printlogo


کد خبر: 217376تاریخ: 1399/8/1 00:00
با پول قرارداد ویلموتس می‌توانستیم میلیون‌ها نفر را از فقر نجات دهیم
شریفات: قیمت بازیکنان داخلی بی‌جهت بالا رفت
چرا باید قیمت بازیکنان داخلی تا این حد بالا برود؟ باز هم می‌گویم نیامدن بازیکنان خارجی به ایران به نفع اقتصاد کشورمان شده ولی بازیکنان و مربیان داخلی نباید بی‌جهت قیمت‌شان بالا برود

سمیرا شیرمردی  @SamiraShirmard

اسماعیل شریفات در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم به شاهین بوشهر رفت و آنجا توانست بازی‌های خوبی انجام دهد. شریفات آنقدر خوب کار کرد که امیدوار بود بار دیگر به استقلال برود اما شیوع ویروس کرونا و جدایی ناگهانی میشو باعث شد شاهین از روزهای خوب دور شود و شرایط این مهاجم گلزن هم به همین صورت پیش برود. این اتفاقات نه‌تنها باعث شد شاهین بوشهر خیلی زود به لیگ یک سقوط کند، بلکه حتی شانس شریفات را برای رسیدن به تیم محبوبش بسیار پایین آورد. با این حال اسماعیل شریفات همچنان امید زیادی به بازگشت به روزهای درخشان دارد و این فصل می‌خواهد در تیم آلومینیوم اراک و کنار رسول خطیبی بدرخشد و گل‌های زیادی بزند. شریفات در رابطه با انتخاب آلومینیوم، شرایط تیمش، بالا رفتن قیمت بازیکنان و... صحبت‌های جالبی دارد.
 
چطور شد که با وجود داشتن چند پیشنهاد دیگر، آلومینیوم اراک را انتخاب کردی؟
 من دو سه پیشنهاد داشتم ولی حس کردم باید جایی بروم که تیمش ته‌جدول نباشد. به هر حال قسمت شد به آلومینیوم بیایم. وقتی آقا رسول (خطیبی) تماس گرفت و گفت بیا اینجا، با همان تماس اول آمدم چون حس کردم آلومینیوم این فصل می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
اما خیلی از هواداران اراکی نسبت به نقل‌و‌انتقالات آلومینیوم معترض بودند و اعتقاد دارند بازیکنان خوبی تا الان جذب نشده.
 آلومینیوم تا الان 4، 5 بازیکن خیلی خوب گرفته که همه آنها فصل گذشته جزو بهترین‌های تیم‌شان بودند. مثلاً مصطفی احمدی در صنعت‌نفت آبادان فیکس بود، عزیز معبودی کاپیتان ماشین‌سازی همینطور، امید سینک و بقیه بازیکنان در تیم‌های خود جزو بهترین‌ها بودند. به نظرم تا الان بازیکنان خوبی جذب آلومینیوم شده، ضمن اینکه حتماً بودجه‌ای که تعیین کردند به‌صورتی بود که نمی‌توانستند بازیکنان بیشتری بگیرند اما با این وجود، خود تیم بازیکنان بااستعدادی دارد. من قبلاً چند بازی این تیم را دیده بودم اما تا وقتی در تمرینات شرکت نکردم، نمی‌دانستم چه بازیکنان خوبی هستند. بازیکنان آلومینیوم واقعاً جزو بهترین‌های لیگ یک و در حد لیگ برتر هستند. همه تا قبل از این هم می‌توانستند در لیگ برتر باشند که با درخشش آنها، آلومینیوم به لیگ برتر رسید.
با این شرایط و نفرات، آلومینیوم چه هدفی را در لیگ برتر دنبال می‌کند؟
 نباید توقع قهرمانی و کسب سهمیه باشد اما مسلماً تیم برای نیفتادن هم بسته نشده. این تیم می‌تواند جزو رتبه‌های تک‌رقمی باشد اما بیشتر از این نباید انتظار داشت. هرچند صعود به لیگ برتر بعد از 18 سال در حد قهرمانی لیگ برتر است که توانست هواداران اراکی را خوشحال کند.
