printlogo


کد خبر: 196931تاریخ: 1398/7/23 00:00
گفت‌وگو

خاطره‌بازی با بداوی
درباره ایران- بحرین
برانکو حماسی حرف زد


تیم ملی فوتبال ایران سه‌شنبه‌شب در بحرین به مصاف تیم ملی این کشور می‌رود. این بازی یادآور دیدارهای حساس و دراماتیک ایران و بحرین بین سال‌های 2001 تا 2005 است که با حواشی متعددی رو به رو بود. علی بداوی، مدافع سال‌های دور تیم ملی که در دیدارهای حیثیتی با بحرین برای تیم ملی به میدان رفته و ایفای نقش کرده است، به بیان خاطراتش می‌پردازد.
بداوی درباره مصاف ایران و بحرین در انتخابی جام جهانی 2022 قطر و شباهت این دیدار به مصاف دو کشور در سال‌های دور، می‌گوید: «بحرین آن موقع نسبت به الان قوی‌تر بود و حساسیت هم نسبت به این بازی بیشتر بود، چون چند سال قبل آنها تیم ایران را از راهیابی به جام جهانی منع کرده و با پرچم عربستان آن خوشحالی را انجام داده بودند. یکسری از بازیکنان‌شان به زبان فارسی مسلط بودند و همه اینها باعث شده بود یک حساسیتی به وجود بیاید ولی خدا را شکر در دیدار رده‌بندی جام ملت‌ها و در انتخابی جام جهانی 2006 با همت و تلاش بچه‌ها، توانستیم بحرین را ببریم.»
بداوی که یکی از بازیکنان مورد اطمینان برانکو بود، درباره پیروزی تیم ملی مقابل بحرین در رده‌بندی جام ملت‌ها و کسب عنوان سومی می‌گوید: «آن بازی اهمیت بسیار بالایی داشت. ما با ناداوری و بدشانسی نتوانستیم به فینال جام ملت‌ها صعود کنیم. کل تیم ناراحت بود و نمی‌خواستیم در رده‌بندی هم شکست بخوریم. از طرفی بحرین با یکی از بهترین نسل‌های خود به رده‌بندی رسید و رقیب سنتی ما بود. از همان ابتدای بازی، دو تیم محکم و خشن بازی کردند و برای رسیدن به پیروزی دست به هر کاری زدند. ما در دو مقطع از حریف پیش افتادیم ولی بحرین روی اشتباه‌های ما به دو گل رسید و بازی مساوی شد. اخراج برهانی در اواسط بازی کار ما را دشوار کرد و بحرین تصور کرد که این بازی را می‌برد اما علی دایی با دو گل در اواخر بازی، کار را تمام کرد و توانستیم انتقام انتخابی جام جهانی 2002 را از بحرین بگیریم.»
بداوی به بازی ایران و بحرین در انتخابی جام جهانی 2006 هم اشاره می‌کند: «آن بازی بعد از انتخابی 2002، حکم مرگ و زندگی را داشت. با اینکه با یک مساوی هم صعود می‌کردیم، می‌خواستیم در تهران و مقابل هزاران طرفدار ایرانی به برد برسیم و به راحتی به جام جهانی صعود کنیم.»
دفاع چپ سابق تیم ملی در پاسخ به این سؤال که آیا قبل از بازی با بحرین از سوی کادرفنی صحبت خاصی با بازیکنان شد، می‌گوید: «دقیقاً، اما تک تک جملاتش را یادم نیست اما یک صحبت حماسی و خیلی پرشوری بود که ما از برانکو ندیده بودیم. اینطور بود که دیگر نگذارید بحرین شما را از رفتن به جام جهانی منع کند، مقابل تماشاگران رقص پرچم انجام بدهید و آن حرف‌ها خیلی هم روی ما اثر گذاشت.»
 مدافع تیم ملی درباره حضور هزاران هوادار در بازی با بحرین که فیلمی به عنوان آفساید هم از این بازی ساخته شده و همچنین شب خاطره‌انگیزه صعود به جام جهانی آلمان می‌گوید: «سه، چهار بازی پشت سر هم هواداران ورزشگاه را برای ما پر می‌کردند. بازی با ژاپن را فکر می‌کنم به یاد دارید که متأسفانه چند نفر هم فوت شدند. آن روز 30-40 هزار نفر به خانه برگشتند و نتوانستند وارد استادیوم شوند. نمی‌دانم شاید آن موقع شور و شوق بیشتر بود یا مردم وقت بیشتری برای استادیوم داشتند اما به هر حال نمی‌شود گفت که الان تیم ملی را دوست ندارند.» مدافع تیم ملی درباره شانس ایران برای صعود به جام جهانی قطر می‌گوید: «ایران اکنون یکی از بهترین تیم‌های آسیا است. ما باید نقاط ضعف خودمان را ترمیم کنیم و بتوانیم یکی از سهمیه‌های آسیا را به دست بیاوریم. باید هدفمان موفقیت در جام جهانی 2022 باشد و به این چیزها بسنده نکنیم. به عنوان نمونه بازی با کامبوج خیلی خوب بود، من فکر کنم اینطور نتایج در تاریخ ثبت می‌شود و همچنین این 14 گل اقتدار ایران را نشان داد. در آینده وقتی به گذشته رجوع کنند و بازی‌های دو تیم بررسی شود، اینکه ما توانستیم با اختلاف حریف‌مان را ببریم برای اعتماد به نفس بازیکنان‌مان خوب است و به تیم‌های حریف‌ در گروه هم یک دلهره‌ای وارد می‌شود. در مجموع نتیجه خیلی خوبی بود و تماشاگران واقعاً لذت بردند.» مدافع سابق فولاد درباره حضور زنان در ورزشگاه هم حرف می‌زند: «به نظر من حضور زنان قطعاً مثبت است. بالاخره حق طبیعی آنهاست که بتوانند از این فوتبال جذاب لذت ببرند. بازیکنان هم به هر حال دوست دارند مقابل چشمان خانواده خود بازی کنند و فکر می‌کنم این اتفاق خیلی خوب بود و اگر بستر به همین شکلی که الان در نظر گرفته‌اند ادامه پیدا کند، قطعاً می‌توانیم در ادامه بازی‌های لیگ هم شاهد حضور آنها باشیم.»

 


Page Generated in 0.0057 sec