printlogo


کد خبر: 206372تاریخ: 1398/12/7 00:00
جلسه امروز فدراسیون فوتبال درباره جریمه 120 هزار دلاری AFC
خشم استیناف از سهیل مهدی!

باشگاه مدیران

بهناز میرمطهریان

بعد از سال‌ها اعتماد بی‌چون و چرای کنفدراسیون فوتبال به فدراسیون فوتبال ایران، بعد از بارها تذکر و هشدار و تأکید بر رعایت صداقت در ارسال مدارک باشگاه‌ها برای صدور مجوز حرفه‌ای، بالاخره طاقت AFC از بی‌صداقتی فدراسیون فوتبال ایران طاق شد.
آن زمان که تا روز آخر باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس با صف طویلی از بدهکاران در معرض جا ماندن از مجوز حرفه‌ای بودند و به یکباره در روز آخر مدعی می‌شدند که رضایت همه طلبکاران را گرفته‌اند، فدراسیون باید پیش‌بینی چنین روزی را می‌کرد؛ همان زمان که نام باشگاه‌ها به مدد سندسازی فدراسیون فوتبال در لیست باشگاه‌های حرفه‌ای ثبت شده بود و مصاحبه بازیکنان طلبکار از این باشگاه‌ها همزمان در رسانه‌ها منتشر می‌شد که میلیارد میلیارد پول‌های‌شان را هنوز از باشگاه‌ها نگرفته‌اند.
فدراسیون مدعی بود که مگر نهادی بالاتر از کنفدراسیون فوتبال آسیا هم داریم؟ وقتی آنها تأیید می‌کنند یعنی مدارک درست است. حال آنکه کنفدراسیون فوتبال آسیا سال‌هاست اصل را بر پایه اعتماد به فدراسیون‌ها گذاشته و این فدراسیون فوتبال ما بود که از این اعتماد سوءاستفاده می‌کرد.
چند ماه پیش خبری درباره ارسال ایمیلی از سوی AFC منتشر شد که از تهدید فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر حذف باشگاه‌های استقلال و تراکتورسازی از لیگ قهرمانان آسیا می‌گفت. همان زمان همه اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای، منکر این ایمیل شدند و ادعا کردند که هیچ تناقضی در مدارک ارسال شده و واقعیت باشگاه‌ها وجود ندارد. سهیل مهدی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هم گفت: «در این رابطه نمی‌توانم صحبت کنم.»
 حالا اما بعد از گذشت چند ماه، نتیجه ابهاماتی که گفته می‌شد AFC به فدراسیون فوتبال اعلام کرده است در قالب جریمه‌ای 120 هزار دلاری بروز کرده است.
کمیته انضباطی AFC به این نتیجه رسیده که چهار باشگاه پیکان، استقلال، پرسپولیس و تراکتور بدهی معوقه داشته‌اند و صدور مجوز حرفه‌ای برای آنها غیرقانونی بوده است. به همین دلیل فدراسیون فوتبال با جریمه 120 هزار دلاری مواجه شده است. مبلغی حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان که فدراسیون فوتبال برای پرداخت آن تنها سی روز مهلت دارد. از این مبلغ، 80 هزار دلار آن تعلیقی است و در صورت تکرار، به صورت قطعی درمی‌آید. کنفدراسیون فوتبال آسیا فدراسیون فوتبال ایران را تهدید کرده در صورت تکرار این ماجرا آن را با جریمه‌های بیشتر و محرومیت از حضور در آسیا و باطل کردن مجوز فعالیت رو به رو کند.
مقصر این اتفاق چه کسی است؟ از آنجا که وظیفه صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها بر عهده کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای قرار دارد، حالا همه نگاه‌ها به سمت کمیته‌ای است که داریوش مصطفوی ریاست آن را بر عهده دارد و کاظم اولیایی و علیرضا شاه‌کرمی اعضای آن هستند. در سوی دیگر اما سهیل مهدی است که به عنوان رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، وظیفه صدور نهایی مجوز را عهده‌دار بوده است.
چه کسی برای ارائه سندهای نادرست به AFC تصمیم نهایی را گرفته است؟ یکی از اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در این رابطه به ایران ورزشی گفت: «سهیل مهدی به ما نارو زده است. اسناد واقعی را به ما هم ارائه نداد تا تصمیم درستی بگیریم و رأی درستی در این رابطه صادر کنیم. هرچند که بارها اعلام کرده بودیم اگر کسی شکایتی از باشگاهی دارد، شکایت خود را به کمیته استیناف بیاورد اما ظاهراً آنها پیش از آنکه شکایت خود را به ما مطرح کنند، به AFC اعلام کرده بودند.»
قرار است امروز (چهارشنبه)، جلسه‌ای در همین رابطه با حضور حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال تشکیل شود و درباره اینکه چه کسی مقصر صدور چنین حکم سنگینی علیه فوتبال ایران است، تصمیم‌گیری شود. چه بسا سهیل مهدی هم در این جلسه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.
هر چند که معلوم نیست حتی در صورت مشخص شدن مقصر اصلی، فدراسیون اراده‌ای یا برنامه‌ای برای مقابله با این ماجرا داشته باشد!
 


Page Generated in 0.0057 sec