printlogo


کد خبر: 199634تاریخ: 1398/9/6 00:00
همایون شاهرخی: قرارداد با کی‌روش درس عبرت نشد؟
برانکـــو بیایــد نامش را به حـراج می‌گذارد

امیر اسدی


سال‌ها برای پاس بازی کرد و به بازوبند کاپیتانی این تیم هم رسید. همزمان حضور در تیم ملی را تجربه کرد و چند دهه بعد به عنوان سرمربی و در نهایت مدیر روی نیمکت همین تیم نشست. همایون شاهرخی اما بعد از پایان جام جهانی 2006، از فوتبال رفت و دیگر هم برنگشت. او در شرایطی که تیم ملی روزهای بحرانی را سپری می‌کند و در مرحله عبور از ویلموتس و انتخاب سرمربی جدید است، صحبت‌های جالبی انجام می‌دهد. صحبت‌هایی که البته گوش شنوا ندارد.
 
تیم ملی در مرحله حساسی قرار دارد. عبور از مارک ویلموتس و استخدام سرمربی جدید. شما با تجربه‌ سال‌ها حضور در فوتبال ایران، بهترین راهکار را در موقعیت فعلی در چه می‌بینید؟
 کاسه که ترک بخورد، دیگر مثل اول نمی‌شود. در گذشته کاسه‌های لعابی وجود داشت که در آن آب یخ می‌خوردند. وقتی ترک می‌خورد، آن را بند می‌زدند اما همه می‌دانستیم که وقتی چینی بند بخورد، دیگر چینی نمی‌شود. کی‌روش برای جامعه فوتبال ما یک درس شد که با هر مربی و هر جا باید قرارداد قرص و محکم بست. قراردادی قرص، هم برای مربی و هم فدراسیون فوتبال. متأسفانه اتفاق‌های زمان کی‌روش هرگز برای ما درس عبرت نشد. قرارداد با او را گفتند کفاشیان بسته اما الان که خود کرده را تدبیر نیست.
یعنی منظورتان این است که فدراسیون فوتبال نه انتخاب خوبی انجام داده و نه قرارداد مناسبی بسته؟
 حتماً می‌دانید که مربی خارجی بیکار فقط به ایران می‌آید. یک مربی که در تیم‌های درجه سه اروپا هم فعالیت می‌کند، قطعاً به فوتبال ایران، افغانستان، یمن و چنین کشورهایی وارد نمی‌شود. آنها حضور در اروپا را به مربیگری در فوتبال ایران ترجیح می‌دهند، البته اگر بیکار باشند اوضاع فرق می‌کند. متأسفانه ما رزومه‌ای را می‌بینیم و مربی را خیلی زود و بدون تحقیق انتخاب می‌کنیم. قرارداد را هم طوری تنظیم می‌کنیم که حالا می‌بینید. به جای اینکه ویلموتس در خدمت فوتبال ایران باشد، فوتبال ایران در خدمت اوست.
اما حتماً بندهایی در قرارداد وجود دارد که ویلموتس وارد ایران نمی‌شود و لقب مربی پروازی را به خود می‌گیرد.
 حتماً هست و من تازه معتقدم نباید شکست‌ها را فقط گردن ویلموتس بیندازیم. اول باید از خودمان شروع کنیم، منظورم فدراسیون فوتبال است. آن‌هم نه فقط رئیس بلکه اعضای هیات‌رئیسه و سایر مدیرانی که در تصمیم‌گیری نقش داشته‌اند. البته می‌بینیم که مهدی تاج سیبل شده، چون حرف اول و آخر را خودش می‌زند. در نهایت اینکه دل‌های ویلموتس و مدیران فدراسیون فوتبال یکی نیست و به نظر می‌رسد طرفین به قطع همکاری نزدیک هستند. هر چند ویلموتس را هم عوض کنند مشکلی درست نمی‌شود.
یعنی با اخراج ویلموتس باز هم تیم ملی به موفقیت نمی‌رسد؟
 برای حرف خودم دلیل دارم. اول عدم مدیریت فدراسیون فوتبال در امضای قراردادها، دوم نداشتن انگیزه میان بازیکنان تیم ملی که انگار سیر شده‌اند و سوم کمبود امکانات و تدارکات. همه اینها دست به دست هم می‌دهد تا اردوی تیم ملی، دو روز قبل از بازی با عراق تشکیل شود و آن نتیجه هم رقم بخورد. مگر مربی جادوگر است که با دو روز تمرین به پیروزی برسد؟ الان اما شیپور را از سر گشادش می‌زنیم و معتقدیم همه تقصیرها گردن ویلموتس بوده و ایرادی به ارکان دیگر وارد نیست.
فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیده که ادامه همکاری با ویلموتس میسر نیست. این را حتماً شنیده‌اید.
 فدراسیون فوتبال علنی این موضوع را اعلام کرده؟
علنی نه اما در خفا چرا.
 پول قرارداد ویلموتس از جیب چه کسی می‌رود؟ چرا باید برای چند ماه دو میلیون و 700 هزار یورو هزینه شود؟ در مملکتی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم مربی دیگری هم استخدام کنیم اما نمی‌دانم چرا چنین انتخاب‌هایی انجام می‌دهیم. مدیران فدراسیون فوتبال در این موارد پاسخگو نیستند، درست مانند مدیران باشگاه‌ها که قرارداد میلیاردی می‌بندند و پرداخت آن را گردن مدیر بعدی می‌اندازند. همه‌اش می‌گویند خدا بزرگ است. راست می‌گویند، خدا بزرگ است اما پول چه می‌شود؟ اگر قراردادها را درست امضا کنند، آن وقت چنین شرایطی را شاهد نخواهیم بود. خرج که از کیسه میهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود.
با توجه به جدایی احتمالی ویلموتس، بحث حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت تیم ملی است. شما سال‌ها سابقه همکاری با برانکو را دارید و می‌خواهیم نظرتان را در این باره بدانیم.
 اجازه بدهید درباره برانکو صحبت نکنم.
فقط بگویید این انتخاب درست است یا نه؟
 برانکو مربی محترم، شایسته و باشخصیتی است اما اگر در مقطع فعلی بیاید، شاید مثل ویلموتس دچار مشکل شود. تیم ملی در حال حاضر مریض است، خیلی هم مریض است. چه از نظر مدیریتی، چه حواشی و چه آمادگی بازیکنان. به همین دلیل هر کسی هم بیاید نمی‌تواند معجزه کند. اگر از این مرحله هم صعود کنیم، دور بعد به مشکل می‌خوریم.
یعنی امیدی به این تیم ملی نیست؟
 ما که همیشه آرزوی موفقیت می‌کنیم اما شما گل‌هایی که مقابل عراق دریافت کردیم را ببینید. کدامیک از بازیکنان سر جای‌شان بودند؟ یک زمانی مدرسی انگلیسی به نام کالین جونز به ایران آمد و ما هم در کلاس‌هایش شرکت می‌کردیم. او هم به بازیکنان خط دفاع و هم خط حمله می‌گفت وقتی توپ گل شد تو کجا بودی؟ من نمی‌خواهم از کسی اسم ببرم اما اکثر بازیکنان اشتباه‌های فاحشی انجام دادند که در نهایت به عراق باختیم. به عنوان نمونه امید ابراهیمی به عنوان هافبک دفاعی که نباید توپ را از خط دروازه دور کند. او مسئول ریباندها و توپ‌های دوم است اما به خاطر برخی اشتباه‌ها آنجا حضور داشت. ‌این یک نمونه کوچک از اشتباه‌هاست.
یعنی برانکو اشتباه می‌کند در این مقطع روی نیمکت تیم ملی بنشیند؟
 برانکو دوست من است اما انسان باید با واقعیت‌ها کنار بیاید. تیم ملی مشکلات زیادی دارد و برانکو اگر بیاید نامش را به حراج می‌گذارد.
منظورتان حضور او در این مقطع است؟
 دقیقاً. برانکو مربی بسیار لایق و انسان سالمی است اما کاش قبل از حضور در عربستان او را به تیم ملی می‌آوردند. آن وقت همه می‌گفتند یک مربی موفق را به تیم ملی آورده‌ایم اما به نظرم الان زمان مناسبی برای حضور او نیست چون او را دوست دارم، این حرف‌ها را می‌زنم و امیدوارم هر جا که هست موفق باشد.


 


Page Generated in 0.0123 sec