printlogo


کد خبر: 190976تاریخ: 1398/4/31 00:00
گزارش

حسابرسی پرسپولیس و استقلال برای خصوصی‌سازی انجام شد
یک گام دیگر به سمت واگذاری سرخابی‌ها


پرسپولیس و استقلال حداقل در ظاهر یک‌قدم دیگر به تحقق وعده خصوصی‌سازی نزدیک‌تر شده‌اند. نمایندگان سازمان حسابرسی با استقرار در محل دو باشگاه، حسابرسی‌های آنها را برای واگذاری به بخش خصوصی انجام داده‌اند و آخرین موضوعی که درباره واگذاری سرخابی‌ها مطرح می‌شد را حل کرده‌اند.
سازمان خصوصی‌سازی از وزارت ورزش و جوانان خواسته بود حسابرسی استقلال و پرسپولیس انجام شود. بر این اساس نمایندگان سازمان حسابرسی رسمی در باشگاه استقلال و پرسپولیس مستقر شدند تا حسابرسی‌ها انجام شود. حسابرسی استقلال در دو فاز در سال 98 انجام شد، همچنین حسابرسی این باشگاه در سال 97 به‌طور کامل صورت گرفت که تقدیم سازمان خصوصی‌سازی شد.
حسابرسی پرسپولیس تا تیرماه هم تا امروز (دوشنبه) به سازمان خصوصی‌سازی تقدیم و حسابرسی‌ها به‌طور کامل انجام می‌شود.
افشین داوری، مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش و جوانان با اشاره به همین موضوع توضیح می‌دهد: «از ما خواستند حسابرسی استقلال تا 31/03/98 انجام شود که انجام شده است. آخرین موضوع همین بود. از این به بعد ما دیگر نمی‌توانیم بگوییم چه اتفاقاتی خواهد افتاد، اما وزیر ورزش بر اساس خواسته‌های پوری‌حسینی به مجلس و وزارت اقتصاد و دارایی نامه نوشته و هنوز هم پیگیری می‌کند. اراده این است که این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند تا در فضای دولتی محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد نشود.»
او همچنین توضیح می‌دهد: «یکسری بدهی‌ها باید مشخص می‌شد که این کار انجام شد. بدهی مالیاتی هم کاملا شفاف شد. در نهایت موضوع سهامی عام مطرح که پرسپولیس سهامی عام شد. برای استقلال هم این اتفاق رخ خواهد داد. از طرف دیگر سازمان خصوصی‌سازی، بورس و فرابورس هم مواردی را می‌خواهند. به‌خاطر اینکه این بحث‌ها جمع شود نامه‌نگاری‌هایی با مجلس و وزارت اقتصاد و دارایی انجام شده تا با اصلاح قانون همه موارد اجرایی شوند.»
مشکلی که همچنان درباره این دو باشگاه وجود دارد، به‌نام نبودن اموال دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است؛ موضوعی که داوری درباره‌اش اینطور می‌گوید: «باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اموالی دارند اما سند به نام‌شان نیست. بندهایی در قانون پیشنهاد شده که اگر اعمال شود اموال به‌راحتی به‌نام استقلال و پرسپولیس سند زده می‌‌شود. مجموعه‌ها متعلق به باشگاه‌ها است اما هنوز سند به‌نام آنها زده نشده است.»
با اینکه داورزنی اعلام کرده بدهی مالیاتی سرخابی‌ها کاملا شفاف شده است اما با توجه به اینکه آنها اظهارنامه مالیاتی را پر نکرده‌اند، این سوال مطرح می‌شود که در حال حاضر بدهی مالیاتی‌شان به چه صورت خواهد بود؟
مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: «یکسری مالیات بر ارزش افزوده بر حقوق تجمیع شده که کل جامعه ورزش را دچار چالش کرده است.»
بدهی مالیاتی سرخ‌ها به اندازه‌ای سنگین است که برای حل این مشکل دست به دامن مدیران بالادستی شده‌اند.
داورزنی هم با اشاره به این تلاش‌ها می‌گوید: «همه تلاش می‌کنند راهکارهایی پیدا کنند. این بدهی مالیاتی هم در حساب پرسپولیس و استقلال به‌خاطر عدم آگاهی است که قبلا بوده اما در این چند وقت اخیر این مسائل پیگیری می‌شود. بدهی انباشته‌شده رقم بسیار بالایی دارد که مدیران بالادستی در حال پیگیری موضوع هستند. من در جریان روند رو‌به‌جلو نیستم اما در جلساتی که داشتیم نقاط ضعف و قوت مطرح شده که امیدوارم سریع‌تر موضوع حل شود.»
داوری به‌عنوان مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش بعد از تعیین‌تکلیف حسابرسی‌ها اعلام می‌کند که سایر مراحل دیگر زیر نظر وزارت ورزش نیست و به سازمان خصوصی‌سازی مربوط می‌شود. با این حال تلاش‌ها برای حل شدن مشکل مالیاتی سرخابی‌ها همچنان ادامه دارد و معلوم نیست آیا این مشکلات بر اساس وعده وزیر ورزش تا پایان امسال حل می‌شود یا بر اساس پیش‌بینی پوری‌حسینی به سرانجام نخواهد رسید؟


Page Generated in 0.0059 sec