اینکه قیمت بازیکنان در این فصل خیلی بالا رفته شاید روی نقل‌و‌انتقالات آلومینیوم اراک هم تأثیرگذار بوده. آیا بالا رفتن قیمت بازیکنان به این صورت منطقی است؟
 نه، من اصلاً این مسأله را قبول ندارم و با آن موافق نیستم. چرا باید قیمت بازیکنان تا این حد بالا برود؟ وقتی قیمت بازیکنان بالا می‌رود که به‌لحاظ فنی هم سطح‌شان بالا رفته باشد. باید طبق عرف با بازیکنان قرارداد بسته شود. بازیکنان حق‌شان است پول بگیرند اما نباید پول مفت هم به آنها داده شود. من قبلاً در مصاحبه‌ای که با شما داشتم، گفته بودم موافق قانون منع حضور بازیکنان و مربیان خارجی در لیگ هستم چون می‌دیدم جامعه‌مان هر روز دارد فقیرتر از قبل می‌شود. الان شرایط طوری است که چه پولدارها و چه متوسط‌ها می‌نالند، چه برسد به قشر ضعیف جامعه. به هر حال وقتی دلار 32 هزار تومان می‌شود شرایط زندگی سخت خواهد شد. من مخالف جذب خارجی‌ها بودم، هرچند مربیانی مثل استراماچونی و برانکو خیلی به فوتبال کشورمان کمک کردند و حضور آنها ارزش دارد اما با پولی که به امثال ویلموتس، شفر، کالدرون و... دادیم، میلیون‌ها خانواده را می‌توانستیم سر و سامان بدهیم. چند میلیارد به این مربیان داده شد؟ به‌خاطر این مبلغ‌ها مخالف آنها بودم و خیلی خوشحال بودم که چنین قانونی برای فوتبال ایران در نظر گرفته شد. وقتی قرار بود خارجی‌ها نیایند و به اقتصاد کشورمان کمک شود، چرا باید قیمت بازیکنان داخلی تا این حد بالا برود؟ باز هم می‌گویم نیامدن بازیکنان خارجی به ایران به نفع اقتصاد کشورمان شده ولی بازیکنان و مربیان داخلی نباید الکی قیمت‌شان بالا برود. من هیچ‌وقت پیگیر قرارداد دیگر بازیکنان و مربیان نیستم و حتی نمی‌دانم هم‌اتاقی‌ام، امید سینک، قراردادش چقدر است و این مسائل را دنبال نمی‌کنم اما می‌دانم بازیکنی که قیمتش 700 میلیون تومان بوده، امسال نزدیک 3میلیارد گرفته. این بازیکن چه پیشرفتی کرده که قراردادش تا این حد افزایش پیدا کرد؟ اگر قرارداد بازیکن 700 میلیونی، مثلاً 2 میلیارد شده، باید به‌لحاظ فنی هم به اندازه همین 2 میلیارد پیشرفت داشته باشد اما مگر اینطور بوده؟ قبلاً گفتم فصل قبل مهدی ترابی، مهدی قایدی و ایوب والی واقعاً جزو بهترین‌های لیگ بودند. ترابی که به قطر رفت اما قرارداد قایدی و والی هم باید طبق عرف بالا برود و نباید ناگهان قرارداد 700 میلیونی به 3 میلیارد تبدیل شود. بازیکنی که 700 میلیون قرارداد داشت، نهایتاً این فصل باید یک میلیارد می‌شد.
بدون شک همین قانون منع حضور مربیان و بازیکنان خارجی باعث شده قیمت بازیکنان داخلی بالا برود...
