printlogo


کد خبر: 217380تاریخ: 1399/8/1 00:00
تیم ملی کشتی آزاد و تکرار یک تصمیم غلط
بیراهه
کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد در تصمیمی اشتباه که چندین‌بار هم تکرار شده و از آن سودی نگرفتند، تصمیم دارند انتخابی درون‌اردویی برگزار کنند!

محسن وظیفه     

تیم ملی کشتی آزاد کمتر از دو ماه دیگر باید در مسابقات جهانی صربستان به میدان برود؛ مسابقاتی مهم که در شرایطی خاص و عجیب برگزار می‌شود و تیم ملی کشتی آزاد هم باید در همین فرصت کم تیم خود را مهیای حضور در این مسابقات کند. کاری سخت و دشوار که اگر با همدلی و اتحاد همراه نشود، ثمری برای کشتی ایران در پی ندارد. در این بین برخی افرادی که بیرون نشستند، حرف‌هایی را می‌زنند که شبیه همان مثل معروف لنگش کن، است.
بدون توجه به اینکه تیم ملی کشتی آزاد در چه شرایطی قرار دارد، مدام کادر فنی را به چالش می‌کشند آن هم با همان جمله زیبا و معروف برقراری عدالت! همان جمله‌ای که عملیاتی شدن آن سال‌هاست تن همه را زخمی کرده اما همچنان این شعار عوام‌فریب مدام دست به دست می‌شود بی‌آنکه بدانند راه اجرای آن چگونه است. ظاهراً عده‌ای در سودای سرمربیگری تیم ملی هستند، آن هم با کمک‌های مجازی اما نمی‌دانند این بیراهه‌ای که امروز به مربیان تیم ملی نشان می‌دهند، در آینده گریبان خودشان را می‌گیرد.
حالا دو ماه مانده به مسابقات جهانی در صربستان هجوم آورده‌اند به مربیان تیم ملی کشتی که چرا انتخابی برگزار نمی‌شود. به نحوی انتقاد می‌کنند که گویا چندین قهرمان جهان بیرون مانده اما واقعیت در مسابقات بین‌المللی و جهانی مشخص می‌شود؛ مثل رقابت‌های جهانی 2019 نورسلطان و مسابقه بهمن تیموری با رشید قربان‌اف ازبک که با وجود برتری 8 بر 2 در پایان تایم اول در نهایت 13 بر 10 بازنده شد!
حالا کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد به‌زعم نگارنده در تصمیمی اشتباه که چندین‌بار هم تکرار شده و از آن سودی نگرفتند، تصمیم دارند انتخابی درون‌اردویی برگزار کنند! البته بررسی وزن به وزن تیم ملی کشتی آزاد شاید واقعیت عملکرد آنها در یک سال اخیر را نشان بدهد تا مشخص شود برگزاری مسابقه انتخابی در شرایط فعلی جز آسیب زدن به یکسری از کشتی‌گیران که شاید اگر با اعتماد به نفس این روزها تمرینات را پشت سر بگذارند، بتوانند در صربستان عملکرد بهتری داشته باشند را از بین ببرد.
 
رحمان بی‌رحم در خواب اطری!
در وزن 57 کیلوگرم رضا اطری، علیرضا سرلک و رحمان عموزاد از سوی غلامرضا محمدی به اردوی تیم ملی دعوت شدند. رضا اطری که بعد از جهانی نورسلطان فقط در جام باشگاه‌های جهان حاضر شده، نزدیک به یک سال است که مشخص نیست کجا بوده و چه کرده است. در دور رفت لیگ برتر هم کشتی نگرفت. علیرضا سرلک هم در جام تختی سال گذشته اول شد و به همین دلیل مسابقات قهرمانی آسیا را هم در هند تجربه کرد، اما او هشت ماه پیش در حالی به تعطیلات کشتی رفت که با حذف از دور مسابقات در آسیا با دست خالی به ایران برگشت. البته سرلک در لیگ برتر کشتی دوبار به روی تشک رفت که هر دو را هم با امتیاز برابر با حریفش برنده شد. 4 بر 4 رضا علی‌جان‌زاده را شکست داد که 20 ثانیه هم روی پل گیر کرده بود. کشتی دوم را هم 8 بر 8 (مساوی) مقابل افشین رحمانی برنده شد. چهره خاص این وزن رحمان عموزاد است؛ کسی که یک استعداد ناب است و می‌تواند با کشتی‌های خود همه را میخکوب کند. او البته در لیگ برتر کشتی‌گیر وزن 61 کیلوگرم بود و معلوم نیست چگونه می‌تواند به وزن 57 کیلوگرم برسد اما اگر مشکل وزن نباشد او بهترین گزینه برای این وزن است. حالا اگر قرار باشد در این وزن انتخابی برگزار شود، آسیب بزرگی به این استعداد وارد می‌شود.
 
