printlogo


کد خبر: 196018تاریخ: 1398/7/11 00:00
دوی 800 متر قهرمانی جهان
طلای تاریخی برای اوگاندا


«حلیمه ناکایی» دونده‌ای از کشور اوگاندا مدال طلای دوی 800 متر زنان در رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی جهان در دوحه قطر را از آن خود کرد.
او در حالی روی سکوی نخست ایستاد و پرچم کشورش را به اهتزاز درآورد که بخت اول قهرمانی در این رقابت‌ها، آجی ویلسون به مقامی بهتر از سومی دست پیدا نکرد و به مدال برنز بسنده کرد. ویلسون در 100 متر پایانی مسابقه از دو پیشتاز مسابقه جا ماند و در نهایت روی سکوی سوم ایستاد. ویلسون امیدوار بود به اولین دونده زن آمریکایی تبدیل شود که در کورس‌های مسافت بالای رقابت‌های قهرمانی جهان مدال طلا کسب می‌کند.
او در اکثر طول مسیر پیشتاز بود اما در صد متر آخر ناکایی از او سبقت گرفت، کسی که با ثبت زمان یک دقیقه و 58 ثانیه و 4 صدم ثانیه ضمن کسب مدال طلا، رکوردی جدید را در کشورش هم به ثبت رساند. علاوه بر ناکایی، ریون راجرز، دونده‌ای دیگر از آمریکا از ویلسون سبقت گرفت و مدال نقره را از آن خودش کرد. به این ترتیب ویلسون از شرکت در دوی هشتصد متر رقابت‌های جهانی همان مقام و مدالی را کسب کرد که دو سال پیش هم در لندن موفق به کسب آن شده بود.
برای مسابقه‌ای که ناکایی اوگاندایی فاتح آن شد، استادیوم خلیفه دوحه تقریباً نیمه پر بود که در مقایسه با مسابقات روز یکشنبه جو به مراتب بهتر و مهیج‌تری را برای مسابقات ایجاد کرده بود.
در این ماده کاستر سمنیا از آفریقای جنوبی مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها که سه بار مدال طلای این ماده را در رقابت‌های جهانی به گردن آویخته است، به دلیل مقرراتی که اخیراً اتحادیه جهانی دو و میدانی در مورد سطح تستوسترون ورزشکاران زن وضع کرده است، نتوانست در مسابقات شرکت کند.
به این ترتیب شرایط برای ناکایی مهیا شد تا مدال طلای این رقابت‌ها را از آن خود کند. او پس از کسب این افتخار به خبرنگاران گفت: «این اولین باری است که کسی از اوگاندای مرکزی به فینال می‌رسد. پس کسب مدال برای اوگاندا خیلی ارزش داشت. این مدال برای اوگاندا و برای من دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود.»

 


Page Generated in 0.0048 sec