printlogo


کد خبر: 196030تاریخ: 1398/7/11 00:00
گپ و گفت با کریمی، مربی ایرانی تیم ملی کشتی آزاد هند
کشتی ایران در المپیک موفق می‌شود

ناصر انصافی مقدم



برای نخستین‌بار در تاریخ برگزاری مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان، هندی‌ها با در اختیار داشتن یک سرمربی ایرانی توانستند در پیکارهای جهانی 2019 قزاقستان با تصاحب چهار مدال (یک نقره و سه برنز و 79 امتیاز) در بین شش تیم برتر دنیا قرار بگیرند. کسب عنوان ششمی جهان برای تیم ملی کشتی آزاد هندوستان در واقع بهترین مقام برای کشتی شبه‌قاره هند از نقطه آغاز مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در سال 1951 میلادی در هلسینکی فنلاند تا به امروز است. هندی‌ها در نورسلطان قزاقستان با مربیگری «حسین کریمی» یکی از اعضای سابق کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران توانستند بالاتر از کشورهای صاحبنام کشتی دنیا همچون جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکیه، ژاپن، بلاروس، اوکراین، بلغارستان، کوبا و... عنوان ششمی دنیا را از آن خود کنند که حیرت‌انگیز به‌نظر می‌رسید. حسین کریمی درباره نتایج تیم ملی کشتی آزاد ایران و همینطور موفقیت تیم هندوستان در مسابقه‌های جهانی قزاقستان با روزنامه ایران ورزشی به گفت‌و‌گو پرداخت.
 
