printlogo


کد خبر: 206439تاریخ: 1398/12/8 00:00
بیژن حیدری: حذف تماشاگران را دوست ندارم
داوران می‌پرسند چطور با کرونا مقابله کنیم


مصاحبه


مهدیه دریابیگی 

بیژن حیدری جراح ارتوپدی که فوتبالی‌ها او را به عنوان یک داور می‌شناسند، این روزها بزرگترین مشاور داوران لیگ برای دفع ویروس کرونا است. حیدری که دربی 92 را سوت زده حالا نگران افراد فوتبالی است که این روزها به دلیل فشردگی لیگ باید در زمین سبز درگیر بازی‌ها باشند، اتفاقی که شاید سلامتی آنها را به خطر بیندازد اما خود دکتر هم یکی از آنهایی است که به دل خطر زده و در کنار همین افراد داوری می‌کند. دکتر تمام خط‌رهای این بیماری را به جان می خرد اما معتقد است که باید در این شرایط گوش به فرمان فدراسیون باشد. حیدری سعی می کند تمام خطرهای این بیماری رابه اهالی فوتبال گوشزد کند تا کمتر خطر به سراغ فوتبالی‌ها بیاید. قطعاً حضور امثال دکتر که اشراف کاملی به ماجرا دارند می تواند کمک زیادی به اهالی فوتبال بکند. در همین راستا و برای اینکه مخاطبان فوتبال بیشتر با خطرهای بیماری کرونا آشنا شوند  با دکتر حیدری هم‌کلام شدیم اما نه در قامت یک داور بلکه در قامت پزشکی که این روزها به اندازه تمام جامعه نگران ویروس موذی کرونا است. دکتر حیدری در این زمینه توصیه‌هایی شنیدنی دارد.

این روزها ذهن تمام جامعه درگیر ویروس کرونا است که قربانی‌های زیادی گرفته است، تا چه اندازه این ویروس بازیکنان فوتبال را تهدید می‌کند که مجبور هستند در رختکن‌ها و مجامع عمومی در کنار هم قرار گیرند؟
 همین قدر که ویروس کرونا اجتماعات غیر ضروری و میهمانی‌ها و مراسم را تهدید می‌کند به همان اندازه می‌تواند رختکن و زمین فوتبال را هم تهدید کند اما نکته مهم در خصوص فوتبال این است که در مکان سر باز انجام می‌شود ضمن اینکه تماشاگران هم از این ورزش حذف شده‌اند. اگر بازیکنان فوتبال هم احساس می‌کنند که درگیر این ویروس شده‌اند باید از حضور در جمع و رختکن پرهیز کنند تا بازیکنان دیگر سلامتی‌شان به خطر نیفتد. این نکته را هم باید اضافه کنند مهم‌ترین چیزی که بازیکنان را در این امر تهدید می‌کند این است که آنها برای بازی‌های فوتبال باید جابه‌جا شوند و همین جابه‌جایی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد چون باید از وسایل عمومی استفاده کنند.حضور در مکان های عمومی که مشخص نیست افراد مبتلا به ویروس کرونا حضور دارند یا نه بیشترین خطر را برای بازیکنان فوتبال دارد که این نکته می تواند باعث نگرانی باشد.
مسئولان فدراسیون در این شرایط نخواستند از دانش شما استفاده کنند تا به آنها مشاوره بدهید؟
 در سازمان لیگ و فدراسیون پزشکان دلسوزی مثل آقای دکتر سیف و خانم هراتیان هستند که به آنها مشاوره می‌دهند. در فوتبال من فقط یک داور هستم. البته این را هم بگویم که در این مدت داوران زیادی با من تماس گرفتند تا من به عنوان دکتر بتوانم آنها را کمک کنم و توصیه پزشکی داشته باشم.
اگر هر کس از من مشاوره پزشکی بخواهد در اختیار او قرار می‌دهم چون به عنوان یک پزشک مهم‌ترین چیز برایم سلامت افراد است. من در این شرایط که اکثر اهالی فوتبال دل نگران هستند به هر کس که خودش بخواهد مشاوره می دهم تا از این بیماری پیشگیری شود.
بدن ورزشکاران نسبت به افراد عادی جامعه مقاوم‌تر است؟ چطور می‌توانند از گرفتن این بیماری جلوگیری کنند؟
 وقتی یک ورزشکار فعالیت ورزشی دارد یعنی زمینه بیماری نداشته است. اکثر ورزشکاران زیر چهل سال هستند و بعید است که زمینه‌ای داشته باشند اما به هر حال باید مراقب باشند تا در معرض این ویروس قرار نگیرند. اما به هرحال باید تمام افراد جامعه مراقب خودشان باشند.
چه توصیه‌ای به ورزشکاران در این زمینه دارید؟
 من توصیه می‌کنم در محیط بسته قرار نگیرند. این محیط‌ها بیشتر افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد و از فعالیت جمعی خودداری کنند چون ممکن است بعضی‌ها ناقل این بیماری باشند.
با لغو بازی‌های لیگ موافق هستید؟
 من نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم چون من همانطور که گفتم یک داور هستم. برای خود من هم ابلاغ داوری بازی در اصفهان آمده که به عنوان یک داور باید در اصفهان حاضر شده و کار خودم را انجام دهم اما این را باید بگویم که این کار کم خطر نیست و ما باید خطر این کار را بپذیریم.
با حذف تماشاگران در لیگ موافق هستید؟
 من خودم بازی فوتبال بدون تماشاگر اصلاً برایم جذابیت ندارد. وقتی من به عنوان یک داور این احساس را دارم بازیکن تیمی که خصوصاً هوادار دارد این حسش بیشتر است اما به هر حال مسئولان فدراسیون هم به خاطر سلامت افراد چنین تصمیمی را گرفته‌اند.
پیش از این آنفلوآنزا هم باعث مرگ تعدادی از افراد شد، به نظر شما آنفلوآنزا خطرناک‌تر بود یا کرونا؟
 از نظر خطر آنفولانزا خطرش بیشتر است اما از نظر سرایت بیماری ویروس کرونا خطرناک است. این ویروس حدود دو روز می‌تواند در مکان‌های سرد زنده بماند و باعث خطر شود در حالی که در مکان‌های گرم عمر این ویروس فقط پنج دقیقه است. به همین دلیل است که مکان‌های سردسیر بیشتر از گرمسیر در معرض خطر هستند چون تفاوت زنده ماندن این ویروس زیاد است. اگر این ویروس در خرداد ماه می‌آمد این همه خطر نداشت چون ظرف چند دقیقه می‌مرد.
پس شما هم این روزها همانطور که گفتید خطر این بیماری را به جان خریده و در کنار فوتبالی‌ها هستید؟
 بله، من در فوتبال فقط یک داور هستم نه پزشک. به همین دلیل وظیفه‌ام است که کارم را به نحو احسن انجام دهم. همانطور که گفتم کار خطرناکی است اما باید انجام وظیفه کرد. هر کس هم که از من به عنوان پزشک کمک بخواهد به او کمک می‌کنم اما این را هم بگویم من یک جراح هستم و در این موارد بیشتر دکتر متخصص عفونی می‌تواند افراد را کمک و همراهی کند. امیدوارم که همه جامعه ما در سلامت باشند و این مشکل به زودی حل شود. این اطمینان را هم دارم اگر افراد با آگاهی نسبت به این بیماری وارد ورزش شوند کمتر خطر آنها و جامعه را تهدید می کند.



 


Page Generated in 0.0059 sec