 بله، اما باز هم می‌گویم قانون منع بازیکنان و مربیان خارجی به نفع فوتبال کشورمان است. اگر بازیکنی مثل دیاباته بیاید، هر چقدر هم بگیرد، نوش جانش. اگر بازیکنان در این حد باشند خوب است، اما ویلموتس چه کرده؟ من نمی‌دانم پول ویلموتس را داده‌اند یا نه اما با مبلغی که برای او در نظر گرفتند می‌شد خانواده‌های زیادی را از فقر نجات داد. ولی قرارداد با امثال ویلموتس باعث شد کشور ما فقیرتر شود و تعداد افرادی که سرشان را در سطل زباله می‌کنند تا دنبال نان شب‌شان باشند، بیشتر شده. با این شرایط بدون شک تعداد این افراد بیشتر از قبل هم خواهد شد. گفتیم بازیکنان خارجی نیایند به اقتصاد کمک می‌شود اما بعضی از بازیکنان داخلی بی‌دلیل قیمت‌شان سر به فلک گذاشته که باز هم همان آش است و همان کاسه.
لیگ یک هفته به تعویق افتاد که ظاهراً این اتفاق به نفع شماست که دیر به آلومینیوم اضافه شدی...
 بله، تعویق یک‌هفته‌ای لیگ به نفع من و البته تیم‌مان است. تیم‌هایی که دیرتر آماده شدند فرصت بیشتری پیدا می‌کنند با هم هماهنگ شوند. تیم ما هم به نسبت دیگر تیم‌ها کارش را دیر شروع کرد که این تعویق به نفع‌مان است.
مدعیان قهرمانی فصل بیستم را کدام تیم‌ها می‌دانی؟
در فوتبال ما هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست اما من فکر می‌کنم باز هم شانس پرسپولیس بیشتر است. البته استقلال هم با کادر فنی خوبی که دارد بدون شک یکی از مدعیان اصلی قهرمانی و رقیب اصلی پرسپولیس خواهد بود. به‌جز این 2 تیم، سپاهان و فولاد هم امسال شرایط خوبی دارند.
صحبت از استقلال شد. با توجه به اینکه قبلاً سابقه کار با محمود فکری را داشتی فکر می‌کنی او می‌تواند در استقلال موفق باشد؟
زمانی که من در استقلال بودم، محمود فکری دستیار پرویزخان (مظلومی) بود و خیلی خوب تمرینات را زیر نظر می‌گرفت. فکری کارنامه خوبی دارد و در مسجدسلیمان، اراک، شاهین و حتی نساجی مازندران موفق بود. شکست نخوردن در 10 هفته لیگ برتر بدون شک شانسی نبوده. نساجی در خطر سقوط بود و فکر می‌کنم با شاهین بوشهر تنها دو سه امتیاز فاصله داشت اما با حضور محمود فکری، تیم از این رو به آن رو شد و توانست خیلی زود ماندن در لیگ برتر را قطعی کند. فکری تفکرات تاکتیکی خاصی دارد و با توجه به اینکه بازیکنان خوبی جذب کردند، می‌تواند در استقلال موفق باشد، پس بدون شک استقلال این فصل با فکری حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. من فصل گذشته گفتم پرسپولیس زودتر از پایان لیگ قهرمان می‌شود اما استقلالی‌ها ناراحت شدند و گفتند چرا این حرف را زدی. وقتی پرسپولیس با اختلاف و چند هفته زودتر قهرمان شد، متوجه شدند بحث طرفداری نبوده و واقعیت را گفتم. امسال باز هم فکر می‌کنم شانس قهرمانی پرسپولیس بیشتر است اما استقلال هم حریف سرسختی خواهد بود و روزهای خوبی را تجربه خواهد کرد.
