printlogo


کد خبر: 206371تاریخ: 1398/12/7 00:00
انتخابات فدراسیون فوتبال به تعویق می‌افتد؟
تصمیم ما«فیفا»یی

گزارش
حسین قهار  

انتخابات فدراسیون فوتبال طبق برنامه‌ریزی در شرایطی قرار است در تاریخ ۲۵ اسفند برگزار شود که در روزهای اخیر اخباری درباره احتمال تعویق انتخابات به سال آینده و اصلاح اساسنامه در محافل ورزشی منتشر شده است.
البته تا‌کنون مدیران فدراسیون فوتبال واکنشی برای تأیید یا تکذیب این احتمال نداشته‌اند.
 از صحبت‌های مسئولان وزارت ورزش هم به خوبی مشخص است که می‌خواهند انتخابات در همان تاریخ مشخص شده برگزار شود اما مشکلات اساسنامه فدراسیون فوتبال و ابهاماتی که درباره حضور بازنشسته‌ها در انتخابات مطرح می‌شود، شایعاتی درباره تعویق در انتخابات مطرح کرده است.
 مدت‌هاست اعلام می‌شود که مدیران بازنشسته، طبق قوانین اجازه شرکت در انتخابات ریاست و نایب رئیسی فدراسیون را ندارند و این در حالی است که مسئولان فوتبال تأکید دارند بر اساس اساسنامه قانون بازنشستگی در اساسنامه فدراسیون لحاظ نشده است.
طبق قوانین فقط مدیران بالای ۶۵ سال حق حضور در انتخابات را نداشته‌اند که پروسه ثبت‌نام از نامزدها نیز بر اساس همین قانون با هماهنگی وزارت ورزش انجام شده است.
در کنار این شرایط عجیب، حالا برخی منابع از ورود فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرونده انتخابات فدراسیون و سرنوشت نامعلوم اساسنامه فوتبال ایران خبر می‌دهند.
اخیراً سعید آذری، عضو مجمع فدراسیون و مدیرعامل باشگاه فولاد از یک اتفاق بسیار مهم در ارتباط با تدوین اساسنامه جدید برای فوتبال ایران توسط فیفا در ماه‌های اخیر پرده برداشت. موضوع سرنوشت‌سازی که از سوی هیچ مرجعی درباره‌اش شفاف‌سازی نشده بود.
هرچند او تأکید دارد به هیچ عنوان درباره این موضوع با فیفا و AFC مکاتبه‌ای نداشته و نخواهد داشت و همین که در مجمع انتخاباتی درباره اساسنامه تصمیم‌گیری شود، خوب است.
حالا اما در آستانه انتخابات شنیده می‌شود فیفا پیگیر سرنوشت و مراحل تأیید، تصویب و اجرای اساسنامه جدید فوتبال کشورمان شده است و همین مسأله ممکن است مقدمات ابطال انتخابات فدراسیون را به خاطر سرنوشت نامعلوم این اساسنامه فراهم کند.
به هر صورت اگر فشار و پیگیری فیفا و AFC به شکلی جدی باشد که اساسنامه جدید تدوین شده باید به تصویب مجمع فدراسیون برسد و اجرا شود، آن‌وقت تمام معادلات انتخابات بر هم می‌خورد و فوتبال ایران هرچه سریع‌تر باید روند تصویب اساسنامه جدید و برگزاری مجدد انتخابات با اساسنامه جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
در حال حاضر هیچ‌یک از اعضای فدراسیون فوتبال در این رابطه پاسخگو نیستند و در نهایت به این پاسخ اکتفا می‌کنند که شاید چنین موضوعی مطرح شده باشد اما ما هم فقط شنیده‌ایم و نمی‌توانیم به طور رسمی تأییدش کنیم. در چنین شرایطی حالا جامعه فوتبال ایران باید منتظر واکنش مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش به پیگیری فیفا و AFC درباره اساسنامه جدید و تأثیر آن بر انتخابات 25 اسفند باشد.
 


Page Generated in 0.0046 sec