بهنام با یک سال استراحت در راه بلگراد
در وزن 61 کیلوگرم اوضاع به‌مراتب بدتر از وزن 57 کیلوگرم است. برای این وزن بهنام احسان‌پور و مجید داستان انتخاب شده‌اند. بهنام در نورسلطان بهترین عملکرد را داشت و بدون شک بهترین کشتی‌گیر ایران در مسابقات جهانی در چند سال اخیر بود اما او هم بعد از جهانی رفت دنبال زندگی‌اش و معلوم نیست در چه وضعیتی قرار دارد. اعزام کشتی‌گیر به مسابقات جهانی بدون حضور در میدان مسابقه ریسک بزرگی است. مجید داستان هم هرگز کشتی‌گیر مطمئنی نبوده و در لیگ برتر هم نتوانست خیلی خوب کشتی بگیرد. در قهرمانی آسیا هم پنجم شد. کاش عموزاد را در همین وزن انتخاب می‌کردند و بهنام را به استراحت می‌فرستادند.
 
دوبنده تیم ملی برای جام تکنیکی!
در وزن ۶۵ کیلوگرم امیرمحمد یزدانی، امیرحسین مقصودی، میثم نصیری و پیمان بیابانی چهار نفری هستند که به تیم ملی دعوت شدند. در این وزن فردا انتخابی درون‌اردویی هم برگزار می‌شود اما واقعیت این است که مقصودی بهترین کشتی‌گیر ایران در یک سال گذشته در این وزن بوده و حالا مشخص نیست اگر فردا بنا به هر دلیلی بازنده باشد چه کسی پاسخگوی عملکرد یک سال اخیر او خواهد بود. مقصودی در لیگ برتر به‌جز یک باخت نزدیک 4 بر 5 بقیه رقبا را از دم تیغ گذراند. در جام تختی که بعدها معلوم شد با ناداوری کشتی نیمه‌نهایی را باخته، سوم شد و در قهرمانی آسیا هم مدال برنز گرفت. یزدانی سال گذشته در نورسلطان دوبنده تیم ملی را به تن کرد اما ضعیف کار کرد، همانند جام تختی که پنجم شد. میثم نصیری هم باتجربه‌ترین مدعی تیم ملی است؛ کسی که وقتی برای قهرمانی آسیا قرار شد در اردو با مقصودی مسابقه بدهد با توهین به محمدی سرمربی تیم ملی اردو را ترک کرد. میثم سابقه ناکامی در مسابقات جهانی و المپیک را دارد و حالا با بیش از 30 سال سن قرار است به جهانی صربستان برود. پیمان بیابانی هم پای ثابت تمام انتخابی‌های درون‌اردویی بوده و البته هیچگاه نتیجه نگرفته است.
 
یونس و یک پدیده جوان
در وزن ۷۰ کیلوگرم هم یونس امامی به‌همراه امیرحسین حسینی و عرفان الهی دعوت شدند. یونس امامی کشتی‌گیر مدال‌بگیر ایران در مسابقات جهانی است و به احتمال زیاد هم دوبنده تیم ملی در این وزن را به دست می‌آورد، اما کاش او به 74 کیلوگرم می‌رفت و به‌جای او امیرحسین حسینی دوبنده تیم ملی را به تن می‌کرد. حسینی در جام تختی قهرمان شد، در آسیا هم برنز گرفت، در لیگ برتر کشتی گرفته که عملکرد خوبی هم داشته و می‌تواند قابل اعتماد باشد. الهی نمی‌تواند مطمئن باشد.
 
