printlogo


کد خبر: 217852تاریخ: 1399/8/11 00:00
مربیگری عشق و شوق و ایثار

 
سعید فائقی     
 
مصادفت روز مبارک مربی با هفته وحدت و تولد یگانه مربی عالم بشریت میمنت آن را میلیون‌ها بار افزون کرده است و افتخار بزرگی را نصیب مربیان این مرز و بوم نموده که همزمان با ارج نهادن روزشان، به بزرگداشت پیامبر عشق و شوق و ایثار و تمام‌کننده اخلاق مشغولند.
کلمه مربی برگرفته از کلمه رب است که هم مالک معنی می‌دهد و هم خداگونه بودن را تداعی می‌کند و رسالت پیام را هم در درون خود دارد. به تعبیری کار مربی نوعی پیامبری است.
 در دانشگاه هاروارد واحد درسی تدریس می‌شود که Coaching Management به معنی سبکی در مدیریت اتلاق می‌شود. در تشریح آن به خواص کوچینگ پرداخته شده که بسیار به پیامبرگونه بودن افعال و رفتار کوچ می‌پردازد. به تعبیری مربی را پدر، دوست، رفیق، پیام‌رسان، معلم، استراتژیست، مدیر، مدبر و بسیاری تعاریف از این دست معرفی می‌کند اما به نظر می‌رسد در فرهنگ تعلیم و تربیت و علی‌الخصوص تربیت بدنی این مرز و بوم آنچه بسیار مورد تأکید بوده و به آن اهمیت داده شده همان فرمایش رسول خداست که فرمودند من مبعوث شده‌ام برای مکارم اخلاق و مربیان پیامبرگونه در کنار آموزش‌های رسمی و به کارگیری علوم و فنون جدید برای ارتقای وظیفه‌ای که برعهده دارند و در کنار توسعه مهارت‌های رشته ورزشی که مربیگری آن را عهده‌دار هستند و نیز آموزش تاکتیک‌های مناسب بازی و یاد دادن استراتژی‌های خاص هر رشته ورزشی آنگاه موفق هستند که مکارم اخلاق را در رأس امور خود قرار داده‌اند و مربیان ماندگار در تاریخ ورزش ما عزیزانی بوده و هستند که مروج اخلاق بوده‌اند و توانسته‌اند در حوزه تربیتی خود اخلاق را توسعه دهند.
به دست آوردن پیروزی‌ها برای مربیان ماندگاری دائمی ایجاد نمی‌کند چرا که پیروزی‌ها قابل تجدیدند، رکوردها قابل تغییرند. آنچه ماندگاری ابدی دارد توسعه اخلاقی است و تکریم اخلاق. لذا آنگاه که می‌گوییم مربیگری عشق است و مربیگری شوق است و ایثار و فداکاری، همه در عرصه اخلاق تعریف گشته‌اند و اتفاقاً دنیای مدیریت حرفه‌ای که سبک کوچ را برای توسعه برگزیده و انتخاب کرده برای مکارم اخلاقی آن است.
مدیران برای اداره مناسب محیط تحت مدیریت خود تنها به روش‌های تجربه شده مدیریت اکتفا نمی‌کنند بلکه اعتقاد پیدا کرده‌اند انسان‌ها آنگاه بهترین بهره‌وری و کارایی و بازدهی را دارند که در تمام ابعاد آموزش داده شوند و علاوه بر داشتن شرایط احراز شغلی، حتماً از تعالی اخلاقی برخوردار باشند که تعالی کیفیت منوط به تعالی اخلاق است. شرایط تخصصی شغلی کمیت‌ها را توسعه می‌دهد و اخلاق انسانیت را و انسانیت انسان‌های وارسته تحویل جامعه می‌دهد و مربیان ابرانسان تربیت می‌کنند.
به امید روزی که کشور ما مربیان خود را به رسمیت بشناسد و شرایط احراز شغلی و تأمین اجتماعی مناسب آنها را تدوین و به اجرا بگذارد. متأسفانه مربیان این مرز و بوم از کمترین حقوق تأمین اجتماعی برخوردارند.

Page Generated in 0.0054 sec