printlogo


کد خبر: 196938تاریخ: 1398/7/23 00:00
سرمقاله
آغاز پروژه 2022؛ سربلندی در منامه

اولین چالش واقعی ویلموتس در پنجمین بازی ملی
آغاز پروژه 2022؛ سربلندی در منامه

علی مغانی

هر وقت به بازی با بحرین می‌رسیم، با یکسری قصه تکراری مواجه هستیم. قصه‌هایی که شاید برای اولین بار شنیدنی و جذاب باشد اما از فرط تکرار، کسالت بار شده‌اند. شاید بهتر باشد یک بار هم که شده کتاب جغرافی قدیمی که در آن نوشته شده بحرین روزگاری استان چهاردهم ایران بوده را کنار بگذاریم، هر وقت به منامه می‌رسیم خاطره شکست 3-یک در مقدماتی جام جهانی 2002 را زنده نکنیم، حکایت خنده دار غذای مسمومی را که در منامه به خورد ما دادند فراموش کنیم و برای صدمین بار خاطره تلخ جشن و شادمانی بحرینی‌ها با پرچم کشور دیگری را مرور نکنیم. حتی شکست‌های سنگین 6 گله بحرینی‌ها در سال‌های 53 و 90 هم امروز دیگر مجالی برای بازخوانی ندارد. یک بار بحرین در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 مانع صعود تیم ملی شده و چهار سال بعد ایران در ورزشگاه آزادی با گل محمد نصرتی، صعود به جام جهانی را جشن گرفته. همه اینها به تاریخ پیوسته و امروز در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022، هیچ کدام از این خاطرات، با شرایط امروز فوتبال دو کشور قابل مقایسه نیست.
امروز ایران در شرایطی مقابل بحرین قرار می‌گیرد که از ابتدا مشخص بود به نسبت مرحله اول مقدماتی جام جهانی، در گروه سختی قرار گرفته. در شرایطی که ژاپن به عنوان یکی از قدرت‌های آسیا با تاجیکستان، قرقیزستان، مغولستان و میانمار همگروه شده و قطر قهرمان جام ملت‌های 2019 آسیا، فقط عمان، افغانستان، هند و بنگلادش را در گروهش می‌بیند، ایران برای صعود به مرحله بعدی باید بالاتر از عراق و بحرین قرار بگیرد که در مقایسه با همگروه‌های ژاپن و قطر، تیم‌های به مراتب بهتری هستند.
وضعیت گروه سی (C) که ایران در آن حضور دارد به گونه‌ای است که بعید به نظر می‌رسد کامبوج و هنگ کنگ نقشی تعیین کننده در تیم صعود کننده داشته باشند و احتمالاً در تمام 6 مسابقه‌ای که با ایران، بحرین و عراق برگزار می‌کنند، شکست می‌خورند. فراموش نکنیم که در این مرحله، تیم‌های دوم گروه‌ها به طور قطعی جواز صعود به مرحله بعد را نمی‌گیرند و فقط 4 تیم دوم که امتیازهای بیشتری می‌گیرند، می‌توانند به مرحله دوم مقدماتی صعود کنند. به زبان ساده‌تر، بازی‌های رو در رو میان ایران، عراق و بحرین است که سرنوشت صعود در این گروه را مشخص می‌کند. در این شرایط، هر شکست احتمالی مقابل بحرین یا عراق می‌تواند کار صعود به مرحله بعد را با چالش‌های جدی مواجه کند.
در این موقعیت، «نباختن در زمین حریف» احتمالاً اولین استراتژی تیم ملی است. یعنی همان کاری که عراق در منامه کرد و اگر ایران هم در زمین حریف بتواند بدون شکست بیرون بیاید، معادلات صدر جدول فقط به ایران و عراق محدود می‌شود و آن وقت است که بحرین تقریباً بختی برای صعود مستقیم از این گروه ندارد. به بیان دیگر، بحرین در بازی امروز حتی اگر با نتیجه مساوی زمین را ترک کند، عملاً از چرخه تیم‌های مدعی صدرنشینی خارج می‌شود چرا که امتیاز گرفتن از ایران در ورزشگاه آزادی، بسیار سخت خواهد بود. در واقع بازی امروز ایران و بحرین، بیش از آنکه برای ایران تعیین کننده باشد، برای بحرین سرنوشت ساز است و این نکته‌ای است که مارک ویلموتس هم به خوبی از آن آگاه است. ویلموتس بعد از دو بازی دوستانه و دو بازی رسمی ساده، حالا در پنجمین تجربه مربیگری‌اش در تیم ملی ایران، به یک آزمون واقعی رسیده؛ نبرد در منامه و اولین گام برای صعود به جام جهانی قطر.
 


Page Generated in 0.0059 sec