شما در سال‌های اخیر یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران بودید و حالا سرمربی تیم کشتی آزاد هند هستید، به‌نظر شما نتایجی که کشتی آزاد ایران در میدان جهانی قزاقستان گرفت، راضی‌کننده بود؟
 با توجه به تغییراتی که در ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران در مقایسه با دو، سه سال اخیر صورت گرفت و تعدادی جوان در ترکیب تیم ملی قرار گرفتند، کسب عنوان چهارمی دنیا می‌تواند نتیجه خوبی برای کشتی ایران باشد، در حالی که ما سال گذشته در بوداپست مجارستان ششم شدیم. البته اگر برخی کشتی‌گیران ما در نورسلطان قزاقستان بهتر کشتی می‌گرفتند، کسب عنوان سومی دور از دسترس نبود. در واقع حق کشتی ما در قزاقستان حداقل مقام سومی دنیا بود. در کل نتیجه‌ای که تیم ایران در مسابقه‌های جهانی قزاقستان گرفت، به‌نظرم بسیار خوب و مثبت بود.
ما با یک اختلاف امتیاز نسبت به تیم آمریکا که 94 امتیاز گرفت و سوم شد، با 93 امتیاز چهارم شدیم و مسئولان فدراسیون کشتی و مربیان تیم ملی ما اعتقاد داشتند اتحادیه جهانی کشتی یا کمیته برگزاری مسابقه‌های جهانی در این زمینه حق‌خوری کرده و تیم ایران را چهارم دنیا کرده‌اند.
 به‌نظرم چنین چیزی نمی‌تواند درست باشد و با عقل جور درنمی‌آید. مگر می‌شود در مسابقه‌ها و میدان‌های بزرگی مثل جهانی چنین اشتباه بزرگی صورت گیرد و اتحادیه جهانی کشتی به‌صورت عمدی حق تیم ایران را از بین ببرد و تیم آمریکا را به‌جای ایران سوم دنیا کند؟ البته من کارشناس جدول‌نویسی کشتی نیستم و از جدول‌نویسی کشتی سررشته و اطلاع زیادی ندارم، اما هیچ‌وقت در مسابقه‌های جهانی بی‌دلیل به هیچ تیمی امتیاز نمی‌دهند، حتی یک امتیاز!
تیم ملی کشتی آزاد ایران با سرمربیگری غلامرضا محمدی می‌تواند در المپیک 2020 توکیو نتیجه خوبی بهتر از جهانی امسال در قزاقستان بگیرد؟
 غلامرضا محمدی را می‌توان از جمله مربیان بزرگ و کاربلد کشتی ایران دانست و در این کار تجربه خیلی خوبی دارد. مطمئناً تیم ملی ایران با او می‌تواند نتایج خوبی در المپیک 2020 توکیو بگیرد. او تفکرات خوبی در کار مربیگری دارد.
شما در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در سال 1995 در مانیل فیلیپین یکی از مدال‌آوران تیم ملی کشتی آزاد ایران بودید، کمی از آن مسابقه‌ها بگویید.
 من در آن مسابقه‌ها در وزن 52کیلوگرم به مدال برنز دست یافتم. در دور نخست در یک کشتی نزدیک با نتیجه 3 بر 2 مغلوب «دون بایف» کشتی‌گیر سرشناس قرقیزستان و یکی از رقبای سرسخت غلامرضا محمدی که در سطح دنیا هم بسیار مطرح بود، شدم. آن موقع شرایط جدول رقابت‌ها فرق می‌کرد. من با این شکست به گروه بازنده‌ها رفتم و دون بایف قرقیز تا بالا پیش آمد، اما در دیدار سرگروهی برای اینکه فینالیست شود مغلوب کشتی‌گیر کره‌جنوبی شد و او هم به گروه بازنده‌ها سقوط کرد. آن موقع هر کشتی‌گیری که در مراحل مقدماتی راهی گروه بازنده‌ها می‌شد، برای کسب مدال برنز باید کشتی‌های زیادی می‌گرفت و حریفان خود را می‌برد، من هم که در دور نخست شکست خوردم و به گروه بازنده‌ها رفتم، برای کسب مدال برنز، پنج یا شش کشتی‌گیر را یکی پس از دیگری از پیش رو برداشتم تا اینکه در دیدار رده‌‌بندی مجدداً به «دون بایف» قرقیز خوردم و این‌بار توانستم او را 8 بر 3 مغلوب کنم و صاحب مدال برنز آسیا شوم. در آن مسابقه‌ها امیر توکلیان، عیسی مومنی، رسول خادم و مرحوم منصور عابدیان در وزن‌های 68، 74، 90 و 130کیلوگرم مدال طلا گرفتند و اویس ملاح هم در وزن 57کیلوگرم مدال نقره گرفت.
شرایط همکاری شما با فدراسیون کشتی هندوستان چگونه فراهم شد؟
 بیش از یک سال پیش و زمانی که رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی ایران بود، هندی‌ها یک مربی از ایران می‌خواستند. همان موقع رزومه کاری من و چند مربی دیگر به هندوستان فرستاده شد و در نهایت هندی‌ها من را برای همکاری خودشان انتخاب کردند. من از ابتدای فروردین‌ماه امسال و در دوره سرپرستی حمید بنی‌تمیم عازم هندوستان شدم و در مدت شش ماه تجربیات خود را در اختیار هندی‌ها گذاشتم. مدت قرارداد من با فدراسیون کشتی هندوستان تا پایان بازی‌های المپیک 2020 توکیو است و اگر هندی‌ها از کار من راضی باشند و یا من از هندی‌ها راضی باشم، این قرارداد مجدداً تمدید می‌شود.
مسئولیت دقیق شما در کشتی هندوستان چیست؟
 هندی‌ها قوانین خاص خود را دارند و چیزی به نام سرمربی در کشتی خود ندارند. در واقع مسئولیت و سمت من، مشاور رئیس فدراسیون کشتی هندوستان و مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد هندوستان در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است، همچنین مدرس فدراسیون کشتی هندوستان هم هستم. من در این شش ماه روی مسائل فنی، تکنیکی و تاکتیکی هندی‌ها کار کردم و اگر توجه کرده باشید، این مسأله در نحوه کشتی گرفتن هندی‌ها در مسابقه‌های جهانی قزاقستان قابل توجه بود. در واقع کسب چهار مدال در مسابقه‌های جهانی و کسب مقام ششم دنیا بهترین عنوان کشتی هندی‌ها در جهان بود که برای اولین‌بار در تاریخ کشتی آنها اتفاق افتاد.
بهترین کشتی‌گیران هندوستان در حال حاضر چه کسانی هستند؟
 در حال حاضر همین چهار نفر که در مسابقه‌های جهانی قزاقستان مدال گرفتند، بهترین‌های کشتی هند هستند. راوی کومار، راحول آواره و باجرانگ پونیا دارندگان مدال برنز در وزن‌های 57، 61 و 65کیلوگرم و دیپاک پونیا برنده مدال نقره جهان و قهرمان جوانان 2019 جهان در جمهوری اسلوونی در وزن 86کیلوگرم بهترین‌های حال حاضر کشتی آَزاد هند هستند.
در آخر کمی از کشتی هندوستان بگویید.
 هندی‌ها همانقدر که جمعیت زیادی دارند، در همه رده‌های سنی اعم از نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کشتی‌گیران بسیاری دارند، اما از نظر تکنیکی و تاکتیکی شرایط خیلی خوب نیست و با ضعف‌هایی مواجه‌اند. آنها قوانین و شرایط خاصی در کشتی خود دارند. هندی‌ها به‌رغم آنکه از نظر مالی هیچ مشکلی ندارند و برای کشتی خود هزینه‌های زیادی می‌کنند اما برنامه‌ریزی دقیق و درستی ندارند، در واقع هندی‌ها خیلی بی‌برنامه کار می‌کنند و برنامه‌های تمرینی آنها پر از اشتباه است. لیگ کشتی آنها شبیه مسابقه‌های داخل قفس (ام.ام.ای) و بسیار نمایشی است و کلاً 45 روز طول می‌کشد و بار فنی و مثبتی ندارد. آنها برای مسابقه‌های لیگ کشتی خود فقط از قهرمانان جهان و المپیک از کشورهای مختلف از جمله روسیه و گرجستان دعوت می‌کنند.
 


Page Generated in 0.0062 sec