printlogo


کد خبر: 191275تاریخ: 1398/5/3 00:00
یک سال تا شروع المپیک 2020
هیجان توکیو را فرا می‌گیرد

دیروز چهارشنبه دقیقا یک سال تا شروع المپیک 2020 توکیو باقی مانده بود؛ بازی‌هایی که ژاپن وعده داده «های‌تک» و البته دوستدار محیط زیست باشد.
برگزارکنندگان در این مدت با دغدغه‌های مختلفی روبه‌رو شدند، از نگرانی بابت گرمای شدید تا سوالاتی درباره مخارج بازی‌ها و همچنین روش توکیو برای به دست آوردن میزبانی.
با تمام اینها وقتی ساعت شمارش معکوس به یک سال رسید، آنها می‌توانند با صدای بلند از پیشرفت سریع پروژه‌های عمرانی‌شان بگویند و ادعا کنند که این بازی‌ها می‌تواند سکوی پرتابی برای ساختن یک توکیوی جدید باشد.
جان کواتس، رییس هیات هماهنگی کمیته بین‌المللی المپیک سه‌شنبه گفت: «یک سال مانده به شروع المپیک، هیجان در اینجا آرام آرام بیشتر می‌شود.»
او اضافه کرد که استقبال برای خرید بلیت‌ها غیرمنتظره بوده و برای تامین 80 هزار داوطلب بازی‌ها، بیش از 200 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
او از آماده‌سازی توکیو که حالا وارد بخش پایانی مسیر شده تمجید کرد و گفت: «خیلی خوشحالیم که برنامه آماده‌سازی کاملا طبق برنامه پیش می‌رود.»
نیمی از ورزشگاه‌های دائمی جدید آماده شده است و برگزارکنندگان می‌گویند که ساختن بقیه ورزشگاه‌ها طبق برنامه پیش می‌رود. دیروز در مراسمی رونمایی از مدال‌های بازی‌ها برگزار شد و در رویدادی شهروندان فرصت داشتند رشته‌های المپیکی را تجربه کنند. یوکیماسا ناکاهارای 12 ساله از ساعت 5:30 صبح با مادرش در صف ایستاده بود تا بتواند بیس‌بال بازی کند. این نوجوان که با یک کلاه بیسبال آمده بود، گفت: «گفتیم هرچقدر زودتر بیاییم بهتر است. ما منتظر شروع بازی‌ها هستیم. ما بلیت‌هایی برای تماشای مسابقه رده‌بندی بیس‌بال برنده شدیم.»
هرچند توکیو تابستان خنکی را پشت سر می‌گذارد، ترس از تکرار تابستان داغ سال گذشته مسوولان را مجبور کرده در صورت بالا بودن دما تمهیداتی برای سلامت مردم و ورزشکاران در نظر بگیرند. مثلا آبپاش‌هایی در ورزشگاه محل برگزاری والیبال ساحلی آزمایش می‌شود.
برگزارکنندگان این بازی‌ها را فرصتی برای معرفی ژاپن به‌عنوان یکی از سردمداران «های‌تک» می‌دانند. در میزبانی قبلی ژاپن در سال 1964 هم این کشور تسلطش بر تکنولوژی را با قطارهای سریع‌السیر ثابت کرد. این بار هم قرار است میهمانان شاهد حمل و نقل فرودگاهی بدون راننده و ربات‌هایی باشند که خوشامد می‌گویند.
همچنین قرار است دو فضانورد ژاپنی از ایستگاه فضایی بین‌المللی پیام‌های حمایت برای حمل‌کنندگان مشعل بازی‌ها بفرستند. حمل مشعل المپیک 2020 که طرح آن از شکوفه صورتی گیلاس گرفته شده و امسال رونمایی شد، از مرکز ورزشی فوکوشیما شروع می‌شود؛ منطقه‌ای که کارگران مشغول زدودن آثار نشت رادیواکتیو در اثر سونامی سال 2011 هستند. این مشعل از مناطقی در شمال شرقی ژاپن که به خاطر این سانحه خالی از سکنه شده عبور می‌کند و مسوولان امیدوارند احیای این مناطق را به تصویر بکشند. آنها همچنین مصمم‌اند که همه چیز بازی‌ها از مدال تا سکو با مواد بازسازی ‌شده ساخته شده باشد.
البته همه چیز بر وفق مراد نبوده و انتظار می‌رود هزینه بازی‌ها خیلی بالا باشد. آخرین بودجه‌ای که برای بازی‌ها تصویب شد 1/12 میلیارد دلار بود و برگزارکنندگان توانسته‌اند حدود 4 میلیارد دلار صرفه‌جویی کنند.
همچنین وزیر المپیک ژاپن در ماه آوریل پس از چند اشتباه بزرگ از سمتش استعفا کرد که اتفاق خوشایندی برای اعتبار بازی‌ها نبود. این ماجرا درست یک ماه پس از این بود که رییس کمیته المپیک ژاپن، سونه‌کازو تاکدا تصمیم به استعفا گرفت، چراکه فرانسوی‌ها تحقیق درباره پرداخت‌هایی در راه کسب میزبانی توکیو را شروع کردند.
این نقاط تاریک اما روی شور و هیجان ژاپنی‌ها برای المپیک تاثیری نداشته است. برگزارکنندگان می‌گویند بیش از 5/7 میلیون نفر از شهروندان در نخستین مرحله قرعه‌کشی بلیت‌های بازی‌ها در ماه ژوییه ثبت‌نام کرده‌اند.
 منبع: خبرگزاری فرانسه


 


Page Generated in 0.0049 sec