خواهد کرد.
 
بازیکن آمریکایی در قزوین
شورا و شهرداری قزوین هم از بازیکن خارجی بی‌نصیب نمانده و برای تقویت ترکیب خود با مالکوم-گرانت آمریکایی به توافق رسیده است. این تیم در لیگ پیش رو با هدایت محمدرضا اسلامی به میدان خواهد رفت و جذب بازیکن خارجی نشان می‌دهد قصد ندارد لیگ را در انتهای جدول به پایان برساند.
 
خرید جدید ذوب
تیم بسکتبال ذوب‌آهن که امسال دوباره «فرزاد کوهیان» را روی نیمکت خود دارد با «دوین سوییتنی» بازیکن آمریکایی قراردادی امضا کرد. این بازیکن ۳۳ساله با ۱۹۸سانتیمتر قد در موقعیت‌های ۲ و ۳ بازی می‌کند و بسکتبالیستی بازیساز به‌حساب می‌آید که سابقه حضور در لیگ کشورهای فرانسه، کانادا، بلژیک، ژاپن و لیتوانی را نیز در کارنامه دارد.
 
نهمین تیم
تیم بسکتبال اکسون تهران نیز بازیکن خارجی جذب کرده و بازیکن کروات فصل قبلش را دوباره به خدمت گرفته است.
«زوران ورکیچ» ۳۳ساله بازیکنی است که سال قبل هم پیراهن این تیم را به تن کرد و عملکرد خوبی هم داشت. حالا امسال نیز برای این تیم تهرانی به میدان خواهد رفت تا یازدهمین خارجی این رقابت‌ها لقب بگیرد.
 
حضور خارجی‌ها از ابتدای لیگ
یکی از اتفاق‌هایی که در سال‌های گذشته در بسکتبال رایج بود، جذب بازیکنان خارجی برای مراحل بالایی لیگ و بخصوص پلی‌آف بود. در برخی دوره‌ها کار به جایی می‌رسید که تیم‌ها برای نیمه‌نهایی و یا حتی فینال بازیکن خارجی جذب می‌کردند و برای همان چند مسابقه دستمزدهای سنگینی پرداخت می‌کردند. امسال اما اینطور به نظر می‌رسد که این بدعت عجیب برداشته شده و خارجی‌ها از همان ابتدای مسابقات وارد لیگ می‌شوند و به بالا رفتن کیفیت رقابت‌ها کمک می‌کنند. نکته جالب دیگر حضور بازیکنان خارجی در بیش از 70درصد تیم‌هایی است که اجازه این کار را دارند؛ اتفاقی که سال‌ها بود نیفتاده بود و جذب بازیکن خارجی کار لوکسی بود که معمولاً زور تیم‌های میانه جدول هم به آن نمی‌رسید، اما حالا 9 تیم این کار را کرده‌اند که اگر همان‌ها هم در رده‌های اول تا نهم قرار بگیرند، نیمه جدول را خواهند گذراند. کما اینکه حداقل تیمی مانند نفت آبادان اگرچه بازیکن خارجی ندارد اما به‌طور حتم یکی از تیم‌های مدعی و از بالانشینان لیگ پیش روی بسکتبال خواهد بود.
 

Page Generated in 0.0060 sec