printlogo


کد خبر: 193547تاریخ: 1398/6/5 00:00
گزارش
بدهی نامشخص باشگاه‌ها برای اخذ مجوز حرفه‌ای ای‌اف‌سی

 در فوتبال ایران همه چیز تکراری است. حتی مشکلات قابل حل باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای که احتمالاً این بار باعث حذف آنها از لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. برای حذف شدن هم پرسپولیس و استقلال مثل همیشه اولین گزینه به حساب می‌آیند که حالا سپاهان و شهرخودرو هم به آنها اصافه شده‌اند.
پرسش این است که خطر حذف استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو از لیگ قهرمانان چقدر جدی است که کاظم اولیایی، عضو کمیته استیناف صدور مجوزهای حرفه‌ای فدراسیون این‌طور پاسخ داده: «فوتبال برای همه ماست و باید کمک کنیم که هم قانون اجرا شود و هم از رقابت‌های آسیایی حذف نشویم. همه می‌دانیم که باشگاه‌ها برای درآمدزایی با موانع زیادی روبه‌رو هستند. آنها برای رسیدن به حقشان از حق پخش تلویزیونی و برندینگ مشکلات زیادی دارند. با این حال امسال سالی است که باشگاه‌ها از بلاتکلیفی خارج می‌شوند. من می‌توانم بگویم مشکلی که قبلاً وجود داشت و مدیرعامل جدید مسئولیت بدهی‌های قبلی باشگاه‌ها را برعهده نمی‌گرفت حل شده است و هر کسی به عنوان مدیرعامل فعالیت می‌کند می‌داند که خیر و شر همه امور برعهده اوست. به نظرم اولین کاری که وزارت ورزش باید انجام دهد این است که با ارائه لایحه‌ای مشکلات باشگاه‌ها را حل کند.»
عضو کمیته استیناف صدور مجوزهای حرفه‌ای، وضعیت کلی باشگاه‌های ایرانی برای دریافت مجوز حرفه‌ای را هم این‌طور توضیح داده: «۴ تیمی که به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده‌اند، مدارک لازم را برای دپارتمان فرستادند و در حال بررسی آنها هستیم. دپارتمان باید تلاش کند که این ۴ تیم حداقل موارد لازم را برای اخذ مجوز حرفه‌ای رعایت کنند. باقی تیم‌ها نیز به مرور در حال تکمیل پرونده و فراهم کردن شرایط اخذ مجوز حرفه‌ای ای‌اف‌سی هستند. ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که باشگاه‌ها در مدت کوتاهی بتوانند تمام موارد حرفه‌ای‌سازی را فراهم کنند. خوشبختانه کارهای مثبتی در کوتاه مدت صورت گرفته که یکی از آنها اصلاح ورزشگاه‌ها است.»
اولیایی سپس به بدهی‌هایی اشاره کرده که باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای ملزم به پرداخت آنها هستند: «باشگاه‌ها باید فقط بدهی‌های بازیکنان و کادر‌فنی را که برای آنها احکام قطعی صادر شده، پرداخت یا تعیین تکلیف کنند. این موارد مربوط به احکامی است که به صورت قطعی از سوی فیفا، ای‌اف‌سی و کمیته‌های انضباطی فدراسیون فوتبال ایران صادر شده و این، مرحله‌ اولیه اخذ مجوز حرفه‌ای است. هر چند مقدار بدهی‌های باشگاه‌ها برای خودشان هم مشخص نیست. از طرفی برخی بدهی‌ها واقعی نیستند. برای مثال بازیکن در فضای مجازی و مصاحبه‌هایش عنوان می‌کند که فلان مبلغ را از باشگاه طلب دارد اما وقتی پرونده بررسی می‌شود، متوجه می‌شویم مقدار طلب او کم‌تر از آن رقمی است که خودش عنوان کرده است.»
 


Page Generated in 0.0041 sec