با توجه به اینکه پرسپولیس شرایط خوبی دارد و از نظر شما باز هم می‌تواند مدعی قهرمانی باشد، فکر می‌کنی در لیگ قهرمانان آسیا هم می‌تواند به قهرمانی برسد؟
الان پرسپولیس نماینده ایران است و بحث رنگ‌ها وجود ندارد. اگر رقابت در ایران بود، می‌گفتم دوست دارم استقلال قهرمان شود و برای تیم سابقم آرزوی قهرمانی می‌کردم اما الان با توجه به اینکه پرسپولیس تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا است و به فینال رسیده، امیدوارم بتواند به موفقیت برسد.
البته در فینال آسیا، پرسپولیس یکی از مهم‌ترین مهره‌هایش یعنی عیسی آل‌کثیر را ندارد. با توجه به اینکه آل‌کثیر را از سال‌ها قبل می‌شناسی و همیشه با هم ارتباط دوستانه‌ای داشتید، فکر می‌کنی او می‌تواند با این مسأله کنار بیاید و بعد از محرومیتش باز هم به همان مهره تأثیرگذار تبدیل شود؟
 عیسی دوست خوب من است و واقعاً خیلی ناراحت شدم که شنیدم محروم شده. عیسی فوتبالیسی است که در 3، 4 سال اخیر توانست خودش را به‌خوبی نشان دهد و در لیگ برتر باشد که ای کاش این اتفاق زودتر می‌افتاد. من از محرومیت عیسی خیلی ناراحت شدم چون در روزهای اوجش است و با توجه به اینکه خودم فوتبالیست هستم، درکش می‌کنم و می‌دانم وقتی در روز نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا گفتند، چه حالی بدی بهش دست داد اما می‌دانم او دوباره با قدرت برمی‌گردد و همان روزهای خوب را تکرار می‌کند. عیسی قابلیت‌های زیادی دارد و فکر نمی‌کنم در مدت محرومیتش افت کند و دوباره برمی‌گردد.
خیلی وقت است که ظاهراً از باشگاه‌های زیادی طلب داشتید. در این مدت توانستید مطالبات‌تان را بگیرید؟
بله، خدا را شکر کمیته تعیین وضعیت کمک کرد مطالباتم از استقلال خوزستان را بگیرم. استقلال تهران هم خودشان مسأله را مدیریت کردند و طلبم را دادند، اما نفت مسجدسلیمان همچنان به همان صورت است. آنها حتی یک تماس هم نگرفتند که بگویند شرایط به چه صورت است. این مسأله نشان می‌دهد نه برای‌شان مهم است که شکایت کرده‌ام و نه اینکه جلوی جذب بازیکنان جدید گرفته شد چون شکایت من بدون شک جلوی نقل‌و‌انتقالات‌شان را می‌گیرد و نمی‌گذارد قرارداد بازیکنان‌شان را ثبت کنند. 300 میلیون از این تیم طلب داشتم که الان ارزش آن 100 میلیون شده. ظاهراً برای‌شان هیچ‌چیز مهم نیست. حتی اینکه نیم‌فصل لیگ قبل جلوی نقل‌و‌انتقالات‌شان گرفته شد. با توجه به اتفاقات نیم‌فصل گذشته، می‌گفتم امسال حداقل می‌توانند پول ما را بدهند اما باز هم اینطور نشد. پارسال شرایط نفت مسجدسلیمان خیلی بهتر از فصلی بود که ما بودیم. زمانی که من آنجا بازی می‌کردم، امکاناتش حتی در حد لیگ یک هم نبود اما کمک کردیم در لیگ برتر بماند اما قدر آن را ندانستند. پول ندادند و حتی زنگ هم زدند. به هر حال رأی شکایت من قطعی شده و کمیته تعیین وضعیت جلوی نقل‌و‌انتقالات‌شان را می‌گیرد. این را هم بگویم که کمیته تعیین وضعیت در حق فوتبالیست‌ها خیلی لطف کرد و باعث شد به حق و حقوق‌مان برسیم.
 

Page Generated in 0.0050 sec