printlogo


کد خبر: 217423تاریخ: 1399/8/1 00:00
کلیات تصویب شد، کدهای انتخاباتی نیاز به اصلاحات جدی دارند
آخرین ضرب‌الاجل فیفا
فیفا برای حل مشکل ماده اول اساسنامه به فدراسیون فوتبال ایران فرصتی یکساله داده است

 
«فدراسیون جهانی فوتبال نقطه نظرات خود را درباره آخرین نسخه پیشنهادی اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد. بر این اساس، فیفا ضمن قبول کلیات و اکثریت موارد مندرج در اساسنامه فدراسیون مواردی جزئی را جهت اصلاح در بخش مقررات انتخاباتی اعلام کرده است. فدراسیون فوتبال ضمن تقدیر و تشکر از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا پاسخ نامه مذکور را در موعد مقرر خواهد داد.»
این متن خبری است که روز گذشته در سایت فدراسیون فوتبال درباره واکنش فیفا به اساسنامه منتشر شد.
فیفا بالاخره بعد از چند ماه تأخیر سؤال برانگیز، به آخرین نسخه پیشنهادی اساسنامه ایران واکنش نشان داده و در نامه به ایران دستور انجام برخی دیگر از اصلاحات را داده است. مدیران فدراسیون در اطلاعیه تأکید کرده‌اند کلیات و اکثریت موارد مندرج در اساسنامه به تأیید فیفا رسیده و احتمالاً هدف‌شان این بود که به مردم و جامعه فوتبال نشان بدهند در راستای مسیر اصلاح اساسنامه اقدامات بسیار مهمی انجام داده‌اند. با این حال برای آن دسته از ذهن‌های فراموشکار باید بنویسیم که حذف وزیر ورزش و معاون او از مجمع عمومی و گرفتن حق رأی آنها، مستقل شدن تمامی ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و انتخاب اعضای آن توسط مجمع عمومی، افزایش تعداد اعضای مجمع، توجه به حضور فوتبالی‌ها در مجمع عمومی و بسیاری دیگر از تغییرات مهم که انجام شد و حالا تأیید شده، با فشار مستقیم کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا در اساسنامه لحاظ شد و اگر این فشار وجود نداشت قطعاً الان شرایط خیلی پیچیده‌تر از چیزی که مدیران فوتبال فکرش را می‌کنند پیش می‌رفت.
با این حال همانطور که مشاهده شد در اطلاعیه فدراسیون تأکید شده که فیفا روی مواردی جزئی در بخش مقررات انتخاباتی برای اصلاح دوباره دست گذاشته است و در پایان نامه هم از FIFA و AFC تشکر و قدردانی شده است.
مدیران فوتبال ایران معمولاً هیچ علاقه‌ای به مدیریت در اتاق شیشه‌ای و شفاف‌سازی ندارند اما با توجه به اهمیت موضوع اساسنامه و بلاتکلیفی که مدیریت فدراسیون با آن رو به رو شده است، از آنها دعوت می‌شود که اگر از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا اکثریت ماده‌های اساسنامه را تأیید کرده‌اند و نامه مثبتی برای‌شان ارسال کرده‌اند که باعث تشکر کردن آنها شده، جزئیات نامه آخر فیفا را در اختیار عموم مردم ایران و جامعه فوتبال قرار بدهند.
فدراسیون باید بداند دفن کردن حقیقت هیچ‌وقت باعث پنهان ماندن آن به صورت دائمی نمی‌شود. مدیران فوتبال باید صادقانه به جامعه فوتبال ایران حقیقت را بگویند که حالا توپ به زمین آنها افتاده و دیگر نمی‌توانند به بهانه FIFA  وAFC بیش از این اصلاح اساسنامه را طولانی‌تر کنند. آنها نهایتاً تا یک هفته آینده همین ایرادهای اشاره شده از سوی فیفا را که خودشان می‌گویند جزئی اما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اصلاح کنند.
