printlogo


کد خبر: 190980تاریخ: 1398/4/31 00:00
تبانی علنی در لیگ برتر فوتسال نوجوانان ایران
آموزش تبانی به نوجوانان، دستاورد تازه مدیران غافل

تصاویر ویدئویی پخش‌شده در فضای مجازی از یکی از مسابقات لیگ برتر نوجوانان فوتسال گویای همه چیز است؛ مسابقه‌ای بین دو تیم فوتسال اقلید شیراز و شازند اراک در رده نوجوانان که دو تیم بعد از رسیدن به نتیجه دلخواه، کوچکترین حرکتی در زمین ندارند. بازیکنان یک تیم توپ را بین خود پاسکاری می‌کنند و تیم حریف ایستاده و تماشاگر این پاسکاری هستند؛ به همین وضوح!
ماجرا از این قرار بوده که در روز آخر بازی‌ها، بر اساس نتایج قبلی اگر تیم اقلید با یک گل تیم شازند را شکست می‌داد، هم تیم اقلید به‌عنوان دوم گروه بالا می‌رفت و هم تیم شازند با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم هتل الماس مشهد، در لیگ ماندنی می‌شد. همین شد که با شروع بازی بلافاصله تیم اقلید بدون مزاحمت بازیکنان حریف به گل می‌رسد و بعد از گل هم هر کدام از تیم‌ها در زمین خودشان ایستاده و به حفظ توپ می‌پردازند!
تیم اقلید پرورش‌یافته آکادمی ناظم است که زیر نظر سیدمحمد ناظم‌الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال فعالیت می‌کند.
با این حال ناظم‌الشریعه منکر هر ارتباطی با این تیم می‌شود و می‌گوید: «اول از همه باید بگویم این تیم ارتباطی به من ندارد. فقط مدیر آکادمی فوتسال ما سرمربی اقلید است و ارتباطی بین من و تیم اقلید نیست. آنها کار خودشان را انجام می‌دهند. درباره بحث تبانی هم باید بگویم هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد این بازی تبانی باشد. بحث تبانی زمانی پیش می‌آید که یک تیم به دیگری راه بدهد تا همینطور پشت سر هم گلزنی کند. در این مسابقه تیم اقلید یک بر صفر جلو است و همین یک گل برای صعودش کافی است. تیمی که باید حمله کند و گل بزند، تیم شاندیز است.»
با اینکه تصاویر منتشرشده از این بازی نشان‌دهنده نوع برخورد عجیب بازیکنان هر دو تیم در دقایقی از بازی است، اما مهدی عابدی، سرمربی اقلید شیراز نه‌تنها منکر تبانی شده بلکه می‌گوید به مراجع قضایی شکایت می‌کند: «وقتی ما می‌توانیم با نتیجه یک بر صفر به مرحله بعد صعود کنیم لزومی ندارد بخواهیم به تیم اراک فشار وارد کنیم و تیم اراک باید به‌خاطر اینکه سقوط نکند به ما فشار وارد می‌کرد نه ما. اگر فیلم بازی بخصوص 17 دقیقه اول این مسابقه را تماشا کنید، متوجه می‌شوید چه بازی سنگین و پرفشاری بوده است.» او معتقد است تماشاگران باید درباره این موضوع نظر بدهند که شاهد تمام لحظات بازی بوده‌اند.
علی‌رغم اینکه مسوولان اقلید مطرح شدن بحث تبانی را نوعی غرض‌ورزی از سوی تیم‌های رقیب می‌دانند اما آرش جابری، دبیر سازمان لیگ فوتسال با تاکید بر اهمیت سلامت بازی‌ها، مسابقات را تعلیق کرده و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.
جابری می‌گوید: «تمامی اقدامات لازم را جهت صیانت از سلامت بازی‌ها به‌کار می‌گیریم، برگزاری بازی‌های فینال لیگ نوجوانان را تا زمان دریافت آرای مربوط به این پرونده تعلیق کردیم. بررسی‌های لازم از سوی ارکان قضایی فدراسیون انجام خواهد شد و سازمان لیگ فوتسال هم تمام تلاش و همکاری خود را در راستای تکمیل مدارک لازم در این پرونده انجام خواهد داد.»
با اینکه رده‌های پایه، مرکز پرورش نسل آینده هر رشته ورزشی است اما مورد بیشترین بی‌توجهی‌ها قرار می‌گیرد. نسلی که قرار است آینده‌ساز فوتبال و فوتسال کشور شوند، از همان ابتدا بیشتر از فوتبال، حواشی را فرا می‌گیرند. مسوولان فدراسیون فوتبال هم همچنان به این بی‌توجهی ادامه می‌دهند و سال‌ها بعد در رده‌ بزرگسالان تازه می‌خواهند به فکر فرهنگ‌سازی فوتبالی بیفتند که از ریشه خراب بوده است!
اتفاقی که در این مسابقه فوتسال رخ داده می‌تواند مدیران مربوطه را با این سوال اساسی مواجه سازد که دیگر باید چه اتفاقی بیفتد که فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال به فکر توجه ویژه‌ای بیفتند که رده‌های پایه نیازمند آن هستند؟ مشکل اصلی اما این است که وقتی بحث از تبانی و فساد در رده‌های سنی پایین‌تر یا رشته‌های فوتسال می‌شود، با حرف‌هایی نظیر این مواجه می‌شویم که وضعیت لیگ دسته یک و دوی فوتبال در رده بزرگسالان هم بهتر از این نیست. یا حتی این موضوع که در لیگ برتر فوتبال هم به خاطر شرط‌‌ بندی نتیجه بازی تغییر کرده و اتفاقی نیفتاده!
موضوع تبانی در تیم‌های پایه اما ورای از بحث یک تبانی ساده است. این اتفاق فرهنگ‌سازی برای بازیکنانی است که نسل آینده فوتسال را می‌سازند. چیزی شبیه به نسل کشی!

 


Page Generated in 0.0049 sec