printlogo


کد خبر: 199652تاریخ: 1398/9/6 00:00
حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال فعلاً بین زمین و آسمان
صدا و سیما: گفته بودیم فدراسیون برای اعلام نتیجه مزایده دست نگه دارد فدراسیون: صحت ندارد!

بهناز میر مطهریان


باز هم پروژه جدیدی در فدراسیون فوتبال راه‌اندازی شده است و قرارداد تازه‌ای عقد شده تا موجی از ابهامات، تکذیب‌ها و تناقض‌ها را بین مسئولان مختلف شاهد باشیم.
 پروژه پخش اینترنتی مسابقات فوتبال که به خودی خود می‌تواند اتفاق بسیار خوبی در فوتبال ایران باشد و حق ضایع شده فوتبال از پخش تلویزیونی را به فوتبال بازگرداند، بار دیگر با تناقض‌‌ها و ابهاماتی همراه شده و پروژه حق پخش اینترنتی را علی‌رغم اصرار فدراسیون فوتبال، فعلاً در بلاتکلیفی نگه دارد.
بحث آی‌‌پی‌تی‌وی‌ها، پخش اینترنتی مسابقات فوتبال و درآمدزایی فدراسیون از طریق آن، موضوعی است که از سال 94 مطرح شده بود. همان زمان که قرارداد نصفه و نیمه فدراسیون فوتبال با صدا و سیما برای دریافت حق پخش لغو شد و گفته می‌شد قرار است 5 اپراتور با صدا و سیما طرف قرارداد شوند و به این وسیله بخشی از درآمد فوتبال را پرداخت کنند.
 همان زمان هم البته مسئولان اعلام کردند که این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد و به راحتی امکان‌پذیر نیست.
موضوع آی‌پی‌تی‌وی‌ها و رایت اینترنتی مسابقات فوتبال در سال 94 اما خیلی جدی گرفته نشد. تا اینکه از بهمن ماه سال گذشته، این موضوع شکل جدی‌تری به خود گرفت و سازمان لیگ به فکر کسب درآمد از حق پخش اینترنتی مسابقات افتاد. باز هم بررسی‌ها و مذاکرات ادامه پیدا کرد تا بالاخره در تاریخ 30 مهرماه 98، آگهی مزایده حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت. خبری با عنوان «آگهی مزایده انتخاب مجری واگذاری حقوق پخش دیجیتال محتوای رویدادها و مسابقات ملی» که باز هم چندان جدی گرفته نشد.
حالا اما ماه‌هاست زمزمه‌هایی درباره شرکتی که قرار است حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال را در اختیار بگیرد، به گوش می‌رسد تا اینکه بالاخره سازمان لیگ با انتشار خبری، موسسه فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو را به عنوان برنده مزایده حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال معرفی کرد.
انتخابی که صادق درودگر درباره‌اش می‌گوید: «برای واگذاری حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال، یک بار فروردین ماه مزایده برگزار کردیم و یک بار در اردیبهشت ماه. جلسات مختلفی برگزار کردیم، مذاکرات حقوقی زیادی انجام دادیم. آیین‌نامه معاملات و شرایطی که برای عقد قرارداد مورد نیاز بود را مطالعه کردیم تا به نتیجه مناسبی برسیم.»
رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال مدت زمان بین مشخص شدن نتیجه مزایده و اعلام نام برنده را 8 ماه اعلام می‎‌کند: «ما بعد از برنده شدن این شرکت در مزایده، به مدت 8 ماه درخواست‌های مختلف را بررسی می‌کردیم و مشغول مذاکره و چانه‌زنی بودیم تا ببینیم می‌توانیم با هم به نتیجه برسیم یا نه.»
 
مخالفت صدا و سیما با درخواست فدراسیون برای دریافت آی‌پی
این اما تنها یک بخش از بررسی‌هایی است که فدراسیون فوتبال برای پخش اینترنتی مسابقات باید مورد بررسی قرار می‌داد. بحث اصلی در این ماجرا صدا و سیماست که بدون شک مجوزش برای آی‌پی‌تی‌وی‌ها و پخش‌های اینترنتی اهمیت دارد. سوالی هم که در این شرایط مطرح می‌شود این است که آیا فدراسیون فوتبال مجوزهای لازم را از صدا و سیما کسب کرده است؟
صادق درودگر در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «ما صحبت‌ها و مذاکرات زیادی با صدا و سیما داشتیم و درخواست داده بودیم که به خودمان مجوز آی‌پی بدهند اما موافقت نکردند. بار دیگر درخواست دادیم که مجوز مشترک به ما و یک شرکت دیگر بدهند که باز هم موافقت نکردند و ما ناچار شدیم که حق پخش را به شرکتی واگذار کنیم که خودش مجوز صدا و سیما را داشته است.»
 
خاموشیان: قرارداد موسسه فراکاو با صدا و سیما تمام شده
فدراسیون فوتبال با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در مزایده حق پخش اینترنتی مجوز صدا و سیما را داشته‌اند، خود را از پاسخگویی درباره صدا و سیما راحت کرده است. با این حال اما خوب یا بد، نمی‌‎توان تأثیر صدا و سیما بر این قرارداد و درآمد فدراسیون فوتبال از پخش اینترنتی مسابقات را نادیده گرفت! صدا و سیما مشکلی با واگذاری حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال به مؤسسه فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو ندارد؟ مجوز این سایت و شرکت در حال حاضر مورد تأیید صدا و سیما هست؟
محمد مهدی خاموشیان، مدیرکل راهبری اپراتورها در معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما که مسئولیت پیگیری آی‌پی‌تی‌وی‌ها را برعهده دارد، در این رابطه می‌گوید: «ظاهراً چند روز پیش جواب این مزایده اعلام شده است.
مکاتبه‎‌ای از سوی فدراسیون فوتبال با صدا و سیما انجام شد اما ما به فدراسیون فوتبال اعلام کردیم که فعلاً برای اعلام نام برنده مزایده و خبر واگذاری پخش اینترنتی به این شرکت دست نگه دارند.»
خاموشیان درباره دلیل تأکید صدا و سیما توضیح می‌دهد: «قرارداد برنده مزایده با سازمان صدا و سیما تمام شده است و هنوز قرارداد تازه‌ای منعقد نشده. به همین دلیل ما از فدراسیون خواسته بودیم که برای اعلام این موضوع صبر کنند.»
 
فدراسیون فوتبال: ادعای صدا و سیما صحت ندارد
چرا فدراسیون فوتبال علی‌رغم تأکید سازمان صدا و سیما، باز هم اقدام به انتشار خبر و اعلام نام برنده مزایده کرده است؟ آن هم در شرایطی که قرارداد این شرکت با صدا و سیما تمام شده و عقد قرارداد جدید ممکن است با مشکل همراه باشد. صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «این‌طور نیست و این ادعا صحت ندارد.»
با این شرایط بعید نیست که حق پخش اینترنتی مسابقات فوتبال هم مثل VAR و تجهیز ورزشگاه‌ها به دوربین‌های چهره‌زن، در حد همین خبر اولیه باقی بماند و به بهره‌برداری نهایی نرسد و یا در بلاتکلیفی بماند.


Page Generated in 0.0052 sec