printlogo


کد خبر: 217384تاریخ: 1399/8/1 00:00
جنجال بزرگ
آیا سوپرلیگ اروپا تشکیل می‌شود؟

 
برنامه‌های تشکیل یک سوپرلیگ اروپایی از سر گرفته شده و از بانک جی پی مورگان خواسته شده که تأمین مالی این رقابت جدید را به عهده بگیرد.
از لیورپول و منچستر یونایتد خواسته شده که به این لیگ بپیوندند. این لیگ در صورت برگزاری از 18 تیم تشکیل خواهد شد و در آن تیم‌هایی از اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه حضور خواهند داشت. در این لیگ خبری از صعود و سقوط نیست.
رئال مادرید با مشاوره شرکت سرمایه‌گذاری کی کپیتال، از دنبال‌کنندگان اصلی برگزاری این لیگ است.
فیفا با این رقابت مخالفت کرده و موضع یوفا هم این بوده که این رقابت در نهایت خسته‌کننده خواهد شد اما مقامات این دو سازمان بر این باورند که هدف باشگاه‌ها این است که به یوفا فشار بیاورند تا لیگ قهرمانان را متحول سازد ولی از سوی دیگر، لیورپول و منچستر یونایتد پیشنهاد «پروژه دورنما» را برای فوتبال انگلیس داده‌ بودند که طبق آن، درآمد باشگاه‌های بزرگ انگلیس بسیار افزایش می‌یافت.
کوین مایلز، مدیر اتحادیه طرفداران فوتبال می‌گوید: «برنامه پروژه دورنما و تشکیل یک سوپرلیگ اروپایی نشان می‌دهد که این باور که مالکان میلیاردر به فکر باشگاه‌های دسته‌های مختلف انگلیس هستند یا اصلاً به فکر چیزی به جز حرص و طمع خود هستند، کاملاً پوچ است. این آخرین میخ بر تابوت این تفکر است که فوتبال باید خودش راهش را پیدا کند. این مالکان میلیاردر از کنترل خارج شده‌اند.»
یوفا و اتحادیه باشگاه‌های اروپایی بر سر این بحث می‌کنند که پس از سال 2024، لیگ قهرمانان به چه شکلی برگزار شود. انتظار می‌رود تعداد تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان افزایش یابد، مسابقات جذاب بیشتری برگزار شود و قرارداد حق پخش تلویزیونی، البته بیشتر برای باشگاه‌های بزرگ، افزایش یابد. طبق یک پیش‌نویس که لیگ‌های اروپایی با آن مخالف بودند، یک دسته 32 تیمی از باشگاه‌های اروپایی تشکیل می‌شد و 64 تیم هم در لیگ اروپا حاضر می‌شدند و برخی تیم‌ها از دسته اول به دسته دوم سقوط می‌کردند یا از دسته دوم به دسته اول صعود می‌کردند.
در بیانیه‌ای که یوفا منتشر کرده آمده است: «رئیس یوفا بارها گفته که یوفا با یک سوپرلیگ مخالف است. ما بر سر اصول مذاکره نمی‌کنیم. این اصول باعث شده که فوتبال اروپا به کار خود به‌خوبی ادامه دهد و لیگ قهرمانان بهترین رقابت ورزشی دنیا شود. یوفا و باشگاه‌ها متعهد هستند که نگذارند یک سوپرلیگ از 10، 12 یا حتی 24 باشگاه این روند را خراب کند. چنین رقابتی ناگزیر ملالت‌بار خواهد شد.»
 فیفا و جیانی اینفانتینو، رئیسش هم دارند روی برنامه جام باشگاه‌های جهان کار می‌کنند. این جام در حال حاضر هر فصل با حضور تیم‌های شش کنفدراسیون فوتبال فیفا و قهرمان کشور میزبان برگزار می‌شود. آنها می‌خواهند این رقابت‌ها به 24 تیم افزایش یابد و باشگاه‌های بزرگ دنیا در آن حضور یابند. قرار است اولین دوره این مسابقات در ژوئن و جولای سال بعد در چین برگزار شود و از آن به بعد، هر چهار سال یک بار برگزار شود. اینفانتینو در دسامبر و پیش از بحران کووید-19 گفت که فیفا با 9 پیشنهاد برای خرید حق پخش این رقابت‌ها روبه‌رو است.
اما اینکه از جی پی مورگان خواسته شده که از یک تورنمنت دیگر حمایت مالی کند، نشان می‌دهد که تعارض‌ها بالا است و باشگاه‌ها با فیفا و یوفا مشکل دارند. فیفا اعلام کرده است نمی‌خواهد درباره موضوعاتی که گاه و بیگاه مطرح می‌شوند گمانه‌زنی کند: «ما مقررات و ساختارهای خود را در سطوح ملی، اروپایی و جهانی داریم و نمی‌توان این ساختارها را شکست.»
خاویر تباس، رئیس لالیگا هم گفته است: «آنهایی که این ایده را مطرح کرده‌اند – البته اگر وجود خارجی داشته باشند چون تا حالا کسی علنی از آن دفاع نکرده است - نه‌ تنها کاملاً بی‌اطلاع از سازمان‌دهی و سنت‌های فوتبال اروپا و دنیا هستند، بلکه به‌شدت از موضوع حق پخش تلویزیونی هم بی‌خبرند. پروژه‌ای از این نوع باعث می‌شود آسیب اقتصادی شدیدی به سازمان‌دهندگان آن و تأمین‌کنندگان مالی‌اش وارد شود؛ البته اگر سازمان‌دهنده‌ای وجود داشته باشد. این پروژه‌های زیرزمینی تنها در تخیلات خوب هستند.»
منبع: گاردین
 

Page Generated in 0.0051 sec