وزن پیرمردها
در وزن ۷۴ کیلوگرم اما اوضاع کمی پیچیده شد. در حالی که کادر فنی فقط مصطفی حسین‌خانی و محمدصادق فیروزپور را دعوت کرده بود اما به یکباره اعلام شد انتخابی در این وزن برگزار می‌شود آن هم با حضور این دو به اضافه جمال عبادی، سعید داداش‌پور و مسعود کمروند که همین ابهاماتی را به وجود آورد که این سه نفر بر اساس کدام تصمیم به ترکیب اضافه شدند؟ حسین‌خانی و فیروزپور در جام تختی اول و دوم شدند اما از سه نفر دیگر خبری نبود. حسین‌خانی در آسیا سوم شد و جهانی هم معلوم نیست چه اتفاقی رخ بدهد. کاش در این وزن هم یونس امامی امتحان می‌شد که شاید به درد گزینشی‌های المپیک بخورد.
 
بازگشت پرفروغ پیمان
در وزن ۷۹ کیلوگرم هم یکی از بدترین تصمیمات را کادر فنی اتخاذ کرده است. بهمن تیموری، پیمان یاراحمدی و علی سوادکوهی نفرات دعوت‌شده به اردو بودند که حالا باید با اضافه شدن زرین‌پیکر انتخابی برگزار کنند. تیموری بعد از نتایج فاجعه‌بار قزاقستان در جایی دیده نشد. در لیگ برتر هم با دست مصدوم کشتی گرفت که اینجا هم مقابل یاراحمدی که بعد از دو سال مصدومیت سخت برگشته بود شکست خورد. زرین‌پیکر نفر سوم و علی سوادکوهی نفر اول جام تختی هستند که سوادکوهی با 20 سال سن نفر سوم آسیا هم شد. در لیگ برتر هم به‌دلیل مشکلات سربازی نتوانست کشتی بگیرد.
 
سلطان جهان!
در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و احمد بذری دعوت شدند. سلطان کشتی دنیا در این وزن حسن یزدانی است اما کامران و بذری هم در این چند سال رشد خوبی داشتند و باید دیده شوند، اما به چه قیمتی؟ به قیمت کنار گذاشتن حسن یزدانی؟ شاید اگر کادر فنی را کسی سرزنش نمی‌کرد، این فرصت را به کامران یا احمد می‌داد اما از آنجایی که باید سرمربی پاسخگوی نتایج صربستان باشد، دلیلی ندارد ریسک کند. با همان حسن یزدانی می‌رود که اگر انتخابی هم بگذارد، اتفاق دیگری رخ نمی‌دهد. بذری قهرمان جام تختی بود که در آسیا هم دوم شد. کامران هم به‌دلیل مصدومیت جایی نبود.
 
ابراهیمی به آرزویش می‌رسد
در وزن ۹۲ کیلوگرم علیرضا کریمی و محمدجواد ابراهیمی دعوت شدند. کریمی بعد از نورسلطان با مصدومیت روزهایش را سپری کرد اما محمدجواد قهرمان جام تختی و آسیا شد. در لیگ هم آماده نشان داد. شاید این‌بار شانس در خانه محمدجواد را بزند.
 
محمدیان و فرصت طلایی
در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدحسین محمدیان، مجتبی گلیج و علی شعبانی سه نفری بودند که دعوت شدند. محمدیان همین چند روز پیش شعبانی که در جهانی 2019 افتضاح کار کرد را شکست داد. محمدیان با ضربه‌فنی کردن اسنایدر در ایتالیا رو آمد و با اتکا به تک‌مدال جهانی در وزن 86 کیلوگرم از شانس بیشتری برخوردار است. گلیج قهرمان جام تختی و آسیاست.
 
جانشین کمیل می‌آید
در فوق‌سنگین هم کشتی ایران با مهره‌های زیادی روبه‌رو است اما به نظر وقت اعتماد کردن به امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم رسیده است. زارع هنگام برگزاری جام تختی در ایتالیا خوش درخشید اما هادی با قهرمانی در جام تختی به قهرمانی آسیا رفت و آنجا با ضربه‌فنی شکست خورد و به فینال نرسید و در نهایت برنز آسیا را گرفت. محبی روند رو به افول خود در یک سال اخیر را ادامه می‌دهد اما فروتن به‌تازگی در این وزن جا افتاده است.
 

Page Generated in 0.0056 sec