printlogo


کد خبر: 196908تاریخ: 1398/7/23 00:00
گزارش
جنجال در آلمان زود خوابید


نمایش درخشان گوندوغان و اشتباه بزرگ امره جان
جنجال در آلمان زود خوابید


مانوئل فت

بازی آلمان با استونی در تالین دو نیمه متفاوت داشت. آلمان در دقیقه 15 ده‌نفره و در ادامه نیمه اول دچار مشکل شد، اما آنها در نیمه دوم با دقت بالایی بازی کردند و توانستند سه امتیاز حیاتی را در راه رسیدن به یورو 2020 بگیرند.
بازیگران نقش اول بازی، دو نفری بودند که پیش از بازی جنجال‌آفرین شده بودند. ایلکای گوندوغان و امره جان، هافبک‌های آلمان پست اینستاگرامی «جنک توسون»، بازیکن تیم ملی ترکیه را لایک کرده بودند. توسون تصویری از سلام نظامی بازیکنان ترکیه را منتشر کرده بود. این سلام نظامی در راستای طرفداری از عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه بود. جان بعد از بازی به روزنامه بیلد گفت: «من پست توسون را بدون منظور لایک کردم و توجهی به محتوای آن نداشتم. من داشتم در اینستاگرام بالا و پایین می‌رفتم که این پست را دیدم. من آدمی صلح‌طلب و مخالف هرگونه جنگی هستم.»
گوندوغان هم گفت: «پس از آنکه فهمیدم ممکن است از این کار من برداشت سیاسی شود، لایکم را پس گرفتم. حرف من را باور کنید؛ پس از اتفاقات سال گذشته، حاضرم هر کاری انجام بدهم اما بیانیه سیاسی ندهم.» گوندوغان پیش از جام‌جهانی سال گذشته به‌همراه مسعود اوزیل با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه عکس گرفته بود و همین باعث شده بود جنجال بسیاری به‌پا شود.
فدراسیون فوتبال آلمان درباره لایک این دو بازیکن بیانیه‌ای نداده اما اعلام کرده با آنها صحبت خواهد کرد.
امره جان در دقیقه 14 از زمین اخراج شد. این زودترین اخراج تاریخ تیم ملی آلمان است. جان که به‌دلیل بحران مصدومیت آلمان در پست مدافع میانی به میدان رفته بود، فرانک لیواک، مهاجم استونی را به زمین انداخت. گئورگی کاباکوف، داور مسابقه، جان را آخرین مدافع آلمان دانست به همین دلیل به این بازیکن یوونتوس کارت قرمز مستقیم داد.
این اخراج هم می‌توانست تبدیل به بحثی جدی در فدراسیون فوتبال آلمان شود، چراکه آلمان پس از ده‌نفره شدن در باز کردن دفاع سازمان‌یافته استونی دچار مشکل شده بود. نیکلاس سوله، مدافع آلمان پس از بازی گفت: «آن کارت قرمز بازی ما را خراب کرد. ما در بین دو نیمه برنامه‌ای ریختیم تا بتوانیم به دفاع حریف نفوذ کنیم و این برنامه جواب داد. ما امروز رفتار مناسب برای این بازی را نداشتیم.»
یوآخیم لو، مربی تیم ملی آلمان هم گفت: «وقتی به آن صحنه نگاه می‌کنید، می‌بینید نباید کارت زرد داده می‌شد و کارت قرمز صحیح بود. ما باید پس از اخراج به تیم ساختار مجدد می‌دادیم. تیم در نیمه دوم عالی کار کرد. ما گل نخوردیم و سه گل زدیم.»
بحران مصدومیت هم تیم را آشفته کرده بود. آلمان در این تعطیلات دیدارهای ملی بازیکنانی را در اختیار نداشت که ارزش آنها روی هم 405میلیون یورو بود. لیست بازیکنانی که با آلمان به استونی سفر نکرده بودند شامل آنتونیو رودیگر (چلسی)، لئون گورتزکا (بایرن)، لروی سانه (منچسترسیتی)، و تونی کروس (رئال‌مادرید) می‌شد.
نیکلاس استارک پیش از بازی با استونی مجبور شد اردوی تیم را ترک کند، چراکه پای او دچار بریدگی شد. سرژ گنابری، مهاجم تیم هم که در 11 بازی ملی اول خود 10 گل زده بود، مشکل عضلانی داشت و نمی‌توانست بازی کند.
آلمان یک بازیکن کمتر داشت و چندین بازیکن کلیدی‌اش را هم نداشت، به همین دلیل نمی‌توانستند ضرباهنگ خود را پیدا کنند. البته تیم حاکم میدان بود و 70درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت اما در یک‌سوم پایانی زمین ایده‌های لازم را نداشت و ضدحملات استونی هم خطرناک بود.
اما ژرمن‌ها در نیمه دوم راهی برای گشودن دروازه حریف پیدا کردند. گوندوغان با شوتی از فاصله 16 متری، گل اول بازی را زد. این هافبک منچسترسیتی پنج دقیقه بعد شوتی زد که با برخورد به کارول متس، مدافع حریف وارد دروازه شد. این گل به نام متس ثبت شد.
گوندوغان شب عالی خود را ادامه داد و در دقیقه 71، گل سوم آلمان را ساخت. او پاس گل تیمو ورنر را داد و به این ترتیب بازی 3 بر صفر شد. او در هر سه گل آلمان نقش داشت و به‌راحتی می‌شد او را بهترین بازیکن میدان دانست.
این عملکرد عالی او احتمالاً باعث می‌شود خبری از بحث‌های سیاسی درباره بازیکنان ترک‌تبار آلمان نباشد؛ اتفاقی که پیش از جام‌جهانی 2018 روی داد. لو هم از نتیجه راضی بود: «هفته آسانی نداشتیم، چراکه کلی مصدوم داشتیم و مشکلات دیگری هم در کار بود اما ما راضی هستیم.»
این پیروزی مهمی برای آلمان بود. آنها حالا سه امتیاز بیشتر از ایرلند شمالی، تیم سوم جدول دارند. آلمان با 15 امتیاز به‌همراه هلند در صدر جدول است. هلندی‌ها البته به‌دلیل گل زده بیشتر در خانه آلمان صدرنشین است. بازی رفت دو تیم را آلمان در خانه هلند 3 بر 2 برده بود اما هلند در آلمان با نتیجه 4 بر 2 پیروز شد.
آلمان در دو دیدار آخر خود در این مرحله، میزبان بلاروس و ایرلند شمالی خواهد بود.
منبع: فوربس
 


Page Generated in 0.0049 sec