printlogo


کد خبر: 196905تاریخ: 1398/7/23 00:00
یادداشت
ستاره‌های جوان پشتوانه‌ای محکم برای رئال مادرید


مارکو روییس

پاداش تغییر سیاست پرس
ستاره‌های جوان پشتوانه‌ای محکم
برای رئال مادرید


در هفته تعطیلی لیگ‌های اروپایی برای برگزاری بازی‌های ملی، 9 تا از بازیکنان رئال مادرید که همگی زیر 24 سال سن دارند، به اردوهای تیم‌های ملی‌شان دعوت شدند. رگیلون، میلیتائو، رودریگو، کوبو، والورده، اودگارد، لونین، سبایوس و اشرف حکیمی (بعضی از بازیکنان در حال حاضر به صورت قرضی در تیم‌های دیگر بازی می‌‌کنند) بازیکنانی بوده‌اند که برای بازی‌های ملی رفته‌اند. البته رئال بازیکنان جوان دیگری مانند وینیسیوس (معمولاً در تیم ملی هست)، لوکا یوویچ (مربی او را تنبیه کرده) و آسنسیو (مصدومیت بلندمدت) هم داشت که این ماه به تیم‌های ملی‌شان دعوت نشدند. در میان این بازیکنان، سبایوس و آسنسیو هر دو با 23 سال سن، بزرگترین بازیکنان هستند و سایر بازیکنان همگی 22 سال یا کمتر سن دارند.
با در اختیار داشتن چنین بازیکنانی به نظر می‌رسد که رئال مادرید آینده خودش را برای مدتی طولانی ساخته و در طول سال‌های اخیر استراتژی‌اش در مورد تقویت تیم از جذب بازیکنان امتحان پس داده بزرگ به شناسایی ستاره‌های جوان با ظرفیت تبدیل شدن به ستاره‌‌های آینده تغییر شکل داده است.

تغییر سیاست
سال 2000 زمانی که فلورنتینوپرس دوره اولی ریاستش در رئال مادرید را آغاز کرد، او متوجه شد که فوتبال در آینده‌ای نزدیک تحت سلطه بازاریابی قرار خواهد گرفت. او ابتدا فیگو را در ازای 60 میلیون یورو خرید و بعد از او زیدان را در ازای 72 میلیون یورو، رونالدو نازاریو را در ازای 45 میلیون یورو و در نهایت بکام را در ازای 25 میلیون یورو خرید تا عصر کهکشانی‌ها در رئال مادرید آغاز شود. عصری که با توجه به ارقام هزینه شده برای خرید بازیکنان جدید تیم یک نوع انقلاب در تاریخ باشگاه محسوب می‌شد. در دوره دوم ریاست پرس در رئال مادرید که از سال 2009 آغاز شد، او باز هم تصمیم گرفت که سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای خرید گروهی از ستاره‌های وقت فوتبال دنیا انجام دهد و گفت: «ما امسال باید کاری که در سه سال گذشته صورت نگرفت را انجام دهیم.» و اینگونه بود که او بودجه‌ای معادل 264 میلیون یورو را صرف خرید 9 بازیکن کرد؛ کریستیانو رونالدو 96 میلیون یورو، کاکا 65 میلیون یورو، بنزما 35 میلیون یورو، ژابی آلونسو 30 میلیون یورو، رائول آلبیول 15 میلیون یورو، اسکیل گارای 10 میلیون یورو، آلوارو نگردو 5 میلیون یورو، آلوارو آربلوا 4 میلیون یورو و استبان گرانرو 4 میلیون یورو.
چند سال بعد در تابستان سال 2013، بعد از خرید گرت بیل با 110/8 میلیون یورو، فلورنتینو پرس یک بار دیگر استراتژی‌اش را تغییر داد. اوضاع فرق کرد. حالا سیاست باشگاه رقابت با باشگاه‌هایی مانند پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی بود که به تازگی مالکیت‌شان به اعراب حاشیه خلیج‌فارس منتقل شده بود و نیز باشگاه‌های دیگری مانند چلسی و منچستریونایتد. به همین دلیل برنامه پرس این شد که خوش‌آتیه‌ترین بازیکنان جوان فوتبال دنیا که ظرفیت تبدیل شدن به ستارگان نسل‌های آتی دنیای فوتبال را دارد، شناسایی و خریداری کند و اینگونه بود که گروهی از بازیکنان کم سن و سال به جمع سفیدپوشان پایتخت اسپانیا اضافه شدند.

جوان بخر، سودش را ببر
سیاست جدید باشگاه رئال مادرید برای شناسایی و پرورش بازیکنان مستعد، بردن توپ طلا به جای خریداری کردن آنها بود و این مسئولیت به خوسه آنخل سانچس و خونی کالافات محول شد که دومی مسئول حوزه فوتبال بین‌الملل باشگاه رئال مادرید است.
 این دو در کنار هم مأمور شدند که بازارهای جهانی را جست‌وجو کنند تا بازیکنانی با پتانسیل‌های طلایی برای درخشش در سال‌‌های آتی را پیدا و به باشگاه معرفی کنند. به این ترتیب از سال 2013 به بعد لیستی بلند بالا از بازیکنان جوانی که شایسته بازی در رئال دانسته شدند، شکل گرفت اما مسیری که هر یک از آنها پس از گره خوردن نام‌شان با نام رئال مادرید در پیش گرفتند بسیار متفاوت از دیگری بود. مینک پیترز، اودگارد و وینیسیوس در حالی جذب شدند که تنها 16 سال سن داشتند. لینهارت، آگوستو گالوان و رودریگر در 17 سالگی. آبنر، آسنسیو، وایخو، فدریکو والورده، سرخیو دیاس و رودریگو رودریگس در سن 18 سالگی.
19 ساله‌هایی هم که جذب شدند، شامل تئو هرناندس، کریستو و لونین بودند. تنها بازیکنانی که تازه از دوران نوجوانی‌شان خارج شده بودند و به رئال مادرید پیوستند هم کاسمیرو و دنی سبایوس بودند. ایسکو، یوویچ، لوکاس سیلوا نیز همگی وقتی به رئال ملحق شدند که 21 ساله بودند. در این میان بازیکنان دیگری هم بوده‌اند که به رئال مادرید پیوسته‌اند اما در میان آنها تنها برای سه بازیکن سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی صورت گرفت که به ترتیب یوویچ (60 میلیون یورو)، رودریگو (40 میلیون یورو) و وینیسیوس (45 میلیون یورو) بودند. مشخص بود سیاست جدیدی که رئال مادرید در پیش گرفته تنها نیازمند زمان است تا نتیجه‌اش را نشان بدهد و حالا به نظر می‌رسد که این استراتژی جدید مسیر درستی است که رئال مادرید برای گشت و گذار در بازار نقل و انتقالات انتخاب کرده است. همانطور که اشاره شد، اکنون در رئال مادرید 12 بازیکن زیر 24 سال هستند که در تیم‌های ملی کشورهایشان بازی می‌کنند (9 تای آنها در این یکی دو هفته خوش درخشیدند) و باید انتظار بازگشت پرمنفعت تعدادی از آنها به سانتیاگو برنابئو را داشت.
منبع:AS
 


Page Generated in 0.0052 sec