روزنامه ایران ورزشی از مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال و سایر مدیران این مجموعه باز هم دعوت می‌کند که تمام نامه‌های فیفا را در اختیار اعضای مجمع و عمومی قرار بدهد تا مشخص شود روند مذاکرات به چه شکل بوده و فیفا همین حالا هم بعد از بیش از هفت ماه کار روی اصلاح اساسنامه روی چه مواردی از مقررات انتخاباتی دست گذاشته است.
آنها خودشان به خوبی می‌دانند که فیفا و کنفدراسیون به اندازه کافی با فوتبال ایران مماشات کرده‌اند و برای تعلیق نکردن فرجه داده‌اند. الان هم خود مدیران فدراسیون می‌دانند که با توجه به پایان نقشه راه تعیین شده از سوی فیفا برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات، که هرگونه سیاستگذاری اشتباه برای انجام دستورات فیفا تبعات سنگینی برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت.
فیفا وقتی متوجه شد که ماجرای ماده اول اساسنامه به خاطر قوانین کشور به راحتی قابل حل نیست و نیاز به رایزنی و مذاکرات دستگاه‌های مختلف دارد و این مسأله باعث بلاتکلیفی وضعیت اساسنامه می‌شود، برای حل این مشکل فرصت یکساله به فوتبال ایران داده است. این در شرایطی است که این دو نهاد بین‌المللی می‌توانستند با اعمال زور و قدرت همین حالا مقدماتی را فراهم کنند که ماده یک اساسنامه به همان شکلی که آنها می‌خواهند نوشته شود. با این حال برای دوری از حاشیه و احترام به مقررات کشور، این فرصت یکساله را به فدراسیون ایران داده‌اند.
مورد مقررات انتخاباتی اما آنطور که مدیران فدراسیون فوتبال گفته‌اند اصلاحات جزئی نیست. فیفا و کنفدراسیون فوتبال دقیقاً روی مسائلی دست گذاشته‌اند که باب میل مدیران فوتبال ایران نیست و روی وجود آن در اساسنامه تأکید زیادی داشته‌اند. فیفا این ایراد را به فدراسیون ایران در جریان مذاکرات قبلی گرفته که مدیریت مقررات انتخاباتی را برای خودش نوشته و قوانین و مقررات تعیین شده جلوی برگزاری انتخابات آزاد را می‌گیرد. آنها تأکید دارند مقرراتی که انتخابات را از فضای ورزشی دور می‌کند باید حذف شود و به همین ترتیب ایرادهایی به مدرک تحصیلی، مدرک تحصیلی معادل، سوابق مدیریتی و... گرفته‌اند. فیفا در پشت پرده تأکید دارد قوانین نباید به شکلی نوشته شود که چهره‌های سرشناس و فوتبالی نتوانند در انتخابات شرکت کنند اما افرادی که هیچ سابقه فوتبالی ندارند به لطف مدرک معادل و لابی بتوانند به عضویت هیأت رئیسه دربیایند. به هر حال در شرایط کنونی اساسنامه به شکلی نوشته شده که اکثر چهره‌های فوتبالی نتوانند در انتخابات شرکت کنند و مدل قوانین به شکلی است که تا همین حالا می‌توان نام 7 تا 9 نفر از اعضای هیأت رئیسه بعدی را نوشت که چه کسانی از مدیران فعلی فوتبال و هم‌پیمانان آنها هستند.
به این ترتیب ایرادهای ارائه شده به هیچ عنوان جزئی نیست و خیلی بعید است که مدیران فدراسیون به راحتی آن را انجام بدهند. منتهی این آخرین ضرب‌الاجل فیفا است. تأکید روی مواضع قبلی بدون هیچ تردیدی به تعلیق فوتبال ایران منجر خواهد شد و باعث عزل هیأت رئیسه کنونی توسط فدراسیون جهانی خواهد شد.
با این حال مدیران فدراسیون فوتبال اگر ایرادی در کارشان نیست جزئیات نامه‌ها و خواسته‌های فیفا را قبل از اینکه رسانه‌ها آن را به شکل رسمی منتشر کنند، به مردم اطلاع بدهند. آن وقت مشخص خواهد شد که تغییرات مورد نظر فیفا چه تحولی در ساختار مدیریتی فوتبال ایران درست خواهد کرد.
 

Page Generated in 0.0046 sec