printlogo


کد خبر: 196947تاریخ: 1398/7/23 00:00
حریف شناسی

سوسا، شاگردی با دستاوردهای آشنا
یک بحرین اتوبوسی

نوید استاد رحیمی

بحرین امروز متفاوت از تمامی روزهای پیشین است که آنها را می‌شناختیم. تیمی که همیشه با مؤلفه‌های فوتبال با حوصله و البته چرک عربی بازی می‌کند اما به این ریشه‌های قدیمی امروز باید انگاره‌های یک تفکر آشنا را هم اضافه کنیم. تفکری که 8 سال تمام در فوتبال ایران نمونه متعالی و مدرنش را دیده بودیم و با آن نمایشی باصلابت اما نه چندان زیبا خروجی کارمان بود. حالا همین تفکر توسط یکی از شاگردان اصلی این مکتب در بحرین اجرا می‌شود.
اما هلیو فلیپه دیاز دِسوسا کیست؟ او متولد شهر ستوبال پرتغال است. تمام دوران بازیگری‌اش در سطح بزرگسالان به بازی برای تیم بزرگ شهر یعنی ویتوریا ستوبال گذشت. او 18 سال برای این تیم بازی کرد و کفش‌هایش را در سال 2005 آویخت. 424 بازی انجام داد و 20 گل به ثمر رساند و یک بار هم برای تیم ملی بزرگسالان پرتغال به میدان رفت. او هیچ‌وقت برای تیم بزرگسالان سلسائوی اروپا نتوانست بازیکن قابل اعتنایی باشد اما در رده‌های سنی به یک موفقیت تاریخی رسید.
سوسا در سال 1989 به همراه ستاره‌هایی چون پائولو سوسا، ژائو پینتو و فرناندو کوتو و‌... به عربستان رفت تا در جام جهانی زیر 20 ساله‌ها شرکت کند. تیمی که سرمربی‌اش کارلوس کی‌روش بود و شد نسل طلایی فوتبال پرتغال. آنها توانستند با شکست دادن تیم‌هایی چون کلمبیا و برزیل به فینال برسند و با 2 گل از سد نیجریه بگذرند تا به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. هلیو سوسا در آن جام با شماره 8 یکی از نفرات اصلی تیم کارلوس کی‌روش بود.
او کار مربیگری را در تیم ویتوریا ستوبال آغاز کرد و بعد از 2 سال راهی تیم کوویلیا در سطح دوم شد. در سال 2009 هلیو به دنیای جدیدی قدم گذاشت که یک دهه با آن درگیر شد. او سرمربی تیم‌های پایه پرتغال شد و در سال‌های 2016 و 2018 به ترتیب با تیم‌های کمتر از 17 سال و زیر 19 سال به 2 قهرمانی اروپا رسید و بازیکنانی چون رافائل لیائو زیر نظر او پرورش پیدا کردند. لیائو هم اکنون در تیم میلان بازی می‌کند و از او به‌عنوان امباپه جدید فوتبال یاد می‌شود. سوسا در سال 2019 و زمانی که هدایت تیم ملی بحرین را هم به عهده داشت، با تیم زیر 20 ساله‌های پرتغال نتیجه ضعیفی در جام جهانی 2019 گرفت و در مرحله گروهی حذف شد.
بعد از حذف بحرین در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، فدراسیون فوتبال این کشور میروسلاو سوکوپ را اخراج کرد و چندی بعدی هلیو سوسای پرتغالی و 50 ساله به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال این کشور برگزیده شد. شاگرد خلف کارلوس کی‌روش که به تازگی روی نیمکت بحرین می‌نشیند. سوسا در نخستین گام تیمش را به قهرمانی رقابت‌های غرب آسیا رساند تا حسابی نزد هواداران و مسئولین فدراسیون فوتبال این کشور محبوب شود. آنها در 2 گام نخست خود در مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های 2023 چین، موفق شدند عراق را با نتیجه یک بر یک متوقف کنند و سپس با یک گل از سد کامبوج بگذرند تا 4 امتیازی شوند.
سوسا با بحرین فعلاً به 4 برد، 2 تساوی و یک باخت رسیده است. هر 4 پیروزی با نتیجه یک بر صفر بوده و تنها باخت آنها هم در آخرین بازی، پیش از دیدار با ایران در جدالی دوستانه مقابل آذربایجان با نتیجه 3 بر 2 رقم خورد. یعنی سوسا در 7 بازی که سرمربی بحرین بوده، به 5 کلین‌شیت رسیده و تنها 4 بار دروازه تیمش باز شده است. آنچه نشان می‌دهد که او در همین بدو ورود تا چه اندازه اتوبوس بحرین را سر و سامان داده! بحرین با سوسا تیم متفاوتی خواهد بود. تیمی بسته‌تر و تخریبی‌تر. حال باید دید این سرمربی 50 ساله که تفکراتش به شدت به کارلوس کی‌روش شباهت دارد، مقابل تیم سابق استاد خود چه نتیجه‌ای را به دست می‌آورد.
 


Page Generated in 0.0059 sec