printlogo


کد خبر: 217324تاریخ: 1399/7/30 00:00
دردسر تازه به خاطر بدهی به کلن
بررسی نمونه ورزشکاران ایران متوقف شد

آزمایشگاه کلن آلمان که طرف قرارداد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران برای آنالیز نمونه‌گیری ورزشکاران کشورمان است، به دلیل بدهی سنگین این ستاد بررسی نمونه‌های دریافتی را متوقف کرد. بدهی سنگین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (نادو) تبعاتی را برای ورزش کشور داشته که قابل تأمل است. از مدت‌ها قبل بحث بدهی نادو به آزماشگاه کلن مطرح بوده اما در این مدت اتفاق ویژه‌ای نیفتاد تا اینکه بالاخره آزمایشگاه کلن اعلام کرد نمونه‌ها را تا پرداخت بدهی بررسی نمی‌کند.

 نامه رسمی مسئولان آزمایشگاه کلن به نادو در تاریخ ۱۵ اکتبر برای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ارسال شده که مسئولان آزمایشگاه کلن ضمن اعلام متوقف کردن آنالیز تست‌های دریافتی از ورزش ایران، ادامه همکاری با نادو را به بعد از پرداخت بدهی و تسویه حساب موکول کردند.
مسئولان آزمایشگاه کلن در عین حال بابت اقدام پیش‌بینی شده عذرخواهی کرده و تأکید داشتند که ۱۱۰ هزار و ۱۵۳ یورو، مبلغ بدهی نادو به این آزمایشگاه است که باید پرداخت شود.
در واقع بدهی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به آلمانی‌ها بابت ۵ صورتحساب مجزایی بود که از آنها دریافت شده اما اقدامی برای پرداخت انجام نشده بود. مسئولان آزمایشگاه کلن بعد از هر مرحله دریافت نمونه‌گیری به عمل آمده از ورزشکاران ایران، صورتحساب مربوطه را به صورت مجزا تهیه و ارسال می‌کنند.
آخرین صورتحسابی که ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از آلمان دریافت کرد مربوط به ۵۲ نمونه‌ای بود که جهت آنالیز و اعلام نتیجه در اختیار آزمایشگاه کلن قرار گرفته بود. این صورتحساب دو هفته پیش برای نادو ایمیل شد در حالی که این نهاد بابت چهار صورتحساب قبلی همچنان بدهکار بود.
در هر صورت اینکه آزمایشگاه کلن بر اساس مکاتبه رسمی با ستاد ملی مبارزه با دوپینگ فعلاً آنالیز تست دوپینگ ورزشکاران ایران را از دستور کار خارج کرده در حالی است که آزمایشگاه قطر هم فعلاً در این زمینه با ایران همکاری ندارد.
همکاری نادو با آزمایشگاه قطر از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. مسئولان این آزمایشگاه اما در شرایط پاندمی کرونا، دریافت هر نمونه از ورزش ایران و آنالیز آن را مشروط به همراه داشتن تست کرونا عنوان کرده‌اند. آنها برای اطمینان از اینکه ورزشکاری که قرار است نمونه آن در آزمایشگاه‌شان آنالیز شود به کرونا مبتلا نیست، چنین شرطی گذاشته‌اند. ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران اما با این شرط مخالفت کرد و بر همین اساس طی دو، سه ماه گذشته نمونه‌ای جهت آنالیز برای قطر ارسال نشد. البته ستاد ملی مبارزه با دوپینگ علاوه بر بدهی به آلمان، به قطری‌ها هم 9715 دلار بدهکار است.

Page Generated in 0.0049 sec